רבבות הגיעו החל מיום שישי בבוקר לקניונים ולשווקים שנפתחו כפיילוט למשך עשרה ימים ולעיתים נוצרו תורים ארוכים ועומסים על רקע חגיגה כפולה: פתיחת הקניונים ומבצעי הבלאק-פריידיי. במשרד הבריאות מתכוונים לבדוק את המתווה המיוחד שאושר, לנוכח המראות של הצפיפות והמוני הקונים בחלק מהמקומות.

פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה. צילום: אלון חכמון

15 הקניונים שנפתחו פעלו תחת המגבלות שהטיל משרד הבריאות ואשר כללו בין היתר, הגבלה על מספר הנכנסים לחנויות ולמתחמים ופיקוח צמוד. במסגרת הפיילוט נפתחו שישה קניונים השייכים לשתי הקבוצות הגדולות – קניוני עזריאלי וקבוצת מליסרון ותשעה קניונים נוספים שהוגרלו ביום חמישי בלילה.

כבר עם פתיחת הקניון הגדול בפתח תקווה הגיעו מבקרים רבים, על רקע המבצעים הרבים שנערכו לרגל הבלאק-פריידיי. בכניסות הופעל מגנומטר שהגביל את הכניסה לכ-4,000 מבקרים בו זמנית. אולם, לעיתים נוצרו עומסים סמוך לחנויות, שם הוגבלה הכניסה לעשרה בלבד. "התור בחוץ היה ארוך ובחנות הגדולה ניתן היה להכניס הרבה יותר", סיפרה לקוחה שיצאה מרשת ביגוד, עם שקיות עמוסות בשלל בגדים.

במהלך הבוקר הגיעו אנשי הביטחון והפיקוח של עיריית פתח תקווה, בניהולו של יריב סנדלון וסיירו במקום ביחד עם מנכ"לית הקניון נעמי סימן טוב. "כמעט לכל חנות היה תור מסודר בחוץ עם חבלים המפרידים בין האנשים וסדרנים הלובשים אפודות צהובות", הבהירו בקניון.

"יש כאן המון אנשים ותורים ארוכים, אבל נראה שאנשים שומרים מרחק עד כמה שאפשר", סיפר מתן קלדרון שהגיע לקניות בקניון. אלפים הגיעו גם לקניון איילון ברמת גן. המעברים היו לעיתים עמוסים במבקרים ובסמיכות לחלק מהחנויות השתרכו תורים ארוכים. "ציפינו הרבה זמן לפתיחה הרשמית של הקניון והגענו לקנות בגדים לחורף", סיפרו אתי ורחלי מרמת גן.

ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך, שהגיעה לקניון ביג פאשן בעיר, אמרה: "אני שמחה לראות שהציבור יוצא ומחזק את העסקים המקומיים ואת בעלי העסקים המעסיקים עובדים מקומיים. המשימשה של כולנו בשלטון המרכזי והמקומי היא לחשוב מחוץ לקופסה כיצד לקיים שגרת קורונה שלא תפ]יל חללים כתוצאה מהנגיף הבריאותי וגם לא חללים מהנגיף הכלכלי-חברתי. אני חוששת מקריסה כלכלית והשלכותה לא פחות מהסכנה הבריאותית. בית שמש סוגרת עוד שבוע כעיר ירוקה".

יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שחר תורג'מן, מתח ביקורת קשה על המתווה החדש של פתיחת הקניונים. "למרות התראותינו החוזרות ונשנות, שהפיילוט שהגה ויזם משרד הבריאות הוא הרה אסון, בכל זאת הוא יצא לדרך וכל מה שהזהרנו מפניו אכן קורה: תורי ענק, התקהלות מסוכנת והתעללות של ממש באזרחי ישראל. כל זאת, בשל העובדה שנפתחו רק 15 מתוך 180 קניונים בישראל ובשל העובדה שמשרד הבריאות השית מגבלת עשרה קונים בחנות, מגבלה שאינה חלה על הסופרים ועל הפארמיםף על מקס סטור, חנויות החשמל וחנויות 'עשה זאת בעצמך", הוא טען, ויצא בקריאה לממשלה לפתוח את כל המסחר לאלתר בהתאם לכללי התו הסגול ולהסיר מיידית את מגבלת העשרה אנשים לחנות.

גם בשווקים ובמתחמי הקניות הפתוחים היתה המולה רבה. שוק הכרמל בתל אביב שנפתח לאחר כחודשיים וחצי ומאבקים והפגנות שהובילו בעלי עסקים ודוכנים הפך למוקד משיכה לרגל ומשעות הבוקר הוא היה שוקק במבקרים. מבקרים רבים הגיעו גם לשוק מחנה יהודה בירושלים, שם ביקרו לפני הצהריים שר האוצר ישראל כ"ץ וראש עיריית ירושלים משה ליאון, ממובילי המאבק לפתיחת השוק המיתולוגי בעיר. אליה התלוותה יו"ר ועד הסוחרים בשוק טלי פרידמן.

במהלך הסיור עברו השלושה בין החניות השונות, פגשו את בעלי החנויות ועמדו על הסיוע שניתן לסוחרי השוק ועל אופן אכיפת ההגבלות בריאותיות במקום.

כ"ץ הודיע, כי במסגרת התוכנית יקצה משרד האוצר תקציב של כ-10 מיליון שקלים, להשתתפות במימון צרכי מוגנות לשווקים השונים ברחבי הארץ בהתאם לקריטריונים שיקבעו. "אני רואה חשיבות רבה בפעילות השווקים בתקופה זו, לטובת סוחרי השוק וקהל הלקוחות ולכן החלטתי לגבש תוכנית מיוחדת, בשיתוף הרשויות המקומיות והנהלות השווקים, כדי לאפשר לכלל השווקים להיערך כראוי לפעילות עד לסיום משבר הקורונה. נבחן מקרוב את הצרכים וניתן את המענה המתאים לכל אחד מהשווקים", הוא ציין. ליאון ציין שהמענק המיוחד יעניק רוחב גבית לירושלים בתקופה המורכבת הזו. "יחד עם הממשלה נצא מחוזקים ממשבר הקורונה ונחזור למסלול חיים רגיל בהקדם", הוא ציין..

שרת התחבורה מירי רגב והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ביקרו בשוק ראש העין, שגם הוא שוקק במבקרים. "הניסוי הוא למשך עשרה ימים, בהם נבחן האם כל המקומות עומדים בהנחיות משר הבריאות", ציין אדלשטיין – "אני מקווה שכך יהיה ושנוכל לשמור על המקומות פתוחים תוך כדי הקפדה על בריאות הציבור.

רגב הדגישה הצורך לשמור על השווקים פתוחים. "ראיתי את האור בעיניהם של הסוחרים ואת השמחה בקרב האזרחים שבאו ליהנות מסחורה טריה ואיכותית. גם שמחתי לראות שאנשים עוטים מסיכות ושומרים על הכללים. נמשיך ביחד לשמור על ההנחיות וכך לפתוח עוד ועוד ענפים במשק", היא ציינה.