כתבה זו סוקרת תאונות דרכים שהינן גם תאונות עבודה, שמערבות פגיעות בעמוד השדרה, ונותנת לנפגע מענה כולל ביחס להתנהלות במצב שבו נגרמת פציעה לעמוד השדרה. לפגיעות אלה יש לתת תשומת לב מרבית כיוון שהינן פגיעות שעלולות להישאר לכל החיים ואף עשויות להחמיר עם השנים.

תיאור מנגנון הפגיעה
פגיעת "צליפת שוט" יכולה להתרחש לרוב כאשר רכב פוגע באחורי רכב אחר אך לא רק. כתוצאה מהפגיעה הגוף נבלם על ידי חגורת הבטיחות, והצוואר מטלטל לאחור ולפנים ונגרם לו זעזוע חזק ומתיחה. לעיתים הכאבים והתסמינים אינם מתחילים מיד לאחר הפגיעה, אלא יכולים להתחיל לאחר מספר שעות מהפגיעה או לאחר מספר ימים, כאשר האדרנלין שבגוף מתפוגג.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד רות פפירוב, לחץ/י כאן

כיצד נדע לזהות שנגרמה לנו חבלת עמוד שדרה ולמה כדאי לשים לב? 

  1. לאחר מעורבות בתאונה עם פגיעה מסוג חבלת צליפת שוט יש לשים לב לכל התסמינים שעלולים להופיע בימים שלאחר התאונה: כאבי צוואר, הגבלות בתנועות הצוואר, כאבי צוואר עם הקרנה לידיים, לשכמות, כאבי כתפיים, הקרנה לראש וכאבי ראש. לעיתים יכולים להופיע צפצופים באוזניים כדוגמת טנטון, וכן בעיות נוירולוגית, לרבות סחרחורות. נוסף על כך, יכולות להופיע גם בעיות של זיכרון, ריכוז, הפרעות בשינה, מתח ועצבנות, כאב בעת הנעת הצוואר לצדדים, לפנים ולאחור, כאבים ונוקשות בצוואר, רגישות וכאבי ראש.
  2. יש לבצע בדיקות הדמיה כדי לנסות ולבדוק האם קיימים ממצאים, ולהקפיד על מעקב אורתופדי רצוף. 
  3. בלטי דיסק הם גם סוג של פגיעה בעמוד השדרה. מדובר במצב שבו דיסק מסוים שנמצא בין חוליות בעמוד השדרה, בולט החוצה מתוך מבנה החוליות הסדיר, ולוחץ על עצבים ורצועות. פציעה מסוג זה, עלולה לגרום לכאבים, הגבלה בתנועתיות, נזקים עצביים אשר משפיעים על התפקוד של הגפיים, חולשה, הירדמות/ נימול של הגפיים, חוסר שליטה על הסוגרים, הקרנת כאב מהגפיים לזרועות ולרגליים ועוד.

הטיפול הרפואי שיש לקבל בעקבות פגיעות עמוד שדרה

  1. פנייה לקבלת טיפול רפואי מידי היא הדבר החשוב ביותר. כאשר פונים לגורם הרפואי חשוב לציין את מנגנון הפגיעה בתאונה, לפרט כיצד אירעה התאונה ולספר על מוקדי הכאב. 
  2. בכל פניה חוזרת לטיפול רפואי, יש להמשיך ולציין כי עברתם תאונת דרכים, להמשיך להתלונן על תסמיני הכאב, לפרט על המגבלות הקיימות ביום יום ומדי פעם, ולהבהיר כיצד המגבלות משפיעות על התפקוד ביום יום ובעבודה.
  3. בפגיעות של צליפת שוט, הכאב בצוואר יכול להופיע אפילו יום או יומיים לאחר הפגיעה ואפילו בהמשך. 
  4. הטיפול בפגיעה יכול להיות טיפול שמרני שכולל מנוחה, שימוש באביזרים כגון צווארון קיבוע, משככי כאבים, פיזיותרפיה, הזרקות אפידוראליות, רפואה אלטרנטיבית ועוד.
  5. יש להביא תיעוד על ביצוע הטיפולים. 
  6. תחילה ישלחו אתכם הרופאים לצילום, כדי לשלול את האפשרות שכאבי הצוואר קשורים לפציעה מסוג אחר, או לבעיה אחרת שכבר הייתה קיימת לפני התאונה. אם בצילום אין ממצאים, והתלונות עדיין קיימות, עליכם להתעקש על קבלת הפניות לבדיקות נוספות, למשל: בדיקות הדמיה מסוג CT ו-MRI לעמוד השדרה.  

פגיעות צליפת שוט ועמוד שדרה - בראי המוסד לביטוח לאומי 
לוועדות הרפואיות יש להביא אתכם תוצאות של בדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, CT, MRI, מיפוי עצמות ובדיקות מוח שונות. ישנה חשיבות גבוהה לבדיקה קלינית של רופא בוועדות ולהתרשמותו של הרופא מהנפגע ומאמינותו. 

