היום מציינים בעולם את יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, שהגיעה בשנים האחרונות לשיאים חדשים. למרות הצהרות לוחמניות של הממשלה כי חרתה על דגלה את צמצום ממדי התופעה הנוראית, המציאות בשטח מגלה תמונה אחרת.

נתניהו על אלימות כלפי נשים. צילום: ערוץ כנסת

על פי הנתונים של המרכז להעצמת האזרח, מתברר כי לפני כשנה וחצי התקבלה החלטה שעוסקת בהרחבת המענה הן לטיפול בתוקפים והן בקורבנותיהם. ההחלטה כללה 26 סעיפים, אולם רק שבעה מתוכם יושמו עד היום במלואם. 12 סעיפים נוספים יושמו חלקית בלבד ושבעה אחרים כלל לא יושמו.

למרות זאת, רק לפני כמה שבועות העבירה הממשלה החלטה חדשה שכוללת סעיפים זהים לחלוטין לאלו שהוכנסו להחלטה הקודמת. הבדיקה מגלה עוד כי בהחלטה הקודמת שהתקבלה לא יושם בין היתר תקצוב חלק מהתוכנית. תקציב בסך 20 מיליון שקל שהועבר למשרד הרווחה עבור התוכנית בספטמבר אשתקד נלקח בחזרה בסוף השנה על ידי האוצר.

בין הסעיפים שלא יושמו עד כה בכלל או במלואם מופיעים הנושאים הבאים: הקצאת לפחות שליש מהמענים למגזר הערבי תוך זמינות ומענה נגיש לאותו מגזר, תגבור תחנות משטרה עם חוקרי אלימות במשפחה דוברי שפות שונות, מימוש תקציב פעולות למענה לתוקפים, הוספת עובדים סוציאליים לטיפול בגברים אלימים, תוספת עובדים סוציאליים ותקציבי פעולה ברשויות המקומיות לשם טיפול בתופעת אלימות, הקמת שני מרכזי חירום והגנה רב־תחומיים לנפגעי אלימות במשפחה ועוד.

בשיחה עם "מעריב", תקפה מיכל ש' צדוק, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, את הממשלה על התנהלותה: "99 נרצחות בשש השנים האחרונות. זה המחיר שהממשלה וכולנו שילמנו עד היום. זה מחיר שאסור להשלים איתו ואסור לשלם אותו". למרות התמונה העגומה, נקודת אור אחת בכל זאת נרשמה אתמול במהלך דיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דרש מהאוצר לעמוד בהתחייבויותיו התקציביות לתוכנית במלחמה באלימות כתנאי לאישור תקציב המדינה הקרוב: "הייתה תוכנית של 250 מיליון שקל שלא מומשה, ואנחנו מבקשים תקצוב כדי שהיא תצא לפועל", אמר גפני והדגיש כי אם תקציב המדינה הקרוב לא יכלול בתוכו סכום של 50 מיליון שקל כבסיס למאבק באלימות, חברי הוועדה לא יצביעו בעדו.

בנושא נוסף: החל משנת 2014 הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) מבצעת מדי שנה סקר ביטחון אישי (נפגעי עבירה) בהזמנת המשרד לביטחון הפנים.

מהנתונים שאספה הלמ"ס לשנת 2019 עולה כי כ־339 אלף נשים (11.7% מכלל הנשים בנות 20 ומעלה) נפגעו מעבירות אלימות או עבירות מין מסוגים שונים. בין הנפגעות, כ־122 אלף מתוכן נפגעו מהטרדה מינית - 40 אלף הוטרדו במקום עבודתן, וכ־82 אלף נשים נפגעו מאלימות או מאיום באלימות.