בשורה טובה לשוחרי איכות הסביבה. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שלישי) את החלת צו חוק הפיקדון על מכלי המשקה הגדולים, בנפח של ליטר וחצי ומעלה. הצו יכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2021. בעד הצו הצביעו יעקב מרגי וחברות וחברי הכנסת קרן ברק, אתי חוה עטייה, הילה שי וזאן, עידן רול, תמר זנדברג, אימאן חטיב יאסין ואנטאנס שחאדה. ח"כ יצחק פינדרוס נמנע. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בעקבות אישור הצו, כי "בכך ישראל תצטרף רשמית לשורה גדלה והולכת של מדינות אשר החילו חובת פיקדון על כלל מכלי המשקה, בין השאר כדי להתמודד עם בעיית הפלסטיק החד-פעמי במרחב הציבורי".

השרה גילה גמליאל בדיון בוועדת הכללה על החלת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים. צילום: ערוץ כנסת

מדובר בהישג גדול עבור השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל (ליכוד), שאמרה בעקבות האישור כי "חברות המשקאות שתו לאורך כל השנים הרבה מאוד כסף שמגיע לציבור. היום - אנחנו משחררים את הפקק ועושים צדק חברתי וסביבתי". לדבריה, "אנחנו מחדדים את המשוואה שלפיה יצרניות הבקבוקים הגדולים ובתי העסק אחראים על הזיהום שהם מייצרים. בזכות חוק הפיקדון נוביל לניקיון המרחב הציבורי, להורדת יוקר המחיה לצרכנים ולרווח ישיר של כ-60 מיליון שקל לצרכנים. אנו רואים את הבקבוקים הגדולים בשמורות הטבע, בנחלים ובמרחבים הפתוחים – החל ב-1 בדצמבר2021 המצב ישתנה. חוק הפיקדון הוא למען הצרכנים ויש לו תועלות רבות מוכחות – בריאותיות, סביבתיות וכלכליות. כך ישתפר ניקיון השטחים הציבוריים ונצמצם את הפגיעה בסביבה ובחיות הבר".

בעקבות אי-עמידת יצרניות הבקבוקים ביעדי חוק הפיקדון ובסיום עבודת מטה מעמיקה שנערכה בחודשים האחרונים, החליטה בחודש אוקטובר 2020 השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, להחיל לראשונה בישראל פיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים. זאת, בנוסף לחובת הפיקדון על הבקבוקים הקטנים הקיימת כיום. 

גם בארגוני הסביבה בירכו על אישור הצו. מנכ"ל עמותת אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, אמר כי "השרה גמליאל עשתה היסטוריה. לאחר עשור של מאבק הצלחנו להביא את ישראל להתייצב לצד המדינות המתוקנות והסביבתיות בעולם ולחייב את חברות המשקאות המזהמות לשלם על הזיהום שלהן. הפיקדון על הבקבוקים הגדולים ינקה את הסביבה, ישתלם מבחינה חברתית וישיב לציבור הישראלי שיבקש למחזר כ-100 מליון ש״ח בשנה".

מנגד, מאיה יעקבס, מנכ״לית עמותת צלול מצרה על החלטת ועדת כלכלה לדחות את תחולת הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים בשנה.
"לדעת צלול ניתן היה להסתפק בדחיה בת שלושה עד שישה חודשים לכל היותר", אמרה. "הדחיה בשנה אינה נחוצה, בהתחשב בניסיון מצטבר בקליטת בקבוקים שצברו חברות המשקאות ותאגיד אל"ה ובהתחשב בניסיון מקומי ועולמי רב בנושא זה. חשוב לציין שעיקר התמחותן של חברות המשקאות הוא בשיווק ובהפצת בקבוקים – מכאן שברגע שהחוק יטיל עליהן או על תאגיד אל"ה לאסוף בחזרה את הבקבוקים, אין ספק שימצאו דרכים יעילות לעשות זאת".