הגשמים הנהדרים שירדו מתחילת החורף ממלאים בריח קסום ושפע של מים את נחלי ארצנו. אין כמו מים זורמים, קצת היסטוריה והרבה נוף עוצר נשימה כדי להפוך כל טיול למושלם. וזהו בדיוק טיול בנחל דרגה ומערות מורבעת. אזהיר מראש, נחל דרגה הוא מסלול אקסטרים, אבל המסלול למערות מורבעת מתאים למשפחות.

נחל דרגה הוא הגדול מבין נחלי האכזב החוצים את צפון מדבר יהודה. כמו רבים מהנחלים באזור זה גם הוא מלא וגועש בעונה הגשומה. אל הנחל, שהזרימה שלו מתחילה באזור הר חברון ומסתיימת בים המלח, מתנקזים גם מים המגיעים ממספר נחלים, בהם נחל תקוע ונחל עמוס. הזרימה המסיבית של המים חצבה בסלעים יצירות אומנות מרהיבות דמויות מדרגות, ומכך נגזר שמו. כאמור, נחל דרגה הוא אחד ממסלולי הטיולים המסוכנים אך המרהיבים בארצנו, והוא מיועד למיטיבים והמקצוענים מבינינו, שכן הוא כולל ירידות עם חבלים, שיש להביא עמכם מהבית; שחייה במקורות מים עמוקים כחלק מהמסלול שחוצה מפלים ובריכות; ופקח של רשות הטבע והגנים שמפקח על המטיילים. יש גם שעות מוגדרות שבהן מותר לטייל במסלול, שכן הוא מורכב ומסוכן.

נחל דרגה במדבר יהודה (צילום: הדר יהב)
נחל דרגה במדבר יהודה (צילום: הדר יהב)


בחרנו לטייל במסלול הידידותי מעט יותר, שמתאים למשפחות ועמוס היסטוריה מרתקת ונוף מרהיב. הכניסה לילדים מגיל 10 ומעלה, ואסור להכניס בעלי חיים. לפני שנצא למסלול, חשוב לציין ולהדגיש כי מרביתו חשופה לשמש, לא רק בעונת הקיץ, ואין הרבה פינות מסתור מהשמש הקופחת. לכן כובע ומים הם חובה. כמו כן, חשוב להתעדכן ולהירשם מראש באתר רשות הטבע והגנים, כיוון שכמות המטיילים באזור מוגבלת, ונוסף לכך לוודא שהאתר פתוח ואין שיטפונות. חבל להגיע ולגלות שאין כניסה בעקבות שיטפון.

אל תחילת המסלול נגיע עם הרכבים. לאחר שנטפס בכביש המוביל לכפר הנופש מצוקי דרגות ונתפעל מהנוף המדהים הנגלה עם כל מטר שנעלה, נמשיך ונגיע עד לדרך עפר המסומנת בסימון שבילים ירוק. בשלב זה גם נוכל לשים לב לבודקה של רשות הטבע והגנים. חשוב לעצור לידו כדי להצטייד במפת הנחל והמסלולים. נמשיך עם השביל, שבעיניי מתאים יותר לרכבי 4X4, אבל גם רכב החברה שלנו צלח אותו בקלות.
נעבור פיצול שבילים שחור ראשון המוביל אל תצפית לנחל דרגה ונמשיך עד שנגיע לפיצול שבילים שחור נוסף, שלימינו יש רחבה קטנה לחניה. זה השלב שבו כדאי להשאיר את הרכבים, וזאת גם נקודת הסיום של המסלול שלנו, שכן הוא מעגלי.

מכאן נמשיך ברגל עם דרך העפר ובעקבות סימון השבילים הירוק. בשביל זה נמשיך כקילומטר וחצי עד שנבחין בסימון שבילים אדום המוביל לנחל משאש. נחל משאש הוא חלק מנחל דרגה, ובעזרתו נרד מטה אל תוואי הנחל. אל תתבלבלו, הירידה נראית תחילה פשוטה למדי, אך בהמשך נגלה כי היא הופכת לצרה ותלולה יותר. זהו הקטע האתגרי של מסלול זה. עוד כקילומטר וחצי עם השביל נגיע אל המפל הראשון, שגובהו כ־10 מטרים, שם נשתמש ביתדות.

