ענף האירועים בישראל, שבימים אלה פעילותו אסורה, ספג מהלומה קשה עם פרוץ הקורונה. ואז הגיע ההסכם עם איחוד האמירויות, שהיווה לא רק בשורה מדינית וכלכלית, אלא גם תיירותית. דובאי, המוגדרת בינתיים כמדינה ירוקה, הפכה לאחד מיעדי התיירות המבוקשים ביותר בקרב הקהל הישראלי, ושלשום אף נחתה בה הטיסה הישראלית המסחרית הראשונה.

לצד זאת, דובאי גם הפכה לאלטרנטיבה, אף כי יקרה, עבור מי שמבקשים לערוך אירוע עם מגבלות מצומצמות, במיוחד בעלי הממון שבהם. בעוד בישראל מותרת התקהלות של עד 20 איש במקום פתוח ועד 10 איש במקום סגור, על פי ההנחיות בדובאי כיום, ניתן לערוך שם אירוע של עד 200 מוזמנים, עם חובת עטיית מסיכות כל הזמן, שמירת מרחק של לפחות 1.5 מטרים זה מזה, ואיסור ללחוץ ידיים, להתנשק ולהתחבק.

“זה משהו שהולך להישאר פה הרבה זמן, לא רק טרנד חולף”, אומר איש העסקים מנחם כהן, מבעלי חברת התיירות Kosher Luxury Travel, המפיקה אירועים וחתונות גם בדובאי. “דובאי מציעה מה שאף מקום אחר לא מציע מבחינת עושר, יופי, מזון, אסתטיקה ואיכויות. מי ששומר על הכשרות וגם מי שלא – יכולים להיות מסופקים. בשבועיים האחרונים אנחנו מקבלים בקשות לקיום חתונות מפה ועד ירושלים. אין לך מושג באיזו כמות”.

מי קהל היעד?
“כל האוכלוסייה. גם עשירים וגם לא. יש זוג שמעוניין לקיים חתונה של 40 איש, ויש זוג שמעוניין ב־200 איש. בארץ אתה לא יכול כרגע לקיים חתונות, והמחיר לקיום חתונה בדובאי לא יותר יקר מהמחיר בארץ. המחירים נעים מ־150 דולר למנה במקרה הכי זול ועד ל־400 דולר למנה במקרה היקר”.

איך זה מתנהל?
“בעל השמחה מוציא מטוס או שניים לדובאי. ב־17 בדצמבר נקיים שם חתונה ישראלית ונוציא שני מטוסים, שבכל אחד מהם יהיו כמאה מוזמנים”.

לפי כהן, חגיגות החתונה צפויות להתחיל ביום רביעי עם מסיבת רווקים ורווקות, ימשיכו לאירוע החתונה, בהמשך לשבת החתן ובסוף לחפלת סיום. בראשון בבוקר צפויים בעלי השמחות לחזור ארצה. “גם בר מצוות מתחילות להיות מבוקשות פה”, מוסיף כהן. “בנוסף, אחד הזמרים הכי מפורסמים בארץ מתכנן אירוע גדול בדובאי ומטיס לשם שלושה מהזמרים הבולטים בישראל”. 

בורג' חליפה, דובאי (צילום: רויטרס)
בורג' חליפה, דובאי (צילום: רויטרס)

ממלכת אטרקציות

בעקבות המגבלות על אולמות האירועים בישראל, ואז סגירתם, בחרו ישראלים רבים בחודשים האחרונים להתחתן במדינות קרובות כמו קפריסין ויוון, שבהן שיעור התחלואה היה נמוך יותר והמגבלות פחות הדוקות. אלא שמאז גם מדינות אלה הפכו לאדומות, והן חדלו להיות אופציה.

