מה צופן העתיד למשק הישראלי? פסגת העסקים של מעריב נפתחה היום (חמישי) בחסות קבוצת הג'רוזלם פוסט וניסתה לענות על השאלה הזו. הפסגה שודרה במשדר טלוויזיוני יוקרתי בהנחיית קרן מרציאנו ודנה בסוגיות הבוערות בכלכלת ישראל, בהווה ובעתיד.

פסגת העסקים של מעריב - חלק 1
פסגת העסקים של מעריב - חלק 2

במהלך הכנס אמרה יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא ביטון, בראיון לבן כספית: "היום שאחרי הוא היום שאחרי שיהיה כאן חיסון. יש לנו גם חורף לעבור בלי שהחיסון יהיה כאן באופן מלא, ויש לנו עשרות אלפי עסקים שנסגרו ואולי גם עתידים להיסגר. נצטרך לסייע לבעלי העסקים הקטנים לעמוד מחדש על הרגליים. אני יכולה לומר לך שבהרבה מסגרות של בריאות הנפש יש המון פניות וזה רק יילך ויתעצם. מדובר בצוות שיהיו בו פרופ' חגי לוין, עו"ד טלי ירון-אלדר, רותי ברודו ואנשי חינוך. חזרנו אחורה המון שנים בהרבה מאוד תחומים. הצוות ייגע בסוגיות השונות כדי שנוכל לתת מענה או תכנית כדי להרים כאן את החברה על הרגליים". 

לחצו לצפייה בראיון המלא

יפעת שאשא-ביטון בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
יפעת שאשא-ביטון בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, התייחס בשיחה עם בן כספית במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020 לסוגיית פתיחת מערכת החינוך, ואמר כי הוא תומך במהלך. כשנשאל האם היה מצליח למנוע מגנץ לבזות את עצמו לו היה לצדו בשלב זה, השיב: "אם הייתי שם כל זה לא היה קורה".

לחצו לצפייה בראיון המלא

יאיר לפיד, בן כספית (צילום: ליאור לב)
יאיר לפיד, בן כספית (צילום: ליאור לב)

חברת הכנסת איילת שקד (הימין החדש) התראיינה בכנס ולא חסכה ביקורת מהממשלה. במסגרת שיחה עם בן כספית בוועידת העסקים של מעריב 2020, אמרה, בין היתר, כי "גנץ, כמו אסקופה נדרסת, נותן להתעלל באזרחי ישראל ולא להעביר תקציב", ותקפה: "הממשלה הזו חולה".

לחצו לראיון המלא של איילת שקד

איילת שקד (צילום: ליאור לב)
איילת שקד (צילום: ליאור לב)


במהלך הכנס התראיין ליעקב כץ שר התקשורת, יועז הנדל, ודיבר על המשבר בקואליציה. "אני מעריך שאנחנו לקראת בחירות מהטעם הפשוט שאנחנו לא מצליחים לתת מענה לטיפול בקורונה, בכלכלה ובחברה הישראלית. אנחנו נכשלים בשלוש המשימות האלה, אני כשר תקשורת שזה משרד של רגולציה, מצליח לעבוד, אבל בכל פעם שאני רואה שצריך לשלב ידיים, בעיקר עם שר האוצר וראש הממשלה, זה לא עובד. החרמתי כי פוגעים בפריפריה. מעל 170 ראשי רשויות מבקשים אינטרנט מהיר, אנחנו דוחפים לזה, והם עוצרים את זה. כשהם עוצרים מהלך כזה וטיפול בכלכלה, בחברה ובקורונה - אז לממשלה אין זכות קיום", אמר הנדל. 

לצפייה בראיון המלא

השר הנדל בפסגת העסקים של מעריב 2020 (צילום: ללא)
השר הנדל בפסגת העסקים של מעריב 2020 (צילום: ללא)


מנכ"ל בנק ירושלים, גיל טופז, התראיין גם הוא במסגרת הכנס, והתייחס להקפאת תשלומי ההלוואות, המצב בשוק המשכנתאות ונושאים נוספים.

מאז תחילת משבר הקורונה אפשר בנק ישראל ללקוחות הבנקים לדחות פעמיים את החזר תשלומי ההלוואות. האם תהיה פעם שלישית? 

