היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט הורה הערב (ראשון) לעכב את תחילת עבודתה של ועדת הבדיקה שמינה שר הביטחון בני גנץ בנוגע לפרשת הצוללות וכלי השיט. במכתב ששלח בשעות הערב כתב כי מאחר וטרם הושלמה בדיקתו בעניין אל מול כלל גורמי המקצוע במשרד הביטחון, הוא מבקש כאמור לעכב את תחילת פעילותה. עו"ד מנדלבליט ציין כי יקיים פגישה דחוף עם יועמ"ש משרד הביטחון ולאחריה יבחן את הנושא בשנית.

גנץ: "הדלפת הטיסה לסעודיה היא צעד חסר אחריות"

לאחר החלטתו של שר הביטחון בני גנץ להקים את ועדת החקירה בשבוע שעבר, סייג את הדברים ואמר כי הוועדה תקום רק לאחר אישורו של היועמ"ש מנדלבליט, ובתנאי שלא תפגע בהליך החקירה הפלילי, שעדיין מתנהל. ממכתבו של היועץ המשפטי לממשלה עולה כי יתכן ואכן קיימת חפיפה בין שני התחומים. 

ביום שישי הודיעה חברת הוועדה יעל גריל לא לקחת חלק בעבודתה. זאת, מתוך החשיבות שהיא רואה בקיומה ובכדי להסיר כל חשש, ולו רחוק, לניגודי עניינים, אף על פי שלאחר בדיקה לא הייתה לה באופן אישי נגיעה להליכי הרכש המדוברים. החלטתה מגיעה לאחר חשיפה של ערוץ 20 על החשד לניגוד עניינים מצידה.

מטעם ארגון ’חקירה עכשיו׳ נמסר על ההודעה: ״מנדלבליט ממשיך בעבודות הטיוח שהוא מבצע עבור נתניהו. אדם שקבע שנתניהו זכאי עוד לפני שנחקר, לא כשיר להחליט כלום בפרשת הצוללות וכלי השיט. מדינת ישראל חייבת ועדת בדיקה ממלכתית, בלתי תלויה, שתחקור את נתניהו ותביא תשובות אמיתיות על השאלה האם נתניהו סחר בביטחון המדינה עבור בצע כסף״.

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה למכתבו של היועמ"ש: "עבודת הוועדה והתנהלותה ייעשו בכפוף להנחיות מקצועיות של היועץ המשפטי לממשלה כפי שנמסר עם ההודעה על פתיחתה, וזאת מתוך כוונה שלא לפגוע בתקינות ההליך הפלילי. נפעל בכדי שהוועדה תחל את פעילותה ללא דיחוי, מיד לאחר שיתקבלו הנחיות היועמ״ש".

כזכור, עוררה החלטתו של גנץ בשבוע שעבר סערה גדולה במערכת הפוליטית, וביקורת רבה נמתחה עליה בשל החשד למניעים פוליטיים, לכאורה. שר הפנים ויו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי אמר: "חציית קו אדום". מטעם סיעת הליכוד נמסר לאחר פרסום ההחלטה: "רק לפני ארבעה חודשים גנץ אמר שאין סיבה לחקור את הנושא מכיוון שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'. מה נשתנה בארבעה חודשים? גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים אז הוא ממחזר צוללות כדי לקושש קולות בזמן שהמפלגה שלו עסוקה במריבות פנימיות. הציבור הישראלי חכם ורואה את התרגילים שלהם. מוטב שכחול לבן תצטרף לראש הממשלה במאמצים למען הצלת חייהם של אזרחי ישראל והבאת חיסונים למדינה במקום להתעסק בתרגילי סרק פוליטיים".