בימים אלה חלה עלייה גם בשיעור התחלואה בדובאי, אך היא עדיין נחשבת מדינה ירוקה. מי שנוחת בה בימים אלה אינו נדרש לשהות בבידוד, וגם השבים ממנה אינם נדרשים בבידוד. עם זאת, הנוחתים בה עורכים בדיקת קורונה בשדה התעופה.לבאזז סביב דובאי תרמה גם שהייתו שם של הזמר עומר אדם, שהעלה שלל תמונות שלו חוגג שם את יום הולדתו ה־27, נפגש עם הרב המקומי, מתארח בבית השייח' חמד בן חליפה ועוד. 

אחת החתונות הישראליות הראשונות בדובאי תתקיים היום במלון “וולדורף אסטוריה”, וצפויים להשתתף בה 200 אורחים, בהתאם למגבלה. “הסיבה העיקרית שבגללה הזוג בחר לקיים את החתונה בדובאי היא כי חלק מהנוכחים מגיעים מארצות הברית, וזו בעיה מבחינתם להיכנס כרגע לישראל (בשל היות ארצות הברית מדינה אדומה הם חייבים בבידוד לאחר הכניסה לישראל - ד"פ)”, מספר אבריימי פלדמן, סוכן נסיעות המפעיל נופשים בחו”ל, יזם נופשים ואירועים ומעורב בהפקת החתונה.

“אז הם סגרו מטוס שיבוא מארצות הברית ומטוס שיבוא מישראל, ובדובאי כולם ייפגשו. זה אחד השיקולים של זוגות שהזמינו עכשיו חתונות ואירועים בדובאי. הסיבה הידועה היא כמובן שבארץ אסור לקיים אירועים גדולים, ובדובאי אתה יכול כרגע לקיים חתונה עד 200 איש”. היזמים הישראלים זיהו מהר את הפוטנציאל, ובתקופה זו מתגבשת קבוצת יזמים שחברו למפיק חתונות כדי להוציא לפועל חתונות בדובאי.

“זה מיועד בעיקר לאנשים בעלי אמצעים כי טיסה של מעל 100 איש ואירוח ולינה זה לא עסק זול, ואני לא מדבר עוד על החתונה עצמה", אומר פלדמן, "אם אתה מטיס 100 איש, וכרטיס עולה בסביבות 450 דולר, אז אתה צריך לשלם 45 אלף דולר עוד לפני שאמרת ‘בוקר טוב’. למרות זאת, יש פה ביקוש אדיר והבנה שצריך להכות בברזל בעודו חם ולנצל את המומנטום שבקורונה. אני מאמין שהביקוש הזה הוא בגלל הקורונה כי סגרו את יוון ואת קפריסין ושאר היעדים שבהם התחתנו בתקופה האחרונה. דובאי הפכה לאופציה הכי קרובה ונוחה לישראלים כרגע”.

“אנשים מעדיפים להתחתן בדובאי וגם לבלות שם את ירח הדבש שלהם, בין היתר כי בדובאי חם עכשיו ובישראל מגיע החורף”, מסביר אלכס סופינסקי, הבעלים של חברת התיירות “סלאם דובאי”. “זה שיקול שהרבה ישראלים בחרו בגללו להתחתן ולבלות בדובאי. אני אישית מכיר בר מצווה של ישראלים שהגיעו מהארץ לדובאי וחגגו פה. כמובן שתופעת החתונות הולכת לתפוס פה תאוצה בצורה מטורפת. כבר עכשיו יש ביקוש רב לזה”.

“אני מכיר מקרוב אירוע גדול שמתוכנן להתקיים שם, אבל אני לא יכול כרגע להסגיר את פרטי האנשים שעורכים אותו”, אומר יניב חאליל, מדריך טיולים בדובאי. “אני יודע שזה טרנד הולך וגדל. הקהילה הדתית העשירה מגלה עניין גדול בדובאי, בפרט עתה, כשיש שם אוכל כשר”.

