באיראן מדווחים היום (שישי) על חיסולו של מוחסן אחריזאדה, ראש תכנית הגעין האיראנית, היום בבירה טהראן. על פי הדיווחים, מכוניתו נפגעה בשל פיצוץ שארע בכביש בו נסע, ומיד לאחר מכן חוסל בירי על ידי אלמונים. בעקבות הפיצוץ נפצע ככל הנראה מאבטחו. משרד ההגנה האיראני אישר את מותו של מוחסן פחריזאדה בבית החולים בטהראן.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "יש סימנים ברורים למעורבות ישראלית בביצוע המעשה הפחדני הזה". בהמשך דבריו קרא זריף לקהילה הבינלאומית ואירופה "לחדול מהמוסר הכפול ולגנות את ביצוע הפעולה". בעיתון הניו יורק טיימס מדווחים הערב שגורמי מודיעין מסרו להם שישראל היא האחראית לביצוע הפעולה.

סרטון איראני מזירת החיסול. צילום: רשתות חברתיות

מוחסן פחריזאדה, פרופסור לפיזיקה גרעינית, עמד בראש "תכנית הנשק" האיראנית, במסגרתה ניהל גם את פרויקט פיתוח הטילים הארוכים. בנוסף, שרד ניסיון חיסול לפני מספר שנים. פחריזאדה הופיע במצגת שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2018, לאחר הודעתו על חשיפת ארכיון מסמכי הגרעין האיראני.

הרכב בו נסע מוחסן פאחריזאדה (צילום: רשתות חברתיות באיראן)
הרכב בו נסע מוחסן פאחריזאדה (צילום: רשתות חברתיות באיראן)

בתחילה, דחה ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית את החיסול, חרף דיווחי התקשורת. בהמשך נמסרה הודעה מטעם משמרות המהפכה שהודיעה כי "אחד מבכירי המדענים האיראניים חוסל", והודיעו כי צפויה נקמה. על פי דיווחים לא מאומתים באיראן, כוחות הביטחון המקומיים חיסלו ארבעה מהמתנקשים בפחריזאדה.

ראש משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "חיסול מדעני הגרעין שלנו היא הפרה בוטה ופגיעה משמעותית של זכותנו להשיג גישה למדע מודרני ומתקדם". כלי תקשורת באיראן מעריכים שחשיבותו של פחריזאדה לפרויקט הגרעין היא כמו זו שיוחסה לקאסם סולימאני בנוגע למאמצי התפשטותה במזרח התיכון. יועצו הצבאי של ח'אמנאי, מנהיגה העליון של איראן, לאחר החיסול: "תהיה תגובה להתנקשות".

רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד באקרי, הגיב בתקיפות והאשים את ישראל באחראיות לחיסול: הטרוריסטים ומי שעומד מאחורי החיסול הזה "צפויים לנקמה קשה". באקרי כמו זריף המשיך את דבריו של זריף ואמר: "המתנקשים בפחריזאדה קשורים בישראל וביהירות הגלובלית". דובר ארגון חיזבאללה בלבנון אמר הערב כי לאיראן "שמורה זכות הנקמה במי שביצע את החיסול".

בארה"ב מדווחים שבפנטגון הורו לנושאת המטוסים "נימיץ" להיכנס לתחום הים הערבי. הסיבה הרשמית למהלך היא אבטחת תהליך יציאת הכוחות האמריקאים מעיראק ואפגניסטן, המתוכננת ל-5 בינואר. מוקדם יותר דווח שבפנטגון עוקבים בדריכות אחר כל תגובה איראנית לחיסול מהנדס הגרעין מוח'סן פחריזאדה.

בישראל כמובן שלא הגיבו לחיסול, לאחר ההודעה על החיסול התעורר החשד לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז לנטילת אחריות, כשפירסם סרטון בחשבון הפייסבוק שלו ובו אמר: "לא יכול לספר לכם על כל מה שעשיתי השבוע".

כזכור, לפני כשבועיים פורסמו דיווחים לפיהם שקל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לתקוף באיראן, אולם לאחר התייעצות עם בכירי הצמרת הביטחונית בארה"ב החליט שלא לעשות זאת. כזכור, בשבוע שעבר ביקר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בישראל. במסגרת הביקור נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ הבחרייני א-זיאני.