ארבע שנים חלפו מאז השתתפו צמד האחים אורי ובן שפלן בעונה החמישית של "המרוץ למיליון", והודחו לפני הגמר הגדול, כשהם מדורגים במקום השישי. בעונת ה"אולסטארס" המשודרת בימים אלה על המסך (ימי שבת וראשון ברשת 13), הם חזרו ובגדול על אותו מסע קשוח, הפעם עם יותר ניסיון וביטחון עצמי, ובתקווה לסגור מעגל מהפעם הקודמת. "באנו לזה אחרת הפעם", מודה בן, 31. "יותר ממוקדים, יותר טובים, מגובשים יותר בינינו וחברים טובים. הרגשנו בלתי מנוצחים".

מה למדתם מהמרוץ הראשון?
"במרוץ הראשון הרגשנו שנקלענו לסיטואציה במקרה, ולא היה לנו זמן לעכל את מה שקורה מסביבנו. היה לנו זמן הסתגלות ארוך והיה לנו מאוד קשה. כשסיימנו את המרוץ, הסקנו שיכולנו לעשות דברים אחרת, הרגשנו תחושה של פספוס, ובער בנו לתקן את החוויה הזאת. בעונה הנוכחית החלטנו שאנחנו לא חייבים להיות נורא מהירים ותחרותיים. הכרנו בחוזקות שלנו והבנו שאנחנו יכולים להצליח בדיוק כמו כל הזוגות האחרים; שאם נביא את היכולות שלנו ואחוות האחים שלנו, נוכל להגיע לשלבים מאוחרים".

"בעונה החמישית זה היה נטו הישרדות, ובעונה הזאת אמרנו שהפעם אנחנו באים לנצח", מוסיף אורי, 28. "אבל כמובן שלא בכל מחיר: אם יהיה דיבור מלוכלך או וייב לא טוב בינינו, אז אני לא מוכן. באתי הפעם באווירה של 'אין מצב שאני הופך את הקערה או הורס לנו הפעם את מצב הרוח'. הדבר הכי חשוב הוא שיהיה לנו כיף אחד עם השני, ולא ניתן למרוץ להרוס אותנו, אלא להפך, נישען על החברות הטובה שלנו כדי לנצח".

בן: "צריך לציין שאורי עשה לי את המוות בעונה החמישית. הבנתי אותו כי ראיתי את אחי הקטן מתקשה, אבל היה לי קשה לסחוב אותו איתי על הגב. כשהציעו לנו ללכת לעונה נוספת, הבהרתי לו שאין מצב שאעבור את זה שוב. הייתי בסוג של טראומה".

ובכל זאת החלטתם להשתתף בעונה נוספת.
בן: "אמרתי לאורי שאסכים רק בתנאי שנלך לפסיכולוג לפני ונדבר על איך עושים את זה הפעם יותר טוב. אחרי הרבה שיחות עם הפסיכולוג החלטנו ללכת על זה. הפעם אורי היה 100% איתי ואפילו יותר טוב ממני. זה התהפך".

אורי: "זאת הייתה חוויה מתקנת עבורי. רציתי גם להוכיח לעצמי שאני מסוגל וגם ליצור לבן חוויה מתקנת. בעונה הקודמת לא רציתי לקום מהמיטה ולצאת למשימות, ובעונה הנוכחית צחקנו שיש לנו יבלות בידיים. היינו הגרסה הכי חזקה מנטלית של עצמנו".

מה בכל זאת היה הכי קשה לכם?
אורי: “העונה התחילה כשאני צריך להרים את בן באוויר, והוא במידות עצומות. זה הדבר הכי קשה שעשיתי בחיי פיזית. חצי מהמרוץ היו לי פלסטרים ויבלות על הידיים, וגם הגעתי לעונה אחרי שנקעתי את הרגל חודש לפני הצילומים. הלכתי עם מקבע קרסול, אבל אמרתי שאני לא אתן לזה להפריע לי".

איך הרגשתם במשימות שלא התאימו למידותיכם הגדולות? 
בן: "זה היה מתסכל, אבל זה מה יש ואין מה לעשות. יש מרוץ ומשחק, וצריך ללמוד להתנהל בתוכו. לכל המתמודדים יש את הפלוסים והמינוסים בכל משימה. אנחנו היינו מצוינים במשימות של לסחוב משא כבד. לכל זוג יש את היתרונות שלו".

אורי: "אני בכושר כל החיים, אבל עכשיו גם ירדתי במשקל ואני פחות שמן ממה שהייתי. אני עושה יוגה, פעילות ספורט ואקסטרים. אני יותר רזה, אוכל פחות פחמימות. אוכל הרבה שומן וחלבונים ובלי סוכר".