"סביר להניח, אנחנו מחכים לראות מה יגידו באוצר", אמר גיל טופז מנכ"ל בנק ירושלים בראיון לעיתונאית קרן מרציאנו במסגרת "פסגת עסקים של מעריב 2020. 

"כבר היום למעלה מ-60% מהמשכנתאות חזרו מהקפאה ומשולמות כסדרן, ובסך הכל אני אופטימי", הוסיף טופז. "כשאנחנו מצליבים את נתוני האבטלה עם נתוני המשכנתאות ובשילוב הסקרים שביצענו אנחנו רואים שהציבור יודע להחזיר את המשכנתאות". 

גיל טופז בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
גיל טופז בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)

כשנשאל אם הוא לא חושש מתרחיש אימים של קריסת שוק המשכנתאות, ציין טופז כי מבדיקה של הבנק עולה כי חלקם של המובטלים בין נוטלי המשכנתאות קטן מאוד. "ראינו שמי שצריך להתחיל להחזיר – התחיל להחזיר", הוא אומר. "אנחנו מלווים פרטנית את הלקוחות שלנו, ועד היום אף אחד לא פונה מביתו. עם ניהול נכון אפשר לדאוג שאף אחד לא יפונה מהבית גם בעתיד".

טופז קרא לממשלה "להתערב יותר, לנקוט צעדים ולהבטיח ללווים שהמדינה תתמוך בהם, אנחנו כבנקים עושים את חלקנו. אנחנו נמצאים בתקופת אי ודאות גדולה. והמקום של הממשלה הוא לתת את הוודאות".

כשנשאל אם המדינה מנסה להקטין את התחרות במערכת הבנקאית, טען טופז כי "לרגולטור הייתה מגמה ברורה לצמצם את כמות הבנקים. רק בשנה האחרונה אושר כי דקסיה ואיגוד יתמזגו לתוך קבוצת דיסקונט ובנק מזרחי", הוסיף. "באיחוד האמירויות יש 9 מיליון תושבים כמו בישראל ולעומת זאת יש 49 בנקים באנגליה כ 350 בנקים, בארה"ב אלפי בנקים, ואנחנו הולכים אחורה. ריבוי הבנקים יגדיל את היצע המוצרים הפיננסים, למשל בהלוואות לעסקים קטנים שנמצאים בקשיים גדולים כעת, וגם בשירות שניתן ללקוח ובחינוך הפיננסי". 

בתשובה לשאלה על תכניות הסיוע לעסקים ענה טופז אמנם הממשלה טוענת שניתנו תכניות סיוע עד יוני 2021, אבל לדברי טופז "ניצול קרנות הסיוע לא גדול במיוחד. הערבות שישראל נותנת לעסקים היא מהנמוכות בעולם המערבי, והעסקים לא מזדרזים לקחת".

בין הלקוחות הגדולים של בנק ירושלים נמצאים הקבלנים, טופז אופטימי גם לגביהם. "אנחנו רואים שהתחלות הבנייה צנחו ושוב יש אי וודאות גדולה אבל אני בטוח שיחד עם חיסון הקורונה נראה פריחה וחזרה לבנייה בתחילת 2021". 

לגבי מחירי הדירות הוא אומר שאם תהיינה ירידות, הן יתרחשו בטווח הקצר. "בטווח הבינוני הם יצטרכו לעלות", הוא אומר ומוסיף: "אנחנו רואים כרגע פריחה מאוד גדולה ומפתיעה בתחום המשכנתאות, 2020 מסתמנת כאחת השנים היותר חזקות בתחום".

מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, דיבר בכנס על החזון של חברת הרכבת: "תשתיות זה אחד האתגרים הגדולים, כל נושא פיתוח התשתיות. מרגע שקיבלת את האישורים לוקח כ-10 שנים להקים מסילה בין עיר לעיר. אנחנו צריכים להגות איזשהו חזון שמאגד את זה. אנחנו מדברים על רכבות מהירות שייסעו במהירות של 250 קמ"ש, הכפלת מסילות בין חיפה לת"א ובאר לת"א. ייקח בערך חצי שעה להגיע מב"ש לת"א בעוד 10 שנים. מדימונה ונתיבות יוכלו להגיע בטווח של שעה לת"א".

