לקראת פיזור הכנסת? שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הודיע הערב (שלישי) במהלך מסיבת עיתונאים בכפר המכביה כי מפלגתו, כחול לבן, תצביע מחר בעד ההצעה לפיזור הכנסת.

בפתח דבריו פנה גנץ לאזרחים ואמר כי "נכנסתי לממשלה הזו בלב כבד אך בלב שלם. עשיתי זאת לאחר שלוש מערכות בחירות, שלא איפשרו לי להקים ממשלה בהתאם לערכיי ותפיסת עולמי, תחת עננת הקורונה, המאיימת על בריאותינו, על עתיד ילדינו ועל פרנסת כה רבים מאזרחי ישראל.

"לכל ההוזים, אני שב ומבהיר – לא הייתה ממשלת 61 ללא נתניהו ואני החלטתי למנוע מכולנו מערכת בחירות יקרה ומכוערת בזמן משבר בריאותי, כלכלי וחברתי. החלטתי- לא לאפשר בתנאים אלה לנתניהו להחזיק לבדו בהגה השלטון. לא היו לי אשליות בקשר לנתניהו, הכרתי את הרקורד שלו כ"מפר הבטחות סידרתי", אך חשבתי שאזרחי ישראל חשובים יותר מכל מנהיג ושנתניהו יתעלה לגודל השעה. זה לא קרה.
נתניהו הבטיח אחדות? - אז הבטיח! נתניהו התחייב שלא יהיו טריקים ולא יהיו שטיקים? - אז התחייב! נתניהו הבטיח ניהול אחראי של משבר הקורונה? - אז הבטיח! נתניהו לא מקיים - והציבור משלם! לא לי שיקר נתניהו - לכם הוא שיקר. לא אותי הוליך נתניהו שולל, אלא את אזרחי ישראל כולם!".

השר הדגיש כי "כחול לבן לא באה לדאוג לעצמה. אנחנו פועלים באופן נחוש, להגן על ביטחון המדינה; לשמור על מערכת המשפט והחוק; 
לוודא את קיומה של תקשורת חופשית; לדאוג לחופש ההפגנה ולפעול בכדי לשמור על גחלת התרבות. פעלנו ומנענו סיפוח חד צדדי נמהר, מה שאיפשר נורמליזציה, מול הסתרה והסכמה לעסקאות נשק, פעלתי במהירות ובנחישות לשמירה על יתרונה האיכותי של מדינת ישראל במזרח התיכון. מול אדם המוכן להקריב את מטה לחמם של מיליוני מובטלים, נכים וקשישים - נאבקנו שכספי הסיוע יגיעו קודם כל למי שזקוק להם באמת. נתניהו הפך את המלחמה בקורונה לקמפיין אישי להאדרת שמו תוך שהוא מציג כל מהלך כהישג שלו, כאילו לא מדובר במאמץ משולב של משרדי הבריאות, הפנים, החינוך, הכלכלה וכמובן של מערכת הביטחון וצה"ל".

"וכל זה קרה רק מסיבה אחת", המשיך גנץ: "נתניהו מצוי במסלול הישרדות אישי. הסרגל היחיד על פיו מתקבלות החלטות אצלו הוא הניסיון להיחלץ מהמשפט, הממתין לו מעבר לפינה. מול התרגילים והתכסיסים הפוליטיים של נתניהו אנחנו נאבקנו למען הביטחון, השפיות, הקשישים, התלמידים, המובטלים, החולים, מערכת המשפט ועוד רבים, כשטובתם ולא טובתנו האישית לנגד עינינו".

בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)

לדבריו, "נתניהו החליט לפרק את הממשלה ולגרור את מדינת ישראל לבחירות. הדרך שבה בחר היא אי אישור תקציב למדינת ישראל כפי שהוסכם ונחתם, מה שיביא לפיזורה של הכנסת. נתניהו אוהב להשוות אותנו לנאורות ולמצליחות שבמדינות העולם. תראו לי עוד מדינה שבה ראש הממשלה מונע תקציב ממדינתו, מעכב מינוי מפכ"ל, מונע מינוי פרקליט מדינה, מקפיא את תהליכי חקיקה בכנסת. איפה זה קורה?
בשוודיה? באנגליה? בנורבגיה? מול הפיגוע הכלכלי הזה של מניעת תקציב, שמשמעותו איום על יציבותה הכלכלית של המדינה ועל פרנסתו ועתידו של כל בית ובית בישראל לא אעמוד מנגד. נתניהו התחייב להעביר תקציב באוגוסט וכמובן שלא עמד במילתו. הבטיח בדצמבר ואינו מקיים. מישהו מאמין להבטחה נוספת שלו? מיליוני אזרחים עומדים שבורי לב מול הרס מפעל חייהם – עסקים נסגרים, מאות אלפי מובטלים מאבדים תקווה, משפחות נאבקות על קיומן ויותר ויותר אזרחים נקלעים למצוקה ולעוני. ובעת הזו, מדינת ישראל לא מתוקצבת".

"לכן", אמר גנץ, "כחול לבן תצביע מחר בעד ההצעה לפיזור הכנסת. ארבעה עשורים לחמתי במדים ופעלתי למען מדינת ישראל, שאותה אני כה אוהב. בשנתיים האחרונות בכלל, ובחודשים האחרונים בפרט אני נאבק למענכם, אזרחי המדינה, בכל דרך שיכולתי. כל המצקצקים, המצייצים ומפרסמי הפוסטים - לא יסיטו אותי מאמונתי ומדרכי. חבריי ואני בכחול לבן נמשיך לפעול באחריות, בנחישות ובמסירות למענכם ולמען מדינת ישראל.

