"שבוע האיור" נפתח היום (חמישי) אבל שלא כשמו, הוא יימשך השנה חודשיים. אילוצי מגפת הקורונה, חייבה את מארגניו, ובראשם היזם והאוצר הראשי יובל סער, להתארגנות שונה, אבל בלי לוותר על הנגשתן הפיזית התערוכות לקהל ברחבי תל אביב יפו

בפסטיבל יתקיימו 50 תערוכות, בהן לוקחים חלק מאות מאיירים, מעצבים ואמנים ישראלים, שיציגו את עבודותיהם בחללי תרבות ואמנות, בגלריות שיתופיות, במוזיאונים ובמקומות בילוי שונים, בהם הגלריות בקרית המלאכה בדרום העיר; אברהם הוסטל, בית הספר לאמנויות, מרכז אדמונד דה רוטשילד בית יוסף – במרכז העיר; הגלריה של מכללת לוינסקי בצפון העיר ועוד.

אחד האיזורים המיטיבים עם המבקרים בימי הקורונה והגבלותיה הוא יפו העתיקה, לא מעט בשל קרבתה לים. תערוכות רבות יוצגו בגלריות, מוזיאונים וחללי תצוגה ביפו העתיקה. ביניהם ניתן למצוא את "מוזיאון השדים" בגלריה כיכר קדומים 9, כאן מציג שי שמחוני סדרה של 15 כרזות מאויירות העוסקות בפחדי היוצרים. בחוברת הנלוות לתערוכה מובאים הסיפורים האישיים שמאחורי כל כרזה (התערוכה 3-12.12)

ב"אתר" מוזיאון יפו, המאייר מישל קישקה פורש 30 איורים פרי יצירתו מהעידן שלפני הפוליטקלי קורקט אשר פורסמו במוספי העיתונים בשנות ה-80 ועד 2000 לצד כתבות ומאמרים בנושאים רגישים ומעולם לא צנזורה (3-12.12).

זקנות מחליקות. איור: דניאלה שוחמן
זקנות מחליקות. איור: דניאלה שוחמן

תערוכה נוספת בגלריה כיכר קדומים 9, בהובלתם של מאיירים, סטודנטים מ"בצלאל" המציגים לפי דימיונם כיצד תיראה תל אביב בעוד מאה שנים (19-31.12).

בתערוכה "יורדי הים" ב"אתר" מוזיאון יפו, שלוש האמניות רנה רבנקו, לרה מישורוב וקטיה רויז יוצאות לחפש אחר היפה, הנפלא והקסום בתרבות היהודית, וצוללות אל עומק התלמוד הבבלי. בסדרת עבודותגרפיקה, הדפס ועל בד, הן מתעדות מתוך אגדות על מסעות ימיים וסיפורים על יצורים דמיוניים,  כמו גלי ענק שמרימים את הספינות לחלל; דג עז שחופר עם קרניו בקרקעית הים; יצור ימי שעיניו מאירות כמו ירחים ומנחיריו זורמים נהרות; וציפור שמי הים מגיעים לקרסוליה וראשה בשמיים. ועוד (3-26.12).

ביפו העתיקה יוכל קהל המבקרים להנות ממיטב העבודות בתערוכות שבוע האיור במקום אחד שיוארו ב-60 תיבות אור במרחב הציבורי בסמטאות מזל דגים ומזל אריה. הכי מתאים לימי הקורונה.

תערוכות נוספות ברחבי תל אביב עוסקות בטבע המתעורר ובמורכבות של אכילה רגשית בשגרה ובימי הקורונה. כמו גם בהצצה אינטימית לחיים המוזרים של ימי הסגר, בעולמות הפנימיים ובחוויות האישיות מתקופת הקורונה באמצעות יומנים חזותיים. 

המבקרים מוזמנים לבקר גם בתערוכה לזכר המאיירת הגר ברקת שנפטרה השנה, בתערוכת מחווה שיצרו תלמידי בית הספר לאמנויות ללהקת "הדג נחש", או בתערוכה מקיפה של יצירות מ-40 השנים האחרונות של המאיירת דברת בן נחום, בתערוכה לציון מאה שנה להולדתו של יוסף באו ועוד.

"בגן". איור: דברת בן נחום (צילום: ללא)
"בגן". איור: דברת בן נחום (צילום: ללא)

האוצר הראשי יובל סער בא בטענות לממשלה על מצב התרבות בימי הקורונה. "מאז פרוץ הקורונה הממשלה מתעלמת באופן שיטתי מעולם התרבות ומעכבת את שובו לפעילות", הוא אומר. "בחודשים האחרונים פעלנו בתנאים של חוסר ודאות והנחיות סותרות, אולם היה לנו ברור שאנחנו לא מוותרים על קיום אירוע פיזי, גם אם זה אומר לפתוח תערוכות תחת הנחיות התו הסגול. במהלך תשעת החודשים האחרונים, רבים מהיוצרים אינם מתפרנסים ולמרות זאת הם לא ויתרו והמשיכו ליצור, וללכוד ביצירותיהם את רוח התקופה".

סער מביט בגאון לעבר השנה שעברה ומקווה שיוכל גם השנה לשחזר את ההצלחה ההי,א כש-50 אלף אנשים ביקרו בתערוכות בשבוע האיור. "אני מאמין שבזכות פריסתו של הפסטיבל לאורך כמה שבועות ובעשרות חללי תצוגה יתאפשר לקהל הרחב להגיע וליהנות מקשר בלתי אמצעי עם היצירה והיוצרים ואף לרכוש מעבודתיהם".

"פסקול". איור: רותם זוהר (צילום: ללא)
"פסקול". איור: רותם זוהר (צילום: ללא)

פסטיבל האיור 2020 תל אביב יפו.
התערוכות יפתחו במועדים שונים החל מה-21.11
הכניסה ללא תשלום
יתכנו שינויים בתכנית בהתאם להנחיות משרד הבריאות והתו הסגול