שלום לראש הממשלה החליפי, שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ. בטח ראית אתמול את "הצהרת ראש הממשלה", שננאמה במיטב כישרונו של האיש, בדם קר ובמצח נחושה. הוא עמד שם בלי למצמץ וקרא ל"אחדות", אף על פי שהוא יודע שהדבר היחיד שיכול לחלץ את ישראל מהמשבר העמוק שאליו נקלעה הוא תקציב. הוא התחייב על התקציב, הוא חתם על התקציב, הוא הבטיח תקציב והוא נשבע תקציב, ובכל הזמן הזה הוא אפילו לא שקל לקיים. המדהים מכל, זה שיש לא מעט אנשים בישראל 2020 שלא מבינים את זה. הם שומעים את נתניהו מטיל את האשמה על הפראיירים שהאמינו לו (כלומר, עליך), וקונים את זה ממנו.

בדרך לבחירות? שרי מפלגת העבודה יתמכו בהצעה לפיזור הכנסת

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה

להלן הצעה: לך לפשרה, גנץ. תציע לנתניהו הצעה פומבית, מפורשת ומדויקת, אחרונה בהחלט: כחול לבן מוכנה להאריך את הדדליין בחודש ימים. נתניהו עצמו יקבע את הדדליין החדש, בכל יום שבו ינקוב במהלך חודש ינואר 2021. אחרי שיסוכם התאריך, יואיל נא נתניהו לשאת נאום מעל דוכן הכנסת שבו הוא מודיע חגיגית, בקולו, שהתקציב יובא לאישור הממשלה במהלך חודש דצמבר ויעבור בכנסת בשלוש קריאות באותו תאריך קובע בינואר. הוא יתחייב שוב: בלי טריקים, בלי שטיקים, בלי תרגילים ובלי קיצורי דרך. 

ההתחייבות הזו תינתן מעל דוכן הכנסת, ולא באולפן טלוויזיה כלשהו, שם מורגל נתניהו לפזר שקרים בסיטונות. התחייבות חד־משמעית שאינה ניתנת לביטול, נטולת התניות ובהירה. יאזינו חברי הכנסת, ישמע נא הציבור הישראלי, וישפוט. הלאה: ביום שבו יעבור התקציב הדו־שנתי בממשלה (23 בדצמבר), תאשר הממשלה גם את כל המינויים התקועים בצמרת, כולל עו"ד עמית איסמן שנבחר אתמול על ידי ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה. בהינתן שני המהלכים האלה, תסכים כחול לבן להמתין עד היום הקובע בינואר. 

אם, כפי שכולם צופים, נתניהו יפר שוב את ההבטחה וימצא סיבה חדשה לדחיית התקציב, תדע כל אם עברייה עם איזה נוכל מדופלם יש לנו עסק, וישראל תלך לבחירות. אם התקציב יעבור, הגיהינום יקפא והים יתאדה, אבל המדינה תרוויח ואולי יקרה הנס הבלתי נתפס - ואתה, בני גנץ, תהפוך לראש הממשלה בעוד שנה. דיה לצרה בשעתה.

בינתיים, חשוב שתדע שאתה מאבד את מה שנותר במפלגה שלך. אתה לא מגלה מנהיגות, אתה לא קולגיאלי, אתה לא מנווט, ובעיקר מתלבט. במצבך, הברירה היחידה היא לעשות את מה שהכי נכון, הכי מהר והכי זקוף. אני מאמין שבעזרת כושר השכנוע שלך תצליח להעביר את הצעת הפשרה הרצ"ב (או כל הצעה אחרת) אצל השרה עומר ינקלביץ', ומשם - רק השמיים הם הגבול. בהצלחה.