יום שישי השחור, הבלאק פריידי, הוא אחד מהמועדים האהובים על הישראלים - שממתינים לו כדי לבצע רכישות רבות ומגוונות. מנתוני eBay, המתפרסמים לקראת החג, עולה כי השעות בהן הישראלים הכי אוהבים לבצע את הרכישות ברשת הן 10:00-13:00 עם פיק נוסף של קניות בשעה 21:00 בערב.

מנתוני eBay עולה כי 50 אחוזים מהישראלים ביצעו בשנת 2019 את הרכישות שלהם באתר, ואילו 42 אחוזים רכשו דרך האפליקציה, ורק שמונה אחוזים - דרך גרסת המובייל של האתר. מדובר כאמור בעלייה בשימוש באפליקציה לעומת שנים קודמות, כאשר בשנים 2017 ו-2018 הנתונים עמדו על 35 ו-36 אחוזים בהתאמה. 

נתון מעניין נוסף הוא השעות בהן מתבצעות הרכישות. עפ"י eBay הישראלים שיא הרכישות של הישראלים מתקיים בין השעות 10:00-13:00. האטה ברכישות רואים בין הדעות 15:00-20:00 בערב, כאשר החל מ 21:00 בערב נרשמת שוב פעילות ערה של קניות בקרב הישראלים.

קניות ברשת, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
קניות ברשת, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

הקטגוריה שרשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר בשנה החולפת היא חלקי חילוף לרכב - שעלתה ב-226 אחוזים. עוד עלו מוצרי אלקטרוניקה, אביזרים וציוד למשרד ב-65 אחוזים, מוצרי הגיינה וניקיון ב-24 אחוזים וגינון ב-20 אחוזים. עוד עולה מהנתונים, כי מאז תחילת הקורונה הצטרפו כ15 אלף מוכרים ישראליים לפלטפורמת המכירות של איביי. המוצרים הנמכרים ביותר בפלטפורמה זו הם גיטרות (800% עליה) נעלי ספורט (577% עליה) ומוצרים לשיפוץ הבית (153% עליה).

מסחר בצל הקורונה

מלבד הגידול בתנועת המסחר ברשת, השנה האחרונה מאופיינת בהפתעות ושינויים בדפוסי הקנייה הצרכניים, כאשר את קטגוריות הקניות הפופולריות של שנת 2019 שכללו תכשיטים, בגדי נשים, מוצרים למטבח, מוצרי מניקור ומוצרי טיפוח נוספים, החליפו חלקי החילוף לרכב, מוצרי אלקטרוניקה, אביזרים וציוד למשרד, מוצרי היגיינה וניקיון ואף מוצרי גינון.

מדובר בנתונים לא מפתיעים, זאת לנוכח בהלת הניקיון, שכללה הסתערות על מוצרי חיטוי ומסיכות, חיפשו הצרכנים מוצרים שינעימו את השהיה במרחב הביתי, מה שנוהגים לכנות ב-eBay כ"קטגוריית הבידוד". המוצרים שהפכו לפופולאריים היו כאלה הקשורים לעיצוב הבית, משחקי קופסה משפחתיים, מוצרי כושר ביתי ואפילו מוצרי טיפוח בקטגוריית ה-DIY כמו לקים וצבעי שיער. מגמות אלו משתקפות בקטגוריות הצומחות בפלטפורמה בחודשים האחרונים.