נשיא איראן חסן רוחאני דחה היום (רביעי) את הצעת החוק שאושרה על ידי הפרלמנט במדינה, לפיה יש להפסיק את הפיקוח הבינלאומי על מתקני הגרעין ולהגביר את העשרת האורניום לשיעור של 20%. רוחאני אמר כי הצעת החוק "מזיקה" למאמצים הדיפלומטיים שמטרתם להחזיר את הסכם הגרעין ב 2015 ולהקל על הסנקציות האמריקניות.

עמדתו הנחרצת של רוחאני בעניין הצעת החוק, שזכתה לתנופה משמעותית לאחר חיסולו של אבי תכנית הגרעין האיראנית מוחסן פח'ריזאדה ביום שישי האחרון, משקפת את חילוקי הדעות בפוליטיקה האיראנית. רוחאני מייצג את המחנה הפרגמטי, הדוגל בפתיחות למערב והמשך המאמצים הדיפלומטיים, מול גורמים נציים רבים בפרלמנט, המתנגדים למדיניות זו בשל נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין. מאבק זה רק צפוי להתחזק על רקע הבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים בחודש יוני 2021.

ארונו של המדען האיראני שחוסל פרחיזאדה מובא לטהרן (צילום: רויטרס)

הצעת החוק אותה דחה נשיא איראן קוראת כאמור להעשיר אורניום בשיעור של 20%, ומהווה הפרה משמעותית ביחס להסכמות שהשיגה איראן עם ארה"ב ומדינות אירופה בהסכם הגרעין בשנת 2015. רמה זו אינה עומדת בסף הדרוש לייצור נשק גרעיני, אך גבוהה משמעותית מהצורך הגרעיני למטרות אזרחיות, כפי שמציגה איראן באופן רשמי.

בנאומו בישיבת הממשלה אמר רוחאני כי ממשלו "אינו מסכים עם הצעת החוק ורואה בכך גרימת נזק למגמת הפעילות הדיפלומטית". הוא רמז שהמחוקקים מנסים לשפר עמדות לקראת הבחירות המתוכננות לחודש יוני. עוד הוא הוסיף כי "כיום אנו חזקים יותר בתחום הגרעיני מאשר בכל זמן אחר".

הרושם המתקבל מאיראן הוא כי תכליתה האמיתית של הצעת החוק הייתה יותר הצהרתית ופחות מעשית, שכן ההחלטה היחידה והבלעדית בנושא שייכת למנהיג העליון עלי ח'אמנאי. הגוף המוסמך לאשר החלטות מסוג זה היא המועצה העליונה באיראן ולא הפרלמנט, בו התהליכים מתנהלים באופן גלוי.