כ־400 אלף תלמידי כיתות י׳־י״ב שבו הבוקר (ראשון) לבתי הספר. על פי המתווה שאושר בקבינט הקורונה, תלמידי התיכון שחוזרים היום לספסל הלימודים ילמדו לפחות יומיים בשבוע ובקבוצות של חצאי כיתות, עד 20 תלמידים לכל היותר.

אפשר גם יהיה לקיים פעילויות חינוכיות בשטח פתוח. הן תתקיימנה בכפוף לתקנות, שלפיהן קבוצה תכלול 19 תלמידים לכל היותר. כל קבוצה תוכל לפגוש עד ארבעה מורים. גם טיולים חד־יומיים יוכלו להתקיים עם מדריך, חובש ומאבטח.

בכל הקשור למעברים של תלמיד ומורים הוחלט כי תלמיד יוכל לעבור בין שתי קבוצות לכל היותר ואילו מורה יוכל לעבור בארבע קבוצות לכל היותר. מי שהוחרגו מהתקנות הם המורים לחינוך גופני והמורים לשל״ח שיוכלו ללמד יותר מארבע קבוצות קבועות של תלמידים, ובלבד שהשיעורים מתקיימים במרחב הפתוח או באולם ספורט ושבכל עת הם עוטה מסכה ושומרים על מרחק של 2 מטרים לפחות בינם לבין התלמידים.

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בוועדת הקורונה

כחלק מההיערכות לפתיחת המוסדות פרסם משרד החינוך המלצות לצוותי ההוראה. בין היתר נכתב: ״מומלץ שהמורים יתכננו את הלמידה תוך מתן קדימות להכנה לבגרויות החורף או למקצועות שקשה ללמדם מרחוק. מומלץ שהמפגשים הפיזיים ינוצלו גם לתהליכי הערכה, מתכונות, ומבחני אמצע, כך שהתלמיד יוכל להתכונן להיבחנות החיצונית וכן מומלץ לשלב מרתונים לבגרות באופן מרוכז״.

נוסף לכך ציינו במשרד החינוך כי ״כדאי שבזמן המפגשים הלימודיים יינתן זמן גם להיבטים חברתיים ורגשיים תוך בניית מתווה קבוע לפתיחת יום הלימודים ולסגירתו בדגש על מפגש חברתי רגשי״.

עומר בן אברהם, מנהל בית ספר בדרום הארץ, מספר שהחשש העיקרי של המורים נובע בתקופה הזו מההכנה לבחינות הבגרות: ״בחינות החורף הולכות ומתקרבות ולאחר חודשים רבים שבהם הלמידה של התלמידים נפגעה משמעותית אנחנו חרדים מאוד למצבם הלימודי ומקווים לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו. הקדשנו זמן רב לבנות את מערכות הלימודים והשאיפה שלנו היא להגיע לכמה שיותר מגע פיזי עם התלמידים כל עוד הדבר מתאפשר״.

ב־6 בדצמבר צפויים להצטרף אליהם כ־423,000 תלמידי כיתות ז׳־ט׳. כדי להבטיח את השמירה על בריאות התלמידים וצוותי החינוך במערכת, פתח המשרד משל"ט (מרכז שליטה) חדש ורחב היקף. במשל"ט הוצבו מערכות טכנולוגיה חדשניות ו־100 עובדים שכולם יחד קולטים מידע מהשטח וממשרד הבריאות, ולאחר מכן מנטרים אותו באופן שוטף.

המשל"ט מאפשר למשרד לנהל בקרה צמודה אחר התחלואה במערכת ברמת מטה, מחוז, עיר ובית ספר ולמנוע את שרשרת ההדבקות. לצד זה המשרד פרסם נוהל ולפיו במקרה של תחלואה מתפרצת בבית ספר או יישוב מסוים, לרשות המורים והתלמידים (באמצעות ההורים) תעמוד האפשרות לקיים בדיקת קורונה.