הפרשן הצבאי של 'חדשות 13' אלון בן דוד שוחח היום (ראשון) עם ינון מגל ובן כספית בתוכניתם ב-103FM על המבצע לחיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה‎, וסיפר: "כיום אי אפשר לשלוח ישראלים לעשות דבר כזה. ברוב המבצעים בעשור האחרון כף רגלו של ישראלי לא דרכה שם".

סרטון איראני מזירת החיסול. צילום: רשתות חברתיות

יודעים כבר מה קרה שם בדיוק?
"אירוע יפה וגם מאוד מורכב. רכב ניסאן עמוס בחומרי נפץ מוסתר תחת ערימת עצים בדרך, והמתין לשיירה של פחריזאדה שמורכבת מרכב אבטחה, רכב שלו ועוד רכב אבטחה. זה לא איזה איש זוטא או איזה עוד אדם, יש פה כמה חוליות. מדען עושה לו עוול, זה מישהו מאוד משמעותי והוא ידע שהוא מבוקש, גם נתניהו שם עליו את הצלב לפני שנתיים. בהמשך רכב הניסאן מתפוצץ, השיירה נעצרת. לפי התיאורים, מגיעים כחמישה מחסלים, קודם כל הורגים את שומרי הראש, אחר כך פוגעים בו וברכב שלו, ואז עוד אחד מוציא אותו מהרכב ומבצע וידוא הריגה ומסתלקים ללא פגע".

תגיד זה ישראלים או עובדים זרים?
"אי אפשר לעשות דברים כאלה ישראלים. בעולם ובטכנולוגיה של היום, בטח בעידן הקורונה, אי אפשר לשלוח ישראלים בזהות. לשלוח היום תמר רביניאן לטהרן זה חוסר אחריות, אי אפשר לעשות את זה".

היו שם ישראלים בשטח או לא בכלל?
"ברוב המבצעים בעשור האחרון כף רגלו של ישראלי לא דרכה בשטח. זה מסובך ומורכב מדי והסיכון הוא מטורף, ובסוף כשאתה עובד עם גורמים מקומיים, מה שנקרא מיקור חוץ, גם אם חלילה מישהו מהם היה נפגע אז כמו שאומרים, אוקיי, טאפ לאק".

אבל מישהו אימן אותם בצורה רצינית מאוד.
"בטח, זה מבצע שאתה רואה שהכינו אותו. בד"כ, אם אנחנו מסתכלים על החיסון של איברהים אל מסרי באוגוסט בטהרן, שני אנשים על אופנוע מול אדם לא מאובטח זה יחסית קל. פה אתה מדבר על מבצע שדורש תיאום וכמה חוליות".

כל הרכב הממולכד היה מכוסה בערימת עצים?
"הסתירו את המטען תחת עצים, אני רואה את התמונות, לא נשאר הרבה מהרכב הזה, הוא היה די גדול".

תהיה תגובה איראנית?
"אני בטוח שגם הם מתלבטים עכשיו מה הם עושים עם זה. לא בא לי לתת להם רעיונות, אני חושב שהם מחפשים כיוונים. בעשור האחרון טרור בינלאומי לא מתקבל בעין יפה, זה מיד מתייג אותך בתור דאעש, זה לא הימים של שנות התשעים שאתה יכול להרים שגרירות בארגנטינה. היום בעידן הקורונה אף אחד לא נוסע, אין כנסים, אין ועידות אז הסיכוי למצוא מישהו בחו"ל או די קטן. אין ספק שהם מסתכלים על דימונה והם היו מתים שתהיה להם יכולת להגיע לדימונה, אני לא חושב שיש להם יכולת".

מה אתה אומר על ההחצנה? על הידיעה בניו יורק טיימס? על הסרטון של נתניהו? או שיכול להיות פה שאני טועה ובכלל יש כוונה לעורר אותם לתגובתה כדי שהאמריקנים יכו אותם.
"זה אני לא משוכנע ב-100 אחוז אבל כן, הפעם הייתה הרבה יותר החצנה מבעבר ולא ממש התרחקו מזה, כי גם מסמנים לאיראנים שבואו המערכה עדיין פתוחה, גם מסמנים לביידן 'אתה תיכנס איתם למו"מ בתנאים פחות נוחים כי הם כבר יהיו חבולים ופגועים וירצו לשקם את כבודם'".

זה פיגוע אסטרטגי במובן שתחליף יהיה קשה למצוא לו?
"כן חד משמעית, אני לא יודע אם זה קאסם סולימאני אבל זה איש שגם היה איש אמונו של המנהיג העליון, הוא עבד תחתיו, לא יהיה קל למצוא לו תחליף".