לצפייה בראיון המלא

מנכ''ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר (צילום: ללא)
מנכ''ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר (צילום: ללא)


ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, התייחס בכנס לסוגיית ג'ונתן פולארד וביקר את התנהלות נתניהו. "יש אולי חמישה אנשים בארץ שמכירים את הפרשה הזו טוב כמוני. ניסיתי לעזור לקצר את תקופת מעצרו ללא הצלחה. העיסוק בפרשה הזו גורם נזק מתמשך קשה למדינת ישראל, ואני ממליץ להימנע מחגיגות קבלת פנים לפולארד אם יחליט להגיע לישראל. האיסור על תנועתו בוטל על רקע אווירה מאוד מיוחדת בארה"ב. בכל תקופה אחרת לא היו מאפשרים לו, אבל אני שמח שיש לו חופש תנועה בניו יורק - שיישאר בניו יורק", אמר אולמרט. 

צפו בראיון המלא עם אהוד אולמרט

אהוד אולמרט בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
אהוד אולמרט בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)


מנכ"ל הוט מובייל, אילן ברוק, שוחח עם יהודה שרוני במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020 על השינויים הדרמטיים שעבר שוק התקשורת והסלולר במהלך משבר הקורונה. כמו כן, הוא ציין כי "אחד הדברים שאני הכי גאה בהם זה שלא הוצאנו אף עובד לחל"ת, ואפילו גייסנו עובדים".

לחצו לראיון המלא עם מנכ"ל הוט

אילן ברוק בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
אילן ברוק בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)


ד"ר אסתר לוצאטו, שותפה-מנהלת בקבוצת לוצאטו, שוחחה עם עם קרן מרציאנו במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020, והתייחסה להשפעות של משבר הקורונה על הפערים התעסוקתיים בין הפריפריה למרכז. כמו כן, היא התייחסה למעבר יחידות התקשוב והמודיעין של צה"ל לנגב, ואמרה: "אני מקווה שאנחנו בנקודת האל-חזור. אם זה קורה - כל התמונה בנגב משתנה". 

לחצו לראיון המלאה עם ד"ר אסתר לוצאטו

קרן מרציאנו ואסתר לוצאטו בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
קרן מרציאנו ואסתר לוצאטו בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)


ניר נצר, יו"ר איגוד פינטק אביב, פרופ' אורי חפץ, מומחה לכלכלה התנהגותית במחלקה לכלכלה והמרכז לרציונליות באוניברסיטה העברית ויועצו הכלכלי של רה"מ נתניהו, והילה חדד חמלניק, סמנכ"לית אסטרטגיה וחדשנות בחברת נתיבי ישראל, השתתפו בפאנל "חדשנות כמנוע צמיחה כלכלי - חשיפה לטכנולוגיות חדשות המוטמעות בתחום הכלכלי" בהנחיית יהודה שרוני. זאת, במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020. השלושה התייחסו להשלכות הקורונה על הרגלי הצריכה השונים של האזרחים.

לחצו לצפייה בפאנל המלא

פאנל בנושא חדשנות כמנוע צמיחה כלכלי- חשיפה לטכנולוגיות חדשות המוטמעות בתחום הכלכלי (צילום: ליאור לב)
פאנל בנושא חדשנות כמנוע צמיחה כלכלי- חשיפה לטכנולוגיות חדשות המוטמעות בתחום הכלכלי (צילום: ליאור לב)

ד"ר אוהד קרניאלי, יו"ר ומייסד "אדווה", סיפר בראיון עם קרן אוזן במסגרת ועידת העסקים של מעריב 2020 על הטכנולוגיה החדשה שפיתחה החברה, אשר צפויה להפוך את הטיפול בסרטן לנגיש במיוחד.

לחצו לצפייה בראיון המלא של ד"ר אוהד קרניאל

ד''ר אוהד קרניאלי, יו''ר ומייסד ADVA (צילום: ליאור לב)
ד''ר אוהד קרניאלי, יו''ר ומייסד ADVA (צילום: ליאור לב)

קרן מרציאנו שוחחה עם שחף שקוף, מנכ"ל צ'ג ישראל, רנן הרטמן, מייסד ומנכ"ל הקריה האקדמית אונו, אשת התקשורת ג'ודי ניר מוזס ובעלי קבוצת מינקובסקי ומייסד-שותף בה, עידו מינקובסקי, במסגרת פאנל "לימודים בזמן הקורונה: הזדמנות לחשיבה מחודשת ויציאה מהקופסה".