אורי ובן בעונה 5 (צילום: באדיבות ערוץ רשת 13)
אורי ובן בעונה 5 (צילום: באדיבות ערוץ רשת 13)

לצאת מאזור הנוחות

האחים שפלן הם בניו של המנתח הפלסטי הנודע מיכאל שפלן ואחיו של המוזיקאי אדם שפלן. אורי, רווק, מתגורר בווילה של הוריו בסביון ומודה כי "האהבה הגדולה היחידה בחייו היא למוזיקה" ("אני עובד על אלבום חדש ובחודש הבא משיק סינגל מתוכו"). בן מתגורר בפלורנטין עם ארוסתו אלכס. רגע אחרי שחזר מעונת "המרוץ" הנוכחית, הוא הציע נישואים לזוגתו, צלמת אמריקאית, אך בשל הקורונה דחו בני הזוג את החתונה הצפויה. "נאלצנו לדחות וזה בסדר כי מבחינתי אין לי בעיה להיות מאורס כל החיים", הוא אומר. "אין לחץ בכלל, מה שהיה חשוב זה האקט של ההצעה וההבנה שאנחנו לנצח".

במהלך העונה הנוכחית והקודמת השניים בלטו בזכות חוש ההומור והאנרגיות יוצאות הדופן שלהם. 

למה לדעתכם מכל הזוגות שהשתתפו במרוצת השנים בחרו דווקא בכם להשתתף שוב?
אורי: "אני לא סגור על זה, אולי בגלל שלא רצינו בהתחלה. אולי אתה צריך לא לרצות כדי להיות שם".

אתם לא טייפקאסט סטנדרטי של מי שהולכים לריאליטי, וגם כנראה לא זקוקים לכסף. אז למה הלכתם לתוכנית?
בן: "חד־משמעית בשביל ההרפתקה שאין שנייה לה. אנחנו חובבי הרפתקאות, ואני אוהב לצאת מאזור הנוחות שלי. זה היה ליהוק שנקלענו אליו במקרה בפעם הראשונה, והפעם הלכנו בשביל התיקון והחוויה".

לא בגלל הפרסום?
אורי: "אני רוצה שכולם ידעו איזו מוזיקה אני עושה, ו'המרוץ' רק היה פלוס, אבל אני יודע שהמוזיקה שלי תצליח לא כי הייתי ב'מרוץ'. זה יצליח אם ישמעו שזה מה שאני עושה. לא הלכתי לריאליטי כי אני רוצה לנצל את זה לתהילה".

יכול להיות שהצעד הבא זה ריאליטי מוזיקלי?
אורי: "אין שום מצב לריאליטי מוזיקלי, אולי שופט בריאליטי. אין סיכוי שאני אעמוד מול ארבעה שופטים כי זה מביך, וזה לא יקדם אותי בשום צורה".

אורי ובן במירוץ למיליון  (צילום: רשת 13)
אורי ובן במירוץ למיליון (צילום: רשת 13)

חיפוש עצמי

מה אתם עושים כיום?
בן: "למדתי בניו יורק ספרות, ומאז שחזרתי לארץ אני מנסה להתפתח בתחום. אני כותב כבר שנתיים סדרה קומית באנגלית שמתרחשת בארץ הקודש. לקחתי השראה מקומדיות אמריקאיות עם טוויסט של הארץ. גם עבדתי במסעדה, הייתי טבח עד מרץ האחרון, אבל אז הגיעה הקורונה ויצאתי לחל"ת. בישול זה משהו שאני מאוד אוהב. אהבתי הגדולה לבישול מגיעה מאהבתי הגדולה לאוכל. אני כיום מבשל באירועים קטנים שנערכים בבתים - זה ז'אנר חזק מאז הקורונה – ואני גם מדריך טיולים".

אורי: "אני עובד על האלבום שלי כבר שנה, ובן כותב לי את המילים של הפרויקט הזה. ללהקה שלי קוראים שפלן".

עם אבא מנתח פלסטי בעל שם עולמי, איך יצא ששניכם הלכתם לתחומים אחרים לגמרי?
בן: "אני הייתי מיועד להמשיך את המסורת. הייתי במגמת ביולוגיה ושירתי כחובש בצבא. התחלתי ללמוד קדם־רפואה בארצות הברית, אבל הבנתי מהר מאוד שזה לא בשבילי ויצאתי לדרך אחרת. הערצתי את אבא שלי, הוא רופא כזה דגול. אבל הבנתי שזה מקצוע שאם אתה לא רוצה אותו מספיק, אז אין טעם. מאז יצאתי למסע חיפוש עצמי שנמשך עד היום והלוואי ויימשך כל החיים".

בינתיים, השניים עמלים על שיתוף פעולה אופנתי עם הקולגות אסף ונתנאל מ”המרוץ למיליון”, שלהם עסק משותף לעיצוב חולצות. המטרה: ליצור ליין בגדים מיוחד למידות גדולות. "כשאני ובן יוצאים למסע שופינג, אנחנו חוזרים בלי שקיות לרוב, כי קשה למצוא בגדים שמתאימים למידות שלנו", מודה אורי. “גם לגברים גדולים מגיע ללבוש דברים יפים", מוסיף בן. 

איך נרקם שיתוף הפעולה?
בן: "לפני שנה, כשחיפשתי בגדים לחתונה, באתי אליהם, ולא היה להם שום דבר במידה שלי. זה משהו שאני כבר מכיר היטב כאיש גדול. שיתפתי אותם בזה והם קלטו שיש צורך. התחלנו לעבוד על קולקציית מידות גדולות לגברים גדולים שהם מעל 1.90 מטר ומעל 100 קילו. גם לנו מגיע".