הרופאים נוטים לייחס חשיבות למעקב רפואי אורתופדי, נוירולוגי, ומומחים ספציפיים: כמו אורתופד מומחה עמוד שדרה. במסגרת הוועדה חשוב להציג באופן ברור את הבעיות שמהן סובל הנפגע ואת מוקדי הכאב השונים בגוף. נוסף על כך, חשוב להציג את המגבלות בתפקוד וכיצד הפגיעה הזו השפיעה ושינתה את חיינו. 

יתרה מזאת, הנבדק בוועדה נדרש להציג את העבר הרפואי שלו במידה שקיים ואת הטיפול הרפואי שהנפגע קיבל בעקבות התאונה. תוך כך יש להציג תיעוד על מעקב וטיפול במרפאות כאב, טיפול אלטרנטיביים, מרשמי תרופות שנפגע נוטל כטיפול, הפניות לשיקום פיזיולוגי ולרופאי שיקום. ככל שנגרמה לנפגע ירידה בשכר בעקבות התאונה, הוא צריך לציינה בפני הוועדה. חשוב לציין כי ניתן להציג בפני הוועדה חוות דעת רפואית המתייחסת לנכות שנגרמה עקב התאונה ולהגישה לפוסקים היושבים בוועדה. 

בדיקות רפואיות אצל מומחים שממנה בית המשפט
בתיקי תאונות דרכים אשר אינן נחשבות תאונות עבודה, ייבדקו הנפגעים על ידי מומחים שממנה בית המשפט - כאשר מדובר במומחים אובייקטיביים. בפני מומחים אלה ניתן להציג אך ורק חומר רפואי שהתקבל במסגרת הרפואה הציבורית ויש להימנע ככל שניתן מחומר רפואי שנכתב על ידי רופאים פרטיים. כמו כן יובהר כי החוק קובע איסור להגיש חוות דעת למומחים הללו.

מתי פגיעות של עמוד השדרה מזכות באחוזי נכות? 

  1. תקנות המוסד לביטוח לאומי (קביעת דרגת נכות), מחלקות את הפגיעה בעמוד השדרה לעמוד שדרה צווארי, מותני וגבי. כלומר לא מספיק שנגרם בלט דיסק אלא הוא חייב להגביל את התנועתיות. הגורם שיקבע את אחוזי הנכות הוא עוצמת ההגבלה בתנועות של הצוואר או של הגב. 
  2. על הנפגע לבצע בדיקות דימות, מעקב אורתופדי קבוע, טיפול תרופתי, טיפולי פיזיותרפיה, טיפול במרפאות כאב, לפנות לאורתופד מומחה בתחום עמוד השדרה הצווארי והגבי, ואף לעבור טיפול ניתוחי בהמשך במידת הצורך.
  3. בהתאם לפסיקה הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי רשאית לקבוע הן נכות אורתופדית, הן נכות נוירולוגית או גם וגם. 

הפיצוי בגין פציעת עמוד שדרה

  1. במקרה של תאונת עבודה, הנפגעים זכאים לקבל פיצוי גם מהמוסד לביטוח לאומי וגם מחברת ביטוח החובה.
  2. פציעת צליפת שוט עלולה לגבות מן הנפגע מחיר כלכלי כבד לרבות: הפסד ימי עבודה, פגיעה בכושר העבודה, הוצאות על טיפול רפואי, הוצאות על רכישת תרופות ואביזרים רפואיים, הוצאות על טיפולים פרא-רפואיים, טיפולי פיזיותרפיה וטיפולים אלטרנטיביים.
  3. כמו כן, הנפגע יהיה זכאי להוצאות בגין עזרה של המשפחה, ועזרת צד ג' נוספת הכרוכה בתשלום. 
  4. הנפגע יקבל פיצויים גם על הכאב והסבל אשר נגרמו לו. 
  5. חשוב מאוד לשמור על קבלות ואסמכתאות של הוצאות שנגרמו לנפגע בעקבות התאונה. 

לסיכום 
פגיעת צליפת שוט ופגיעה בעמוד השדרה הגבי הינן פגיעות מורכבות. בתחילה הן לעיתים אינן מורגשות אבל אין להתייחס אליהן בפשטות. יש לקחת אותן ברצינות ואם חשים בתסמינים ולו הקלים ביותר, יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם, ויש לפנות ליעוץ משפטי בשלב מוקדם על מנת שתוכלו לקבל את ההכוונה הטובה ביותר לצורך מיצוי הזכויות מול הגורמים הרלבנטיים.

עורכת דין רות פפירוב עוסקת בתביעות נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תביעות מול המוסד לביטוח לאומי וייצוג תובעים בוועדות רפואיות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.