האלוף במיל', עמוס גלעד, ולשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על החלטתו של שר הביטחון, בני גנץ, להקים ועדת חקירה בעניין הצוללות: "זהו האירוע הביטחוני החמור ביותר בתולדותינו, אך הוועדה היא אינה הפתרון כל עוד אין לה לגיטימציה".

מה אתה אומר על ועדת הבדיקה שהקים שר הביטחון?
"אני בעד חקירה ממצה של העניין הזה כי לדעתי מדובר פה, בכלי השיט ולא רק צוללות, באירוע הביטחוני החמור ביותר בתולדתנו, מעוות ולקוי לחלוטין. מדובר פה בהתעצמות צה"ל, האם צה"ל יהיה מוכן בצורה מיטבית למלחמה או שהוא משקיע את המשאבים שלו למשל בחיל הים, זה בא על חשבון חיל הצנחנים, אם חיזבאללה תוקף ברקטות מי שיכריע את המלחמה זה חיל האוויר, חילות היבשה וחיל המודיעין".

למה החמור ביותר?
"כי יש דרך קבלת החלטות קלוקלת, כלומר אין דרך קבלת החלטות. כשאתה מצטייד בצוללת שעולה כל אחת 21 מיליארד יכולת להשקיע במקום אחר".

על סמך מה?
"תהליך קבלת החלטות, רק הרמטכ"ל קובע את עמדת צה"ל לא אף אחד, רק הוא. שומע את כולם וקובע, אבל גם הוא לא רשאי להחליט והוא מעביר את זה למשרד הביטחון, הוא קובע את החלטתו, מעביר את זה לרה"מ והוא מעביר לקבינט, והכול צריך להיות שקוף".

על סמך מה?
"על סמך מה שאני יודע".

מה חמור?
"אם אתה רוצה להצטייד בתשע צוללות, ואתה קונה ספינות אדירות ממדים במיליארד וחצי שקל להגן על אסדות שנמצאות בעומק הים, ובסוף בונים אותן ליד החוף ומיליארד שקלים הולכים מתקציב הביטחון למספר צוללות לא ראוי, יחד עם אישורים שניתנים למכור צוללות למצרים בלי לעבור תהליך קבלת החלטות, בלי לשמוע את המודיעין ולעבור את כל המסלול, זה דבר שלא יעלה על הדעת. אנשים מסביבת ראש הממשלה מחכים לשימוע, שזה השלב האחרון לפני העמדתם לדין כלומר יש שחיתות כספית שמעורבת לכאורה בשיקולים של התעצמות. זה דבר חמור".

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

מה דעתך על הוועדה?
"זה יותר טוב מכלום, אבל זה לא פתרון. ועדת חקירה ממלכתית זה גוף שמאושר על ידי הממשלה ומנוהל על ידי שופט עליון בכיר ויש מסקנות מערכתיות ואישיות. אם ועדת בדיקה היא ללא סמכויות ורה"מ לא יופיע שם וקורא לה ועדה תפורה, אין לה לגיטימציה, ונעשית בקונטקסט של בחירות אפשריות ויכול להיות שר ביטחון אחר שיהיה שם בעוד כמה חודשים ובכלל לא יכבד אותה. אם מדובר בשיפור נהלי רכש במשרד הביטחון, בשביל זה לא צריך ועדה. אתה מוכרח לגיטימציה, סמכויות, מעמד ויוקרה כי זה הפרשיה החמורה ביותר בתולדות הביטחון של מדינת ישראל, שילוב של שחיתות, פגיעה בהתעצמות צה"ל וצריך לחקור את זה ועדת חקירה ממלכתית".

על סמך חשדות?
"זו דעתי".

אחרי שיש תוצאות של בדיקה אז חוקרים.
"יש אנשים שעומדים לדין".

זה רק חשדות.
"מדובר באנשים שעברו את כל המסלול המפרך של חקירת משטרה ופרקליטות ועכשיו מחכים לשימוע ברגע שהשימוע לא יבטל את התהליך המורכב שהיה מיטב האנשים בצמרת המדינה כולל מפקד חיל הים לשעבר לכאורה ועוד היו מעורבים".

לכאורה, הכול לכאורה. על סמך מה זה הכי חמור?
"התעצמות צה"ל נגועה בהליך קבלת החלטות פגום. ועדת בדיקה לנהלי רכש, אני הייתי מגדיר את זה איום על התעצמות צה"ל".

מה לגבי אפי איתם?
"איש ראוי. אי אפשר לפסול אותו על הסף לשום דבר, וודאי לא לתפקיד כזה. איש מכובד שנתן את גופו ונשמתו לצה"ל".

מהפוזיציה השנייה, אומרים המתנגדים ויש בצהריים הפגנה של ניצולי שואה ש'יד ושם' עובד מול העולם, חינוך העולם, ובגלל ההתבטאויות שלו בעניין הערבים זה פוגע.
"שייבחנו אותו וייקחו מועמד אחר אבל לא לפסול אותו על הסף, זה נראה לי מטורף".

לגבי הסעודים, אתמול היה מוזר שצנזורה הותירה לפרסום.
"היא קיבלה אישור".

נתניהו עצמו לא אישר את זה.
"כי כנראה זה לא היה מתואם עם הסעודים".

הם מכחישים את מה קרה שם.
"הפגישה עצמה חשובה מאוד, כמי שהשתתף בהרבה פגישות עם הצד השני הם לוקחים מאוד בחומרה אם אתה מפר את כללי החשאיות. לכן צריך להקפיד על זה".

היית בסעודיה?
"לא, בתקופה שאני הייתי, חוץ מגוף מסוים אף אחד לא קיים איתם קשרים".

אולי הכול תרגיל מתואם?
"יכול להיות, אתה שואל מה ההשערה, אין לי ידיעה. רק כדי להיות ברור, הפגישה עצמה בדרגת חשיבות עליונה לחלוטין, משרתת את האינטרסים העליונים של ישראל כיוון שבסופו של דבר יש לנו אויב משותף, ועוד אויבים משותפים כמו האסלאם הקיצוני".

ממשל ביידן יחליף את ממשל טראמפ. זה לא סוד שלא מאושרים מזה. אתה רואה ניסיון לצופף שורות?
"זה לא רציני במובן הזה שאם אתה מצטופף עם פומפאו שעוד חודשיים הופך לאזרח רגיל של ארה"ב ונכנס שגריר אחר, אתה רק מגביר את העוינות והמתח. זה מזכיר לי את ההתגרויות באובמה, אנחנו צריכים להיזהר מאוד, אנחנו מדינה קטנה".

נתניהו מכיר את הדיפלומטיה האמריקנית, לא?
"בזמנו ההתנגחות, היו חילוקי דעות קשים מאוד עם ממשל אובמה בקשר למדינות ערב, ובסופו של דבר הם האמינו בדברים אידיאליים. אנחנו צריכים את הקשר עם מדינות ערב, זה חיוני".