העוזרת הווירטואלית של חברת אמזון, הידועה גם בשם אלכסה משמשת כאמצעי להפצת תכנים אנטישמיים וקונספירציות? מספר תגובות שפורסמו לאחרונה, בהן שומעים את ישות הבינה המלאכותית משיבה לשאלות על יהודים, עוררו דאגות בקרב מחוקקים בפרלמנט הבריטי.

בשבוע שעבר הסביר חבר הפרלמנט מהמפלגה הקונסרבטיבית אנדרו פרסי, כי ישות הבינה המלאכותית אלכסה משיבה לעיתים קרובות, על שאלות מסוימות הנוגעות ליהודים, לשואה ולמדינת ישראל, ב"ציטוטים של קונספירציות אנטישמיות ומשתמשת בציטוטים נבחרים משלל מקורות אשר מטעים את הציבור ולא מספקים הסבר אמיתי".

דוגמה אחת למקרה כזה הופיעה ברשת החברתית טוויטר על ידי החשבון של ארגון CFOI (ארגון החברים הקונסרבטיבים של מדינת ישראל). בציוץ נשאלה אלכסה "האם היהודים שולטים בתקשורת?". בתגובה, אלכסה הביאה ציטוט מתוך ערך הוויקיפדיה 'Jew Watch', אתר המוגדר על ידי ויקיפדיה כאנטישמי אשר מקדם הכחשת שואה. בציטוט נאמר כי על פי האתר: "היהודים שולטים בכלכלה העולמית ובתקשורת".

בסרטון נוסף שפרסם הארגון נשמעת אלכסה משיבה לשאלה על זקני ציון כשהיא אומרת: "בפרוטוקולים של זקני ציון, רמאי ציון חשפו את תוכניותיהם להכפיף את העמים השונים ולהשיג שליטה על העולם". תשובה זו מעוררת דאגה במיוחד, שכן המאמר שצוטט מתאר את הטענה שאלכסה הביאה כ"אנטישמיות אכזרית", אך אלכסה לא ציינה את החלק הזה.

חבר הפרלמנט פרסי, שמכהן גם בתור סגן יו''ר CFOI וחבר בכוח המשימה הבין-פרלמנטרי למאבק באנטישמיות ברשת, שלח לשר הפנים הבריטי פריטי פאטל, מספר דוגמאות נוספות למקרים בהם אלכסה מביאה ציטוטים קצרים ומנותקים מהקשר בתור תשובה לשאלה. כך למשל, כשנשאלה אלכסה "האם השואה אכן התקיימה?", אלכסה הביאה ציטוט קצר מערך הוויקיפדיה שעוסק בהכחשת שואה, אשר מנותק מההקשר של המאמר, בו נכתב כי הכחשת שואה היא שיתוף מידע לא נכון ועובדות שגויות על השואה.

פרסי קרא לפאטל להתחיל בחקירה שתבחן כיצד אלכסה בוחרת את מקורות המידע מהן היא לוקחת את תשובותיה, מכיוון שהדבר עלול להוות אנטישמיות על בסיס הגדרת המונח, כפי שקבעה אותה הברית הבינלאומית לזכר השואה, אשר אומצה על ידי בריטניה.

בעקבות המקרים שפורסמו, דובר חברת אמזון מסר לתקשורת: "אנטישמיות ואפליה מכל סוג היא בלתי מתקבלת על הדעת. אלכסה מגיבה לשאלות מתוך מגוון רחב של מקורות. אנחנו חוקרים את העניין ובכל מקרה חסמנו את התגובות עליהן דווח".