ברקע המחלוקות הפוליטיות סביב העיכובים בגיבוש התקציב לשנת 2021 התארח הערב (חמישי) ערן יעקב, ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר וראש רשות המסים, בתוכנית "איפה הכסף" עם אלון גל וליאת רון ב-103FM, והתייחס לכוונות להציג בפני הממשלה תקציב בשבועות הקרובים ולמחלוקות הפוליטיות סביב העיכובים בגיבושו: "אני לא נכנס לאג'נדות פוליטיות, אני  מדבר ברמה המקצועית ואנחנו עובדים על תקציב 2021 - זו הוראה שקיבלנו מהשר".

האם ייתכן שיהיה לנו תקציב מתפקד? כזה שאינו מבוסס על תקציב שנת 2018?
"ראשית אתה צודק שהתקציב הקודם וגם חוק ההסדרים הקודם הוא מתחילת שנת 2018. אני מסכים איתך לחלוטין שבמשק מתוקן היה, ונכון שיהיה, שיבואו חוקים, ויש מסורת במדינת ישראל, לטוב ולרע, ולפחות ב־30 שנה האחרונות תקציב מגיע עם חוק הסדרים. הוא מביא שינויים כלכליים, תפיסה כלכלית, והוא זה שמעצב את הרפורמות העתידיות של המשק. מי כמונו יודע שבעת הזו, בטח שבעת הקורונה שתקפה את כולנו, וגם את המשק הישראלי, נחוצות לנו רפורמות כלכליות בכדי להביא לפה יותר תחרותיות".

אז מה באמת המסר? לאן הולך התקציב?
"במשרד האוצר עובדים על התקציב והוא הולך להיות תקציב מרובה עם הרבה דפי חקיקה".

מה זה הולך להיות מוצג. מה הדד ליין? הרי אתם אמרתם לנו שבתחילת שבוע הבא אנחנו נקבל את התקציב והוא יישב על שולחנו של שר האוצר.
"בסוף אנחנו גוזרים הכל מהממשלה. לא הכל תלוי פה, במשרד, אמר שר האוצר, וכך יהיה, שבתחילת חודש דצמבר אנחנו נביא את התקציב לממשלה. לאחר מכן, ואתם יודעים בדיוק כמוני, יש הגשה לכנסת". 

איך זה יצליח להסתדר עם ההערות של כחול לבן שאומרים שאם התקציב לא יוגש בזמן הם לא יתנו לזה יד?
"אני לא נכנס להיבטים הפוליטיים. שוב, אנחנו עובדים על תקציב 2021, זו ההוראה שיקבלנו מהשר, כך יהיה, אנחנו עובדים על זה, ואני אומר לך יותר מזה, יש בו המון רפורמות ותהליכים בעולם הכלכלי שיובאו, מהגדולים שהיו בשנים האחרונות". 

בוא נדבר על הרפורמות. תן לנו כמה דברים מהותיים. 
"אבטלה זה אחד מהאתגרים המשמעותיים של המשבר הזה,. אגב, בכל העולם כולו ולא רק במשק הישראלי. הרי גם כשיסתיים המשבר הבריאותי אחד האתגרים הכי גדולים שלנו יהיה לטפל באבטלה. לכן מדינת ישראל נתנה רשת כלכלית מאוד יפה דרך החל"ת ושימור עובדים, ואנחנו משקיעים הרבה מאוד כספים בכדי לאפשר את ההסבות המקצועיות. לקחת את האנשים ולהכשיר אותם למקצועות העתיד". 

ומה עם הגרעון? איך תסגרו אותו?
"אין מדינה שלא נמצאת כרגע בגירעון. אני חושב שאמר את זה השר בצורה מאוד ברורה, הוא לא הולך להעלות מיסים, בטח ובטח לא ב־2021, והוא אמר את זה גם לגבי 2020. אנחנו נכנסנו למשבר הזה ממקום טוב, ונצליח להתמודד עם המשבר בעזרת הכנסות שיוצרות ערך ומגדלות את הפריון. החל מבנקאות פתוחה, המאפשרת נגישות למידע הקיים, ועל זה ניתן לבסס עוד שירותים לציבור".

מעבר לזה יש עוד המון תחומים בהם אפשר לייצר עוד הכנסות, גם בחינוך, וגם בתחום הבריאות.  אנחנו ניתן לחברות זרות וקרנות יותר אטרקטיביות להשקעה במשק הישראלי. הדבר הזה יאיץ את חברות ההייטק שיצליחו להתקדם קדימה.  מעבר לזה, חשוב לי לציין שאם אנחנו מסתכלים בשלושת החודשים האחרונים – אנחנו רואים עלייה מאוד יפה בהכנסות. ההכנסות שלנו עלו. איך? כי המשק הישראלי מוכיח שהוא יודע להתאושש מהסגר, אבל עדיין חסרים לפחות בכיוון המיסים 22 מיליארד שקלים. עדיין מצבנו טוב, ביחס לשאר מדינות העולם. יש חברות  שההכנסות שלהן עלו, וזו ברכה למשק הישראלי. אנחנו צריכים להיות גאים".  

יהיה לנו תקציב במועד?
"אנחנו עובדים במרץ רב בשביל לעמוד בלוחות הזמנים".

לסיום, למה לקחת את התפקיד הזה? אתה הרי עושה חיל ברשות המיסים. למה לקחת את זה? 
"אני רואה בזה זכות לשרת את המדינה הזו. אני מביא את כל הניסיון והיכולת שלי למשרד הזה. זה מורכב, בטח ובטח בעת הזו. יש פה אחריות גדולה. עובדתית אני פה ואני עושה מה שאני יכול".