מועצת הביטחון של האיחוד האירופי פרסמה היום (רביעי) הצהרה שמכנה את האנטישמיות כ"התקפה על ערכים אירופיים", וקובעת כי: "כל סוג של אנטישמיות, חוסר סובלנות או שנאה גזענית אינו עולה בקנה אחד עם הערכים והמטרות של האיחוד האירופי והמדינות החברות בו, ויש להגיב אליהם באמצעות פעולה החלטית".   

בהתאם ההצהרה: "למדינות החברות יש אחריות משותפת וקבועה להגן ולתמוך באופן פעיל בחיי היהודים". היא מכירה בשכיחות הגוברת והולכת של אנטישמיות באירופה, במיוחד בהקשר של התפשטות הקורונה, ומציינת כי "העלייה באירועים אנטישמיים ופשעי שנאה מהווה גורם לדאגה רבה".  

האיחוד האירופי קורא בהצהרה לכל המדינות החברות לנהל "דיאלוג רציף עם הקהילה היהודית במטרה להבטיח רמות מתאימות של מודעות ביטחונית, הכשרה ספציפית לצוותי הביטחון וגורמי אכיפת החוק, שיתוף שיטות עבודה מומלצות ויישום יסודי של צעדים מתאימים לביטחון המוסדות היהודיים". 

גם לשיח האנטישמי שמופץ ברשתות החברתיות התייחסה ההצהרה. "פשעים שבוצעו באופן מקוון צריכים לקבל התייחסות בדיוק כמו פשעים שבוצעו במצב לא מקוון", נכתב שם. "יש לטפל בהם בצורה מספקת באמצעות העמדה יעילה לדין ואמצעים אחרים. ספקי שירותי האינטרנט חייבים להסיר דיבורי שנאה בלתי חוקיים ותוכן טרוריסטי, בהתאם למסגרת החוקית והלא חוקית הרלוונטית". 

ההצהרה קוראת גם לאיסוף שיטתי של נתונים על תקריות אנטישמיות כדי "לפתח, ליישם ולפקח על ההתקדמות באסטרטגיות מקיפות ומכשירי חינוך מותאמים אישית", ולהגדיל את החינוך לשואה כ"אחד הכלים החשובים ביותר למניעת דעות קדומות אנטישמיות". 

הצהרה זו למעשה מאשרת מחדש את הודעת מועצת האיחוד האירופי מה-6 בדצמבר 2018, בהנהגת נשיאות אוסטריה, לגבי המאבק באנטישמיות ופיתוח גישה ביטחונית משותפת להגנה על קהילות ומוסדות יהודיים באירופה. המועצה האירופית צפויה לאמץ אותה רשמית בכינוס שייערך ב-10-11 בדצמבר. 

הקונגרס היהודי העולמי, שעבד במשך שנים עם הנהגת האיחוד האירופי על בניית צעדים למאבק באנטישמיות, בירך על החלטת מועצת האיחוד להציב במרכז את מניעת האנטישמיות על כל צורותיה. 

"באירופה יש בעיית אנטישמיות חמורה ומפחידה, והגיע הזמן שהאיחוד האירופי, המדינות החברות בו והרשויות המקומיות יפנו אליה משאבים אמיתיים", אמר נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד ס. לאודר. "אימוץ הצהרה זו על ידי מועצת האיחוד האירופי, מוכיח כי גרמניה, כנשיאת המועצה, והנהגת האיחוד האירופי בכללותה, מכירות בסכנות שאנטישמיות והשנאה יוצרות, ובאיום שלהן על החברה ועל הביטחון". 

"הצהרה זו מהווה צעד משמעותי בהפיכת אירופה למקום טוב יותר עבור היהודים", הוסיף לאודר. "האחריות מוטלת כעת על המדינות החברות ליישם אצלן את המדיניות וההבנות שקבע האיחוד האירופי, כדי להבטיח שמכת האנטישמיות תטופל, מבצעי הפשעים יועמדו לדין בחומרה המקסימלית שמאפשר החוק, וכי הדור הבא שלנו ילמד ששנאה אינה באה בחשבון". 

רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי (צילום: נעה גרייבסקי)
רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי (צילום: נעה גרייבסקי)