האנשים נשארו בארץ והזמינו יותר/ מישל מסס

"עם שחרורי מהצבא ב־1997 הקמתי בגדרה את המאפייה והקונדיטוריה מכספי מענק השחרור, כשאחי רותם איתי מההתחלה. בשנת 2014 הקמנו מפעל ייצור בקריית מלאכי, וכעבור שלוש שנים פתחנו סניף שני בגדרה, שהיה צעד מתבקש לאור הביקוש והעומס. אנו מייצרים 90% מהסחורה בעצמנו, כשאני הקונדיטור הראשי. אנחנו אופים את כל סוגי הלחמים והמחמצות, כולל לחם פרנה מרוקאי, בורקסים, עוגות שמרים ומאפים לחגים – אוזני המן בפורים, עוגות דבש בראש השנה וסופגניות בחנוכה. אנחנו גם משווקים לרוב המסעדות באזור את הבגטים שלהם.

"המכירות לפורים כבר היו בצל הקורונה. יש לנו קבוצת וואטסאפ של בעלי מאפיות בכל הארץ, וכולם דיווחו על ירידה משמעותית במכירות. בגלל שהלקוחות פחדו ממגע יד אדם, כל המוצרים והמאפים שלנו מאז ועד היום ארוזים בשקיות ובקופסאות. ואני מדבר על לקוחות שהם עיריות, בתי חולים, בתי אבות וכל בתי הספר באזור. המשכנו לעבוד כי אנו עסק חיוני. מתוך 40 העובדים שלנו, נלחמנו והצלחנו להשאיר את רובם, חוץ משניים שיצאו לחל"ת מרצונם החופשי. יצא גם שהבן שלי יאיר השתחרר לאחרונה והוא מחליף אותי מדי פעם.

"עם הזמן הלקוחות הפסיקו לחשוש, והמכירות חזרו. יותר מזה, בגלל שאנשים לא יכולים לטוס לחו"ל, המחזורים שלנו ושל רוב המאפיות שאני מכיר היו גבוהים ביולי־אוגוסט יותר מאשר בשנים קודמות. אותו דבר בראש השנה – אנשים לא נסעו להתארח, נשארו בבית וניחמו את עצמם בדברים טעימים. גם עכשיו לא הגעתי למחזור הרגיל שלי, אבל הקורונה לימד אותנו להגיד תודה על מה שיש. זה לא מובן מאליו שאני ממשיך לעבוד ושהרבה חברים יקרים שלי, בעלי מסעדות ועסקים נוספים, שלבי איתם, יושבים בבית ללא פרנסה".

הכותב הוא הבעלים והמנהל של "מאפיית האחים", סברדלוב 20, הרצל 6, גדרה. טל': 050-4284852

מישל מסס (צילום: ללא קרדיט)
מישל מסס (צילום: ללא קרדיט)

המאפים הארוזים הרגיעו את הלקוחות/ מרדכי שוקרון

"לפני 15 שנה פתחתי סניף של רשת המאפיות 'אריאל' במרכז יקנעם עילית, ואני מייצר כאן הכל – לחמים שונים, לחמניות ובגטים, בורקסים, עוגות, פיצות ועוד. 30% מהמחזור לקוחות פרטיים ושאר ה־70% מוסדות, בתי ספר, מסעדות ואולמות אירועים. עד הגעת הקורונה היו כאן חמישה עובדים והמכירות רצו יפה. כבר לפני פורים התחלתי להרגיש את השפעות הנגיף, כי אנשים עדיין לא הכירו אותו ומאוד פחדו. אז התחלנו למכור את המאפים שלנו באריזות ובשקיות, כי זה מה שהרגיע את הלקוחות.

"בסגר הראשון הוצאתי את רוב העובדים לחל"ת ונשארתי במאפייה עם עוד קופאית. אנחנו אומנם מוגדרים כעסק חיוני בתחום המזון, אבל כמעט ולא הגיעו לקוחות. מצאתי את עצמי בסוף כל יום עם המון סחורה עודפת, שאותה תרמתי לעמותת סיוע. אני גם נעזר במשגיח הכשרות שלנו, שבא ונותן יד יותר מבעבר, אבל רוב העבודה היא על כתפיי. בגלל שאנחנו רשת ארצית, אני יודע שבכל הסניפים מרגישים את הנפילה.

