בני גנץ תומך בהסדרת המאחזים ביהודה ושומרון? כך עולה מדבריה של אשת מפלגת כחול לבן, שרת התפוצות עומר ינקלביץ', שהגיעה היום (ראשון) למיצג שהקימו עשרות נציגים מהיישובים הצעירים ביו"ש מול משרד ראש הממשלה, והוא חלק מקמפיין ״מסדירים. מחליטים. נותנים לנו חיים״ הדורש מממשלת ישראל להעביר החלטה להסדרת היישובים הצעירים אשר תאפשר לתושביהם חיים נורמליים ולקבל חיבור לתשתיות חשמל, מים ואינטרנט, מרכיבי ביטחון ועוד. 

אל המיצג הגיעו שרים וחברי כנסת ובהם, שרי הליכוד צחי הנגבי, זאב אלקין ומירי רגב השרה עומר ינקלביץ', אשר גם הביאה את עמדת יו״ר כחול לבן השר בני גנץ, שרי ש״ס הרב אריה דרעי, הרב יעקב אביטן, סגן השר משולם נהרי וח״כ מיכאל מליכאלי וכן שר ירושלים מורשת השר רפי פרץ מהבית היהודי. כמו כן המהלך נתמך גם ע״י חברי הכנסת מסיעות ימינה וישראל ביתינו אשר חתמו על מכתב חברי הכנסת, כך שלמעשה מדובר בהסכמה חוצת מפלגות.

שר ההתיישבות צחי הנגבי אמר למתיישבים: ״כשעליתי לדוכן ולאחר שיצאתי מראש הממשלה וכשאמרתי שאנחנו מתכוונים להביא הצעת החלטה כדי שהיא תהיה נגד עיני הממשלה זה לא היה רק התקווה הפרטית שלי אלא גם העמדה של ראש הממשלה. כמובן זאת לא ממשלה רגילה אבל אנחנו לא מתכוונים לסטות מהמחוייבות להביא את הנושא לדיון בממשלה בתקווה שנבהיר לשותפינו שמדובר בקונצנזוס. האנשים עלו לשטח לא בשליחות מפלגה אלא בשליחות ממשלת ישראל את כל אזרחי ישראל".

הנגבי הזכיר את השרים אהוד ברק שהיה חבר בצוות השרים שקיבל החלטה להסדיר את היישובים וכן את השרה ציפי לבני שהייתה שרת המשפטים האחראית לתשובת המדינה לבג״ץ כי המדינה מתכוונת להסדיר את ההתיישבות.

שר המים וההשכלה הגבוהה זאב אלקין, אמר כי ״כמעט כל יישוב ביו״ש עבר את השלב של ההתיישבות הצעירה. אין כמעט אף יישוב שהוסדר מלכתחילה. יש לא מעט יישובים בתוך הקו הירוק שסיימו את שלבי ההכרה שלהם עשרות שנים אחרי שהוקמו, כמו הקיבוצים. אנחנו בחלון הזדמנויות שקריטי לנצל אותו. חובתנו לעשות הכל כדי לנסות בשבועות הקרובים להביא להחלטת ממשלה מסודרת".

 מי שהפתיעה בעמדתה הייתה השרה ינקלביץ', שהודיעה כי שר הביטחון בני גנץ תומך בהסדרת ההתיישבות הצעירה: "חלוצים יקרים, חשוב לי לומר שהגעתי לתמוך בכם ולעמוד לצדכם במאבק הצודק שלכם. חשוב לי גם לומר ששר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ תומך ונותן גיבוי מלא לשר ביטון במהלך ההסדרה של ההתיישבות הצעירה. צריך לשים סוף לשיח השנאה כלפי המתיישבים ביו"ש ואין שום סיבה שתחיו בתת תנאים. מפלגת כחול לבן היא מפלגת מרכז שאכפת לה מכל תושבי מדינת ישראל. נעשה כל אשר ביכולתנו כדי לסייע לכם”.

השר אריה דרעי אמר למתיישבים: ״בעז״ה אני יכול להגיד לכם בקצרה שבשבוע שחלף הרבה מאוד שעות הקדשתי לנושא הזה, עם המפות אני מכיר כל יישוב. ישבתי עם חברינו זמביש ואחרים במשך שעות ארוכות כדי לחפש פתרון ואיך להביא את זה בצורה המהירה ביותר וחלקה ולהגיע להסכמה גם מבחוץ וגם מבפנים אצלנו בממשלה היפה והגדולה הזאת. אני מסכים שאנחנו בחלון זמן מאוד קצר שצריך לנצל אותו. אני מתפלל לקב״ה שנהיה שליחים טובים ושבעז״ה נוכל לזכות ולסיים את הדבר הזה הכי טוב".

אריה דרעי במיצג של פורום ההתיישבות הצעירה ביו''ש (צילום: פורום ההתיישבות הצעירה)
אריה דרעי במיצג של פורום ההתיישבות הצעירה ביו''ש (צילום: פורום ההתיישבות הצעירה)

שרת התחבורה מירי רגב הגיבה להכרזת השרה ינקלביץ' ואמרה: ״אם השרה ינקבליץ' אמרה שהשר בני גנץ איתנו אז זה הזמן. בואו ניקח את הצעת המחליטים, נעביר את זה לעומר שתאשר ששר הביטחון אכן מקבל את זה. שמיכאל ביטון אכן מקבל את זה ונעלה את ביחד לישיבת ממשלה. כשרוצים הדברים קורים".

שר ירושלים ותפוצות, רפי פרץ, אמר ש״ההתיישבות הצעירה תהיה חלק אינטגרלי של ההתיישבות בארץ הזאת. היא כבר לא צעירה חלקם כבר בני 30 שנה. זה לא אירוע של עליה בן לילה עם חצי אוהל. ההתיישבות הצעירה זה דגל. אתם לא באים ומתחננים על נפשכם. אתם הדגל בספינה".

בעקבות דברי השרה ינקלביץ' בירכה מועצת יש"ע את השר גנץ "על תמיכתו בהסדרת ההתיישבות הצעירה ומודה לשרה ינקלביץ' העבודה החשובה למען ההתיישבות. כעת, כשגם ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את כוונתו על ידי ההצהרה של השר צחי הנגבי, להסדיר את ההתיישבות הצעירה בשבוע שעבר, אין סיבה לעכב את הסדרת היישובים, אשר מחכים זמן רב לקידום התשתיות ולפיתוח. יש להביא החלטת ממשלה להסדרת ההתיישבות הצעירה בימים הקרובים".