מדבר יהודה (צילום: הדר יהב)
מדבר יהודה (צילום: הדר יהב)


שימו לב שיש לכל אורך המסלול ירידות קטנות וגדולות, כאשר הגבוהות יותר מאובטחות ביתדות. בחלק מהמקומות היתדות עקומות קצת ונראות רעועות. גם אני, שמטיילת לא מעט, לא הייתי מתנגדת אם היו מנגישים ומקילים את הירידה בקטעים מסוימים במסלול. אבל כבר אמרתי שזה מסלול אתגרי, אז כדאי לשקול זאת לפני שיוצאים לדרך. בכל מקרה, מי שסובל מפחד גבהים, זה לא המקום בשבילו.

לפנינו הליכה של עוד כרבע שעה עד שנראה מולנו את מפגש הנחלים הגדול. זה השלב שבו נפגשים הנחלים משאש ותקוע, ויחד הם חוברים לנחל דרגה תחתון. בשלב זה עלינו לבחור בסימון השבילים השחור המתרחק מאפיק הנחל. נטפס עם הסימון השחור כעשר דקות עד שנראה מצד שמאל של השביל סימון בצבע לבן־שקוף־לבן. עלייה זו תוביל אותנו אל מערות מורבעת (שקיבלו את שמן הודות לצורתן), שחושפות פיסת היסטוריה נדירה ומרתקת.

את המערות גילו בדואים שנוכחו לדעת שמכתבים ומגילות שמצאו במערה שווים הרבה יותר מכל מכירת עז, ולכן החלו לחפור ולחפש את המגילות, ולעתים אף קרעו כל מגילה שמצאו לכמה חתיכות כדי להגדיל את הונם. הגילוי הנדיר הזה הוביל למשלחת מיוחדת של ארכיאולוגים בראשות הארכיאולוג הצרפתי רולאן דה וו בשנות ה־50. הוא בילה כשנה בחיפוש ובחפירות באזור. המכתבים והמגילות שנמצאו שויכו לתקופת בר כוכבא וחלקם אף נכתבו על ידו. עד גילוי זה היה ספק אם בר כוכבא הוא אגדה אורבנית או לא. המכתבים לא נמצאו שם סתם במקרה. הארכיאולוגים מאמינים שהמערות שימשו כמקום מסתור ללוחמים יהודים שברחו מפני הרומאים בתקופת המרד הגדול. את המכתבים הם הסתירו שם, כדי שלא יגיעו אל הידיים הלא נכונות. כיום אפשר לראות את המכתבים ושאר הממצאים במוזיאון ישראל בירושלים.

בסיום הטיול במערות נרד חזרה אל השביל השחור. הטיפוס בשביל השחור אל כיוון המכונית וסיום המסלול הוא ארוך ואטי. הוא נמשך כחצי שעה, תלוי כמובן במספר העצירות שנעשה. קטע מסלול זה אינו מוצל כלל, ולכן יש להיערך לכך נפשית וגם להצטייד בכמות מים מספקת. נעלה את העלייה ברוגע ונתנחם בעובדה שבסופה מחכה לנו המזגן המפנק של הרכב.

מיקום: אזור צפון ים המלח.
אופי הטיול: מעגלי, משלב עלייה וירידה בסולמות תלולים.
דרגת קושי: קשה.
אורך ומשך הטיול: 4־5 שעות.
איך מגיעים: סעו על כביש 1 הממשיך מירושלים לכיוון ים המלח (כביש 90). יש לפנות ימינה לכיוון כפר הנופש מצוקי דרגות, המשיכו עם הכביש שהופך בהמשך לדרך עפר והשאירו את הרכב ליד פיצול הדרכים השחור.