חברת התרופות הבריטית אסטרהזנקה הודיעה הערב (חמישי) על ניסוי נוסף שייערך בחיסון נגד נגיף הקורונה. מנכ"ל החברה, פסקל סוריו, התראיין לאתר החדשות "בלומברג" ואמר כי מאחר ובניסוי הנוכחי עלו תהיות לגבי מידת ההגנה שהחיסון מספק, יערכו בחברה ניסוי נוסף.

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך

הלילה פרסם עיתון הניו-יורק טיימס כי ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקאי, צפוי לדחות את הפצת החיסון שמפתחת החברה ביחד עם חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, ממנו הזמינה ישראל כ-10 מיליון מנות.

לפי הדיווח, מאז שהכריזה החברה על יעילות החיסון (כ-90% הצלחה בקרב הנסיינים שנבדקו), הודו בחברה כי נפלה טעות קריטית בחלק ממנות החיסון שקיבלו חלק מן המתנדבים למחקר. הטעות העלתה טענות כלפי החברה באשר לשאלה האם החיסון ישמור על יעילותו לאחר בדיקות נוספות.

מדענים ומומחי בריאות טענו כי חשיפת הטעות, בנוסף לאי סדרים ועובדות שנשמטו ממסמכי החברה אשר פורסמו לקראת אישור החיסון, מערערים את הביטחון שלהם באמינות התוצאות שפרסמה החברה.

לפי הפרסום, היו אלו גורמים רשמיים בארצות הברית, ולא אנשי חברת אסטרזנקה, אשר חשפו כי יש טעות בתוצאות הניסוי, שלטענתם לא הכיל נתונים שנאספו מהאוכלוסייה המבוגרת שנבדקה. כזכור, החברה התגאתה באחוזי ההצלחה הגבוהים בקרב האוכלוסייה המבוגרת כאשר פרסמה את תוצאות הניסוי.

בעקבות הגילוי החדש, המומחים משערים כי פוחת הסיכוי שהחיסון יאושר להפצה תחת אישורי חירום, מה שיגרום לעיכוב בבלימת המגפה בכל העולם. דוברת חברת אסטרזנקה, מישל מיקסל הגיבה לפרסום ואמרה כי "המבחנים שערכנו היו לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר".

כשנשאל פנגלוס מדוע החברה חלקה את המידע בדבר הטעות עם אנשי הוול סטריט ומומחים אך לא עם הציבור, השיב כי "אני חושב שהדרך הטובה ביותר לשקף את התוצאות היא דרך כתב עת מדעי שנבדק על ידי אנשי מקצוע ולא בעיתון".