מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה לשעבר, עורך הדין ג'ואי אש, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על דבריה של דינה זילבר נגד הממשלה, אשר עוררו סערה: "היא פוגעת לדעתי באופן משמעותי בפרקליטות ובמוסד היועמ"ש". "ההחלטה להגיש את כתב האישום היא 100 אחוז מקצועית ולא 99 אחוז", אמר מי שישב בצוות שהכין את כתב האישום בתיק 2000 נגד ראש הממשלה נתניהו.

ינון: נשמע קטע מדבריה של דינה זילבר לפני שבוע ואח"כ תגיב עליהם. 'פייק מנהיג'.
"אני חושב שצריך להיגד ביושר שההתנהלות של דינה זילבר היא פסולה, בניגוד לחוק שירות המדינה והיא פוגעת לדעתי באופן משמעותי בפרקליטות ובמוסד היועמ"ש. זה לא אומר שהדברים אינם צריכים להיאמר או להישמע, אבל לא על ידי פקידת ציבור בכירה כמו דינה זילבר".

דינה זילבר (צילום: מרק ישראל סלם)
דינה זילבר (צילום: מרק ישראל סלם)

ינון: מה היה צריך לעשות איתה?
"אני רוצה להגיד משהו, אנחנו חיים במדינה שבה היועץ המשפטי לממשלה  וליאת בן ארי מסתובבים עם אבטחה 24/7, זו חרפה לחברה שלנו, לא פחות. איך הגענו לשם? הגענו כי נטענת טענה שקרית ומסוכנת, שכתב האישום נגד רה"מ הוא כתב אישום פוליטי ואני אומר לכם כמי שהיה שם וישב ליד השולחן, ההחלטה להגיש את כתב האישום היא 100 אחוז מקצועית ולא 99 אחוז".

בן: אתה מאכזב את ינון. 
"דינה זילבר לצערי מתנהלת כפי שהתנהלה ולא בפעם הראשונה. היא מחזקת את אותם אנשים שהיא יוצאת כנגדם וצריך להתייחס לכך בעיניי בחומרה".

בן: לא ידעתי את דעתך לגבי כתב האישום ואני שמח שאתה אומר אותה. היית בצוות?
"כן".

בן: זה עדות מומחה, לגבי דינה זילבר. ברור שאסור לה להגיד על פי כללי התקשיר.
"המגבלה על עובדי ציבור בכירים להעביר ביקורת על הממשלה, היא לא טכנית אלא מהותית כי היא פוגעת באמון הציבור במגזר הציבורי. לכן עם כל הכבוד באמת עדיין מצופה מעובד בכיר בטח במשרד המשפטים להקפיד, בסופו של דבר היא פוגעת בפרקליטות ובמוסד של היועמ"ש".

בן: אני לא חולק עליך. מה אתה חושב על מה שאומרים שרים ורה"מ שאומר, בבית המשפט מתחת לסמל המנורה מוקף בשריו, שתפרו לו תיקים. דודי אמסלם אומר שצריך לחקור את המשטרה.
"אני חושב שיש ביקורות על הפקידות הבכירה ועל הממשלה ועל הפרקליטות, על בית המשפט, אני מניח באופן הגיוני שחלק מהביקורות הללו הן לגיטימיות וראויות להיבחן. אבל כל עוד הביקורת נאמרת בצורה קיצונית הרבה פעמים שקרית, מבזה, משפילה ומגעילה אף ביקורת לא תיבחן באופן ראוי. לכן כל אלה שרוצים להחריב, כל הצועקים 'מנדלבליט הוא פושע', 'רה"מ דומה להיטלר' אני מדבר על השיח משני הכיוונים, הם מדרדרים אותנו ורק מפריעים. אני מייחל היום ואני אומר שזה בא משני הצדדים, שהשיח הציבורי יחזור לגבולותיו השפויים אחרת שום דבר באמת לא יתקדם. כאיש פרקליטות לשעבר, יש ביקורות שצריך לבחון אותם".

בנימין נתניהו בכניסה לבית המשפט (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו בכניסה לבית המשפט (צילום: צילום מסך)

ינון: ההחלטה של היועמ"ש לגבי התיקים הייתה נכונה?
"בתיק 2000 הייתה לי עמדה יותר מחמירה"

בן: אתה יכול לעלות אצלנו גם מחר? מה אתה עושה היום.
"מלמד גמרא כיתות י"ב. הגעתי למסקנה שצריך להגיש כתב אישום מבחינה מקצועית נגד רה"מ, אבל זה לא אומר שרה"מ הוא שורש הרע והשיח היום במדינה הוא מסוכן".

בן: אני חולק עליך כי אני חושב שהוא שורש הרע. לא נכנס לזה. יש הבוקר התפתחות שלא דיברנו עליה, אולי יש לך עליה דעה, הוחלט לראשונה להגיש כתב אישום כנגד עו"ד גונן בן יצחק, איש שירות הביטחון לשעבר. 
"אני לא מכיר את הפרטים לכן לא אתייחס. אני כן יכול להגיד שעם כל הכבוד לזכות ההפגנה צריך לשמור על הכללים שנקבעו על ידי המשטרה – צריך לשמור על הסדר. מי שמפר את הכללים והחוקים או תוקפים שוטרים צריך לטפל בהם".

ינון: לשמור על החוק.
"נכון".