במהלך מלחמת שלום הגליל, עת חנה סא"ל אפי איתם עם גדוד צוערי החי"ר בפיקודו בגזרה המזרחית מול הסורים והמתין לאישור להתקדם, קיים איתנו, קציני המילואים, שיחה. שיחתו המנהיגותית ליוותה אותנו לאורך כל המלחמה. בעיקר הווידוי האישי: "התגייסתי לשרות המדינה וצה"ל בידיעה ברורה שיש לכך מחיר הכולל  גם סיכון אישי. אני חייל של האומה". 

שמו של איתם כבר הילך לפניו כמפקד אמיץ. כקצין צעיר בקרבות מול הסורים במלחמת יום הכיפורים עצר טור טנקים בבזוקה ומקלע וחילץ פצועים. על גילויי הגבורה האלו הוא קיבל את אות המופת.

באותה מלחמה הוא היה קיבוצניק. בן למשפחת פיין, ממקימי עין גב על גדות הכנרת. דרכו של הקצין הנועז והמבריק הייתה סלולה לקידום, "הרמטכ"לות יושבת על כתפיו", אמרו עליו. 

עד שחזר בתשובה יחד עם רעייתו עילית משדה בוקר. לקרב הבלימה שהכינו לו בתקשורת הוא לא התכונן. ככל שגדל זקנו כמח״ט ״גבעתי״ , התפתח ה״זובור״ נגדו בקרב חלק מהכתבים, בתוכם כתבת צבאית שאמרה שלא יכולה לסבול את כיפתו הגדולה והסגולה. פרסמו שהיכה פלסטיני למרות שלא הוכח מעולם. ציטטו במסולף על גירוש ערבים בעוד שהוא דיבר על גירוש מסיתים. קידומו נבלם למרות שאת המכללה הצבאית בלונדון, לשם צה״ל שולח את קציניו הטובים, סיים כמצטיין.

התקשורת והדיפסטייט ניצחו. כשמונה למפקד העוצבה היוקרתית בחזית הלבנונית מול חיזבאללה, זה היה באיחור שאיפשר לאחרים, כמו אשכנזי, לעקוף אותו בדרך לרמטכ"לות - מה שמזכיר את הסיכול הממוקד שעשו למח״ט גבעתי תא״ל עפר וינטר על שכתב ב״עזרת אלוקי ישראל״ בדף קרבי ביציאה למבצע ״צוק איתן״ וקידומו עוכב.  

בימים אלו הגיע פרק ב' של הקרב. סיכול מינוי איתם ליו"ר יד-ושם, באותן שיטות. יאיר לפיד יצא נגד מינוי איתם בשל ״התבטאויות "קיצוניות", אף שאביו טומי לפיד כזכור היה באותו תפקיד כיו"ר "יד ושם" והתבטא נגד ערבים, וחרדים בשגרה.

במקביל ובתאום הגיעה קולט אביטל יוצאת מפלגת העבודה, זו שתפסה אחלה ג'וב של יו"ר המרכז ל"ארגוני ניצולי השואה" ובעבר נתפשה ונענשה על שהעבירה רשימות של ניצולי שואה לשימוש פוליטי לקראת הבחירות, נחשו לאיזו מפלגה! למפלגה של לפיד. 

הטיעון שלה היה מופרך וגם שקרי: "לאיתם אין רקע מתאים כי אינו ממשפחה של ניצולי שואה". ספרו זאת לאימו שמשפחתה הושמדה שם. ומי מינה את אביטל לדברר את ניצולי השואה? לא הוריי - ניצולי אושוויץ והגטאות, שכל חייהם הצנועים עברו בלי להכיר, לא את הגברת אביטל ולא את ארגונה. היא גם לא מדבררת אותי ורבים מהדור השני. 

ובכלל, מהו הארגון ש״מרכז״ 60 ארגונים לניצולי שואה, כשרוב הניצולים כבר שוכני עפר? ומאיזה כספים ניזון הארגון של קולט אביטל? 

בסערת הקרב גויס "פרופ' לשואה" שהסביר ש"איתם אינו מבין בשואה". והיה גם ארגון יהודי מחו״ל שראשיו התנגדו בחריפות למינוי השר לשעבר תא״ל איתם, אבל כמה מנציגיו עלו למוקטעה. ערפאת כן ואיתם לא!

מינוי היו״ר ליד ושם הוא אינו הקרב הפרטי של תא״ל אפי איתם אלא סוגייה לאומית, כי מתחת לניסיון לסכל את מינוי איתם ליו"ר "יד ושם״ עומד הניסיון להשוות בין השואה לסוגית טוהר הנשק ומוסר הלחימה בישראל. כשסגן הרמטכ"ל לשעבר "מזהה תהליכים כמו בגרמניה לפני 70-80-90 שנה", האמירה מעידה על תהליכים המתרחשים בחלקים מהחברה בישראל ושיש לעקרם. 

כשחיילי צה"ל מקבלים שאלות ממדריכים ב"יד ושם" שבהם הם מתבקשים לענות אם גם אנו יכולים להידרדר לבצע שואה ולהפוך לרוצחים, מדובר בתרומה לרכבת הכחשת השואה שמידרדרת וצוברת תאוצה. נסיגה מן התובנה שהשואה נבעה מאנטישמיות והרצון להכחיד את עמנו,  לסוג של "תקלה אוניברסלית" שיכולה לקרות לכל עם ושצריך לתקנה כעת על ידי הכאה על חטא על מעשינו במלחמה, מול פני האוייב. 

כל זה מהווה עוד סיבה למינוי של איתם ליו״ר יד ושם. איני בטוח שהמינוי של איתם יעצור זאת. אבל אי המינוי יעודד את המגמה הנפסדת. 

הכותב הוא סא״ל במיל, דור שני לניצולי השואה.