לחץ לצפייה בפאנל 

פאנל החינוך בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
פאנל החינוך בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)

תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי, איילת פריש, בעלים ומנכ"ל חברת פריש ייעוץ אסטרטגי בע"מ, רות וסרמן לנדה, מייסדת ומנכ"לית "רות" חברה לייעוץ אסטרטגי וחדשנות בינלאומית, ותמר גיל מנחם ממרכז לאודר לתעסוקה השתתפו בפאנל "אסטרטגיה - זיהוי הזדמנויות צמיחה בסביבה כאוטית" בהנחיית קרן אוזן. 

לחצו לצפייה בפאנל המלא

פאנל אסטרטגיה- זיהוי הזדמנויות צמיחה בסביבה כאוטית (צילום: ליאור לב)
פאנל אסטרטגיה- זיהוי הזדמנויות צמיחה בסביבה כאוטית (צילום: ליאור לב)


דרק פאנדו, מנהל השיווק הבינלאומי של זום, התראיין בפסגת העסקים של מעריב 2020, דרך אפליקציית הזום והסביר על השינוי שפלטפורת הזום מאפשרת בעולם תחת מגפה. לדבריו, זום אפשרה בפעם הראשונה לעבור למודל של טלרפואה, אשר ישאר גם ביום שאחרי הקורונה. פאנדו מאמין כי גם לאחר הקורונה, עולם העבודה יעבור שינוי למודל היברידי יותר,אשר יאפשר לאנשים לעבוד מרחוק גם כשיהיה ניתן לשוב למשרדים: "אנשים יצפו שאם יש להם תור לרופא, או שהם מחכים לשליח, הם יוכלו לעבוד מהבית. השינוי בצרכים ידרוש את קיום העולם הווירטואלי".

לחצו לראיון המלא עם דרק פאנדו

דרק פאנדו (צילום: צילום מסך)
דרק פאנדו (צילום: צילום מסך)


אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות בישראל, עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל, גיא בז ראק, מנהל השוק המקומי בפייסבוק ישראל, וד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, השתתפו בפאנל "שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות" בהנחיית יהודה שרוני. זאת, במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020.

לחצו לצפייה מלאה בפאנל

פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות (צילום: ליאור לב)
פאנל בנושא שינוי מגמות צריכה, שינוי העדפות, קבלת החלטות צרכנית בחוסר ודאות (צילום: ליאור לב)

ד"ר מירי מזרחי ראובני, ראש חטיבת הבריאות מכבי שירותי בריאות, ד"ר דוד מוסינזון, סמנכ"ל רפואה מאוחדת, וד"ר אלכס לוין, יו"ר ארגון שירותי בריאות כללית, השתתפו בפאנל שעסק בהשפעת הקורונה על מערכת הבריאות בהנחיית עו"ד לאה ופנר, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית.

לחצו לצפייה בפאנל

פאנל ההסתדרות הרפואית בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)
פאנל ההסתדרות הרפואית בכנס מעריב (צילום: ליאור לב)

אבי בוסקילה, מנכ"ל חברת שראל, סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת החולים מאוחדת, ועדי חן, עו"ד ומרצה לדיני משפחה, ירושה ומשפט בינלאומי פרטי, השתתפו בפאנל מיוחד תחת הכותרת "השפעת הקורונה על החדשנות ברפואה" בהנחיית מעיין הופמן.

לחצו כאן לצפייה בפאנל

פאנל רפואי: בהשתתפות אבי בוסקילה, סיגל רגב רוזנברג, עדי חן (צילום: ליאור לב)
פאנל רפואי: בהשתתפות אבי בוסקילה, סיגל רגב רוזנברג, עדי חן (צילום: ליאור לב)

לרשימת הדוברים המלאה ותוכנית הכנס - https://congress.jpost.com/maariv-conf/

פסגת העסקים מצטרפת לשורת כנסים מקומיים ובינלאומיים שעורכת מדי שנה קבוצת הג׳רוזלם פוסט. בין היתר התקיימו ״כנס בחירות״, ״כנס מנהיגים״, ״כנס ניו יורק״, ״כנס הדיפלומטים״, ״כנס מעריב ועידת העסקים 2030״. כנסים אלו הזוכים לסיקור תקשורתי נרחב בתקשורת הישראלית והבינלאומית.