"המצב גם עכשיו לא פשוט, כי מצד אחד ההוצאות גדלו. למשל, הלקוחות רוצים מטעמי זהירות שתארוז להם ארבעה קרואסונים בקופסה, וזאת עוד הוצאה. מצד שני, אני מוכר הרבה פחות מכמות המאפים שמכרתי לפני הקורונה. אני היום בכ־60% בלבד מהמחזור של נובמבר 2019. כעת אנו מתקרבים לחנוכה, זמן הסופגניות, אבל ברור שהמכירות יהיו נמוכות מתמיד. בתי הספר אומנם מתחילים להיפתח, אבל לא יהיו השנה חגיגות חנוכה. וחוץ מזה, כמעט כל המוסדות, המסעדות ואולמות האירועים שאני עובד איתם עדיין סגורים, אז אין למי לשווק. אז אני ממשיך לעבוד, רק שהורדתי משמעותית את הכמויות שאני אופה".

הכותב הוא הזכיין והמנהל של סניף יקנעם ברשת המאפיות "אריאל", רח' התמר 1, יקנעם עילית. טל': 050-5865252

מרדכי שוקרון (צילום: ללא קרדיט)
מרדכי שוקרון (צילום: ללא קרדיט)

להדגיש את יתרונות ההזמנה הטלפונית/ ניר שפיר

בעלי מאפיות וקונדיטוריות קטנות מתמודדים בתקופה הקורונה עם כמה וכמה אתגרים. בגלל תקנות הריחוק החברתי הם לא יכולים להכניס לבתי העסק שלהם מספר רב של קונים בו זמנית, מה שגורם להם להקטנת המכירות ואף להפסדים. לכן יש ליזום מכירות טלפוניות עם אופציה למשלוחים לטווחים שונים. כדי ליישם גישה זו מומלץ לבצע פרסום ממוקד בסביבת מיקום המאפייה ברשתות החברתיות וכן להכין פליירים שיחולקו ויופצו בתיבות הדואר. הפרסום חייב להדגיש את יתרונות ההזמנה הטלפונית ואת קבלת המשלוח תוך פרק זמן קצר. ניתן גם לעודד את האנשים לרכישות טלפוניות על ידי מתן הנחה או אפשרות למוצרים נוספים בעלות מופחתת. חג חנוכה שמח.

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי

ניר שפיר (צילום: ללא קרדיט)
ניר שפיר (צילום: ללא קרדיט)

התאימו עצמכם לדפוסי הרכישה המשתנים/ ברק נוח

תקופת המשבר יצרה שינויים אצל הלקוחות הן בהעדפות והן באופן שבו הם צורכים את השירותים השונים. בתחום המזון, למשל, קיימת מודעות גוברת ללקוחות לצרוך מזון שנארז באופן סטרילי או משווק כקפוא, להכנה בבית. בנוסף, שיעור ההזמנות באמצעות שירותים ואמצעים מקוונים גדל באופן משמעותי. לפיכך, היערכות נכונה של עסק להתאים את עצמו לדפוסי הרכישה המשתנים תספק לו יתרון משמעותי על המתחרים. משבר הקורונה יצר כפר גלובלי, הצמא לשירותים מותאמים, ללא מגבלה גיאוגרפית, וכיום, שיווק מקוון נכון ופרסום ממוקד יכולים להפוך עסק מקומי ונישתי לעסק עם פריסה ארצית, ואף בינלאומית. אסור לקפוא על השמרים, דינמיות היא שם המשחק!

הכותב הוא מנהל המחלקה העסקית בסניף יקנעם בבנק הפועלים

ברק נוח (צילום: ללא קרדיט)
ברק נוח (צילום: ללא קרדיט)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.