ראש "מגן ישראל", פרויקטור הקורונה הנכנס, הפרופ' נחמן אש מסר היום (חמישי) תדרוך ראשון לתקשורת בו התייחס לעלייה בתחלואה בנגיף הקורונה, ואמר כי יש להתכונן לפחות לעוד שנה בצל הקורונה ולימים קשים בעקבות "ציבור שמזלזל ומסכן את כולנו". הפרופ' הדגיש כי "סגר שלישי על הפרק" וציין כי הוא לא פוסל המלצה על הטלתו אם הדבר יידרש.

פרופ' נחמן אש בביקור בקלנסווה (צילום: דוברות משרד הבריאות)

בפתח דבריו אמר הפרופ', "אני וכל מובילי המאבק בקורונה, רואים את המחירים הכבדים שאתם משלמים ואת הדרך האחראית שבה אתם נוהגים. אתם מקריבים המון ופועלים איתנו למען בריאות העם. לצערי יש גם אנשים חסרי אחריות שמהווים סכנה לכולנו, אלה שלא עוטים מסכות, שעורכים אירועים המוניים. רוב העם עומד על המשמר, המיעוט שמזלזל – מסכן את כולנו. דווקא כעת עם פתיחת המסחר והלימודים נדרשת עוד אכיפה משטרתית ועוד אחריות אישית בטרם תתרחש הידרדרות מהירה וחמורה", אמר.

בהמשך ציין אש כי נתוני התחלואה מדאיגים ולאור כך שמקדם ההדבקה כבר גבוה מ-1 עלולה לחול הדרדרות שתוביל לסגר, אותו הוא לא יהסס להטיל. "רק אם נקפיד על ההנחיות נוכל להימנע מהטלת סגר. הקפידו על מסכות, שמרו על ריחוק, אל תלכו לאירועים המוניים. כך נימנע מסגר שלישי", אמר הפרויקטור.

בנושא החיסון נגד הנגיף אמר אש, כי "אנחנו נערכים במרץ להוביל מבצע חיסונים ארצי לטובת כלל אזרחי ישראל. בסיום מבצע החיסונים אני מקווה שנוכל להכריז שהעם בישראל ניצח את הקורונה, אבל זה ייקח עוד זמן. עד אז נכונים לנו עוד ימים קשים. יש מי שחושב שהקורונה אוטוטו מאחורינו, אבל אני רואה את הדברים בצורה אחרת. זה לא הולך להיות קל".

לאחר מכן התייחס הפרופ' לתוכנית הרמזור אותה הגה קודמו בתפקיד, הפרופ' רוני גמזו, ואמר כי בכוונתו "להעביר סמכויות לרשויות ועוד מידע לכם האזרחים. הנחתי לפרסם מפת רמזור מלאה שתהיה זמינה לכל אדם".

אש גם הוסיף כי הוא מתכנן לייצר "דרכון ירוק" שיאפשר טיסות לחו"ל ללא בידוד: "הדרכון יגדיר אנשים שהם בסכנה פחותה להדביק ולהידבק. כבר בימים הקרובים נעביר לקופות החולים בדיקות סרולוגיות ועל פי זה נדע אם אדם אינו בסכנת הדבקה ויקבל דרכו ירוק. את הדרכון יקבל מי שהחלים מהמחלה".