"הנושא של אלימות נגד נשים היה מושתק במשך שנים רבות מדי במגזר החרדי. אבל לאחרונה, בעקבות הגידול העצום בחומרת מקרי האלימות כלפי נשים ובמספר הפניות לארגוני הסיוע עקב משבר הקורונה, החלטנו לצאת בפעילות הסברתית במגזר הזה. זה כדי לאפשר לכל אישה שנמצאת במעגל האלימות להבין שיש לה אפשרות להפסיק את הסבל". כך מסבירה צילית יעקבסון, יו"ר עמותת בת מלך, שמפעילה בשיתוף משרד הרווחה שני מקלטים לנשים מוכות וילדיהן בציבור הדתי והחרדי. 

המקלטים מספקים הגנה פיזית, סיוע נפשי ועזרה משפטית לנשים הסובלות מהתעללות פיזית, מינית, נפשית, כלכלית ורוחנית על ידי בני זוגן ונמצאות בסכנת חיים. במקלטי בת מלך שהו מאז פתיחתם באמצע שנות ה־90 יותר מ־1,300 נשים וכ־6,500 ילדים, שהצליחו, כך לדברי יעקבסון, להשתקם ולהשתלב בחזרה בחברה.

מורן אטיאס בקמפיין אלימות נגד נשים

יעקבסון מסבירה כי האתגרים והקשיים שעומדים בפני נשים במגזר החרדי שסובלות מאלימות במשפחה מורכבים במיוחד: "הסיטואציה הקשה של המתח והלחץ שיצרו הסגרים בעקבות משבר הקורונה מהווה סיר לחץ גדול יותר לנשים מהמגזר החרדי הסובלות מאלימות, שמגיעות ברובן ממשפחות מרובות ילדים וחיות בדירות קטנות". 

היא הוסיפה: "נושא האלימות במשפחה במגזר החרדי נחשב במשך שנים רבות טאבו. הפחד שקיים במגזר מרשויות הרווחה מונע מנשים שנמצאות במצוקה לבקש עזרה בימי שגרה, ועל אחת כמה וכמה בימי הסגרים, כשבן הזוג האלים כמעט לא יצא מהבית".

יעקבסון מספרת על האתגר של איתור מקרי האלימות נגד נשים בצל הקושי לנפץ טאבו של קדושת שלמות המשפחה ופרטיותה: "מה שנראה לציבור הכללי כמסר חודר ומניע לפעולה, לא בהכרח מדבר באותו האופן לקהל החרדי ולעתים אף עלול לייצר התנגדות, פחד והכחשה".

על פי הנתונים, בחודש מאי אשתקד נרשמו 130 פניות לקו הסיוע של העמותה, כאשר בחודש מאי האחרון, לאחר פרוץ משבר הקורונה, חל זינוק חד ונרשמו 527 פניות. בחודש ספטמבר התקבלו 518 פניות לעומת 66 בלבד באותו חודש בשנה שעברה. באוקטובר פנו לעזרה 409 נשים לעומת 157 בשנה שעברה. 

אף שמשרד הרווחה פתח מקלט קורונה נוסף, שאפשר תקופת בידוד לפני הכניסה לאחד מ־14 המקלטים עבור נשים הסובלות מאלימות במשפחה, בשל הצורך הדחוף במענים ייחודיים של סיוע לנשים דתיות וחרדיות, מחפשים בעמותה בימים אלה מבנה מתאים ותרומות ייעודיות להקמת מקלט שלישי של בת מלך.

"בתחילת משבר הקורונה היה גידול של פי שניים בפניות ובחומרת המקרים שהגיעו אלינו. זה חידד את הצורך למצוא דרך לפנות ישירות ובאופן מהיר לציבור החרדי", מסבירה יעקבסון. "הציבור החרדי משתנה לאט־לאט. בקמפיין הנוכחי הצלחנו לראשונה להכניס את הלוגו של העמותה על מודעה שלנו בעיתון חרדי מוביל בלי שייחשב כפסול".

צילית יעקבסון (צילום: באדיבות עמותת בת מלך)
צילית יעקבסון (צילום: באדיבות עמותת בת מלך)