“צופים שהתופעה הזו בהחלט תתגבר ותתפוס תאוצה, וכבר מקבלים הרבה פניות מזוגות ישראלים שרוצים להתחתן פה”, מוסיף גורם ישראלי שעובד בדובאי.

“הביקוש לחתונות בדובאי הוא כל כך גדול, שאנחנו במגעים להקמת משרד שם לצורך העניין הזה”, טוען גם שניאור פליישמן מ”פליישמן פלס הפקות”, המפיקים כבר 18 שנה אירועי יוקרה ברחבי העולם. “מבחינתנו דובאי הפכה ליעד חם עכשיו. קיבלנו פניות מעוד ועוד אנשים שרוצים להתחתן שם. רוב החתונות שהתבקשנו להפיק בדובאי כרגע נעות בסביבות 200 מוזמנים לחתונה (לפי ההגבלה המקומית – ד”פ).

מדובר באנשים בעלי ממון שמשקיעים כסף בדבר הזה. תושבי דובאי מחבקים ואוהבים את הישראלים, אבל הם מאוד פדנטים כשמדובר בשמירה על ההנחיות והחוקים. כרגע מותר ל־40 איש לרקוד ברחבת הריקודים, ואם יהיו 41 איש – יכולים לסגור לך את האירוע.

דבר נוסף שמתחיל להיות לו ביקוש עכשיו זה ארגון כנסים מרובי משתתפים, אירועים עסקיים של חברות ואירועים פרטיים, כמו למשל לקוח שחגג 50 שנות נישואים ולקח 100 בני משפחה לאירוע שהפקנו לו בדובאי. דובאי הפכה להיות הלאס וגאס של הישראלים, זו ממלכת אטרקציות, והתופעה הזו היא לא משהו ארעי, אלא פה כדי להישאר”.

דובאי  במלוא הדרה (צילום: צילום מסך טוויטר)
דובאי במלוא הדרה (צילום: צילום מסך טוויטר)

“כמו שחלמנו"

קובי ושירה מתכננים להינשא החודש בדובאי. “דחינו את החתונה שלנו פעמיים בגלל הקורונה והבנו שעכשיו, לנוכח המצב במדינה, חתונה של 50 מוזמנים היא חלום רחוק”, מספר קובי.

“אז חשבנו על האופציה של דובאי. בגלל שזה לא עסק זול, החלטנו להטיס 30 קרובי משפחה לדובאי באמצע השבוע, שזה התעריף הכי זול, ובמקום לשהות שם ולאכלס אותם במלון, שזה משהו שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כרגע, אז מיד אחרי החופה נחזור עם קרובי המשפחה לארץ. בכך נחסוך את הלינה ולא נצא עם נזק לכיס יותר מדי. כרגע זו האופציה היחידה עבורנו להתחתן”.

גם ר’, הייטקיסט שמגיע ממשפחה עשירה ופנטז על חתונה יוקרתית עם 250 אורחים, החליט להתחתן בדובאי. “אני לא משתחצן, אבל יש לי ולארוסתי מספיק כסף בשביל להתחתן בדובאי כמו שחלמנו”, הוא אומר. “אנחנו מתכננים להטיס את האורחים שלנו בינואר במטוס פרטי. נגיע לשם ביום רביעי ונחזור ביום שני. החודש נטוס לדובאי כדי לראות את המקום ולסגור את כל הפרטים. אנו מקווים שהכל יעבור חלק ונתחתן בלי הבעיות שיש בישראל”.

אתה לא חושש שכשתחזרו לארץ עם 200 מוזמנים במטוס, אולי תידבקו בקורונה או תדביקו מישהו?
“בוודאי שקיים פחד, אבל מצד שני אף אחד לא חסין מפני הידבקות, גם אם נישאר בארץ ולא נצא כמעט מהבית. מדדי התחלואה ייבדקו לפני הנסיעה, וכמובן נמלא אחר כל ההנחיות וההגבלות המקומיות. אנחנו רק רוצים להתחתן”.