את הבחירות הללו יכול למנוע רק מי שהחליט עליהן – נתניהו, נטל ההוכחה עליך. הבא מיד את התקציב לממשלה, תדאג להעביר אותו ותבטיח את האחדות שאתה יודע לדבר עליה רק מול מצלמות. הפסק את השיסוי והפילוג. אם תפעל ללא תכסיסים ותרגילים, לא יצטרכו מיליוני אזרחי ישראל למצוא עצמם בחודש מרץ במערכת בחירות רביעית. אך אם תחליט להמשיך בדרך הנוכחית, נצא חבריי בכחול לבן לבחירות, עם ההישגים החשובים שהבאנו, ועוד נביא. שרי כחול לבן ימשיכו לעמוד כחומה בצורה, כשרק טובת המדינה לנגד עיניהם".

"אזרחי ישראל, מעולם לא הצטערתי שלקחתי סיכון למען המדינה, לא כששרקו כדורים מעל לראשי, בהסתערות בקרב ולא כשנטלתי סיכון פוליטי, למען טובת המדינה", אמר גנץ והוסיף: "אם אכן יכפה עלינו נתניהו בחירות, אאבק, שנביא בעקבותיהן, ממשלה רחבה, ממשלה עם אחדות אמיתית, שכה נדרשת בעת הזו. תהיה זו ממשלה מתפקדת, שבה לך, נתניהו, לא יהיה חלק. ממשלה שתילחם במגפת הקורונה ובשנאת האחים ולא באזרחיה. ממשלה שתהיה ראויה לאמונו של העם ותביא תקווה לאזרחי ישראל. ואני מבקש לצטט: 'חיי אומה אינם מסלול הישרדות אישי של ראש ממשלה. אזרחים רבים מכל חלקי העם מבקשים מנהיגות אחרת. הם כבר מאסו בתרגילים ובתכסיסים בעולם שבו הפוליטיקה היא חזות הכל. שקר הוא אמת, רע הוא טוב, כישלון הוא הצלחה'. סוף ציטוט. ואני מתחייב שיהיה כאן אחרת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה מוקדם יותר הערב לגנץ בסרטון שפרסם בפייסבוק, ואמר כי "זה לא הזמן לבחירות - זה הזמן לאחדות. זה הזמן להמשיך להביא חיסונים, זה הזמן להמשיך את המלחמה הנחושה שלנו במחלת הקורונה. זה הזמן להמשיך לסייע לעסקים, לעצמאים, לאזרחים. זה הזמן להמשיך להרחיב את מעגל השלום, וזה הזמן להציב חזית אחידה מול אתגרים מדיניים וביטחוניים לא פשוטים שעוד נכונו לנו". 

עוד אמר רה"מ כי "כחול לבן נגררים אחרי לפיד ובנט. לפיד ובנט לא אכפת להם שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם. ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכל בצד. בני, מה שצריך לעשות עכשיו זה לעשות סיבוב פרסה מהפוליטיקה למען אזרחי מדינת ישראל. זה מה שצריך לעשות עכשיו ואני מבקש ממך, עשה את זה".

נתניהו פונה לגנץ, מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

יו''ר רשימת רע''מ, חבר הכנסת מנסור עבאס אמר היום בגל''צ כי "רע''מ טרם קיבלה החלטה בנוגע להצבעה מחר". הוא ציין כי "חבל מאוד שלא למדנו מניסיון העבר ואנחנו עסוקים רק להפיל ממשלה". לפי דיווחים שונים, יתר מפלגות הרשימה המשותפת הודיעו לעבאס כי הצבעה נגד פיזור הכנסת, היא הודאה בכך שרע''מ אינה חלק מהרשימה המשותפת לקראת הבחירות לכנסת ה-24.

נתניהו על הבחירות: "נתנגד לפיזור הכנסת"

כזכור, הקרע בין כחול לבן למפלגת הליכוד הוביל לשמועות רבות בדבר הצטרפות של כחול לבן להצעה לפיזור הכנסת שתעלה ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת. קולות שנשמעים היום בקרב חברי המפלגה מגבירים את ההערכה כי כחול לבן תתמוך בהצעה. השר חילי טרופר תקף את נתניהו ואמר כי "נלך לבחירות - בגלל שהוא לא רוצה לעמוד בהסכם" ואילו השר יזהר שי אמר בראיון לרשת ב': "אני מעריך שנצביע מחר בעד פיזור הכנסת אבל זו החלטה של גנץ - הוא מן הסתם יקבל אותה היום בערב או מחר בבוקר".

בתוך כך, גורמים בליכוד אמרו למעריב כי אין בכוונתם לאפשר קיצורי הליכים לאף אחת מהצעות החוק של כחול לבן. "קיים ספק רב אם ניתן יהיה לסיים את זה עד הבחירות, תהיינה מתי שתהיינה", אמרו במפלגה.

נתניהו קרא אתמול לגנץ לא ללכת עם האופוזיציה ולגרור את המדינה לבחירות. היום הוא חזר על הדברים בביקור במנהלת לאכיפת הקורונה של משטרת ישראל ואמר כי "אנחנו לא צריכים בחירות עכשיו. בני גנץ, בוא לאחדות".