בלוגרי הטיול רוני גונן ונדב סלום שוחחו היום (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM על חוויית הביקורים שלהם בדובאי. הם סיפרו כי "המקומיים באים לקבל אותנו בזרועות פתוחות". עם זאת, הסכימו יש מערכת חוקים להתנהגות בפומבי, ועל כן "צריך להפגין רגישות תרבותית לעומת מקומות אחרים בעולם". 

מאיפה את מדברת איתנו רוני, איפה את בדיוק נמצאת?
רוני גונן: "אני ממש נמצאת במטרו, תפסתם אותי באמצע נסיעה, אז אני פה בדרכי לקניון האמירויות לעשות קצת שופינג".

מה יהיה כשהישראלים יציפו את רחובות דובאי? איך ייראה המפגש הזה בין התייר הישראלי שכבר שמענו עליו לא מעט - לפעמים הוא קצת מכוער, נאמר זאת בעדינות - לבין התושבים בדובאי, לא בטוח שהם יקבלו את זה בעין יפה.
גונן: "המקומיים בדובאי מאוד מתרגשים, הם באים לקבל אותנו בזרועות פתוחות, וזה באמת בסוף תלוי בנו. זה נורא תלוי בישראלים ואיך הם יתנהגו, והאם הם יבינו שצריך לבוא לכאן עם קצת יותר רגישות תרבותית ממקומות אחרים".

את חוששת מהמפגש הזה, שיכול להיות שנעשה פאדיחות? 
גונן: "אני יכולה להגיד שחששתי יותר בהתחלה, כשהרגשתי שאין הסברה מספיק טובה. אבל לאחרונה התחילו יותר ויותר אנשים לספר מחוויות אישיות מה באמת קורה כאן - כי יש פער בין מה שכתוב באינטרנט, למה שאומרים בכל מיני קבוצות פייסבוק, לבין מה שקורה פה בפועל. ועכשיו יותר ויותר אנשים התחילו להגיע, אז יש אנשים שמחוויה אישית מגשרים על הפער, ולכן אני פחות חוששת. אבל ברור לי שזה לא יהיה מושלם, ברור לי שיהיו פשלות".

נדב, ממה שאתה ראית וחווית, היו כבר כל מיני תקלות, תקריות, או דברים מביכים בין הישראלים לתושבים בדובאי? 
נדב סלום: "כשאני הייתי, עדיין ישראלים לא יכלו להיכנס לדובאי, אז לא ראיתי יותר מדי ישראלים. אבל ממה שפגשתי, כולם היו מאוד נחמדים, כולם ניסו להתנהג כראוי, ובכללי, האמירתים מאוד מקבלים, מאוד מכבדים, אני לא חושב שיש סיבה לדאגה".

מהה באמת הדברים שחשוב שנדע, לפני שאנחנו עולים על מטוס ומגיעים לדובאי, מבחינת הקודים החברתיים, הדברים שבאמת אסור לנו לעשות שם אולי ברחוב, בקניות, במלון, מה חשוב שנדע? 
סלום: "יש איסור חמור לקלל ברחוב. וכשאתם הולכים ברחוב, אסור להתנשק, אבל זה תלוי איפה אתם. תעשו את זה בדיסקרטיות, באינטימיות, ופשוט לעשות את זה עם טקט. ובכללי, החוקים הם די אותם חוקים כמו בכל מדינה אחרת בעולם, פשוט לנסות להראות את הישראלי הטוב, ולא את הישראלי המכוער, לא לקלל".

רוני, במלונות שם, בחדר האוכל בארוחת הבוקר, מותר לבוא ולהעמיס צלחות מהבופה כמו שאנחנו כל כך אוהבים לעשות אצלנו, או שזה נראה אחרת שם?
גונן: "אז באופן כללי כל אופרציית הבופה השתנתה ממש בגלל הקורונה. יש ממש איזשהו סוג של חוצץ, ואתה צריך להביא את הצלחת שלך למישהו, שהוא שם לך מה שאתה מבקש ממנו, אבל באופן כללי אין בעיה עם זה. אתה יודע, אתה משלם כסף לארוחת בוקר ואתה תקבל מה שתרצה. מה שכן - כל העניין הזה של לעקוף ולהכניס עוד מישהו למלון כדי שיאכל איתך ארוחת בוקר, וקומבינות כאלה, זה פחות קורה. יש מלונות שממש מצלמים לך את הפנים ובודקים במצלמה, האם הבן האדם שעומד מולי הוא אורח במלון או לא, אין פה מקום לעקוף דברים כמו שאנחנו מכירים".
     
ואתם רואים מצב שבו באמת מישהו שמפר איזשהו חוק או קוד חברתי מאוד חמור, באמת נלקח למעצר ויושב למעצר בדובאי?
גונן: "כן, זה לגמרי יכול לקרות".
סלום: "כן, זה מאוד תלוי גם ברמת החומרה שהוא ביצע ומי תפס אותו, אבל זה לגמרי יכול לקרות".