מנכ״ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי אמר הערב (חמישי) בתדרוך לעיתונאים שהעביר לאור העלייה בהיקף התחלואה בנגיף הקורונה, כי משרד הבריאות שוקל "הגבלות נוספות ולא רק סגר בחנוכה או עצר לילי". 

חיסון חברת מודרנה לקורונה (קרדיט: רויטרס)

בפתח דבריו התייחס לוי למגמת העלייה במספר הנדבקים: "אני רוצה לספר על כ-1,523 אנשים מאומתים היום בבדיקות, מתוך כ-70 אלף בדיקות שהתבצעו היום. מדובר במספר גבוה ביחס לימים האחרים וזה לא רק בגלל עליה במספר הבדיקות. שיעור המאומתים הוא 2.6 אחוז. ה-R הוא 1.2. המספרים מעידים על עליה בתחלואה".

לדברי הפרופ', "אם נשווה בין מספר המאומתים היום לבין מספר המאומתים בתחילת נובמבר, אז היו כ-500-600 מאומתים ליום, היום אנחנו על 1,523. יש עלייה בתחלואה במגזר הכללי. אנחנו רואים עלייה גם במגזר הכללי ואנחנו רואים יותר ערים אדומות ויותר ערים צהובות. נכון להיום יש 26 ערים אדומות, 28 ערים כתומות שהן אחראיות על כ-40 אחוז מהתחלואה. לפי שיטת הרמזור בערים אלו הלימודים יהיו רק בכיתה ד', מכיתה ה' ואילך בתי הספר סגורים. לדבר הזה יש משמעות רבה גם על היכולת של מערכת החינוך לפעול בערים האלו".

"באשר לחינוך, אנחנו לא רואים עליה משמעותית בתחלואה", אמר לוי והוסיף: "כ-10 אחוז מהמורים והמורות נדגמו, שיעור המאומתים שלהם זהה לשיעור המאומתים באוכלוסייה. יחד עם זאת, 248 גנים ו-67 בתי ספר סגורים היום בגלל תחלואה. במערכת האשפוז בבתי החולים, יש 534 מאושפזים. יש תחלואה בקרב שבים ממדינות אדומות. אני רוצה לציין לרעה את השבים מטורקיה שכבר מספר שבועות נחשבת כמדינה אדומה".

בנושא החיסונים אמר הפרופ', כי "אנו נערכים כעת לקבלת חיסונים נגד הקורונה. אנחנו משלימים את העבודה בעזרת מספר רב של מומחים באשר לסדר העדיפויות של מי שיקבל את החיסונים שיגיעו בגל הקרוב. אנו נערכים לקבל אותם גם בהיבט הלוגיסטי והיבט השינוע. עם זאת אני רוצה להדגיש, למרות המקום לאופטימיות, אני רוצה לומר לכולנו, אסור להיות שאננים. אסור להתנות את ההתנהגות שלנו בשל הסיכוי להתחסן. לא להיות ליברלים יותר בגלל החיסונים. צריך להמשיך לנהוג כשורה עם מסיכות, עם שמירת מרחק והיגיינה. בידינו להוריד את התחלואה וליהנות משגרת חיים בצל הקורונה".

לאור נתוני התחלואה אמר לוי כי "אנחנו שוקלים הגבלות נוספות ולא רק סגר בחנוכה או עצר לילי. אלו כלים והדברים נשקלים". "עם זאת", ציין הפרופ', "אנו מתכוונים לכפות בידוד בקרב השבים והחולים ממדינות אדומות, ראינו שהדבר הזה כשהוא לא מתקיים התחלואה עולה, ה-R עולה. אנחנו כמובן מטפלים בכל המגזרים והרשויות גם בדרך של הסברה, גם בדרך של עזרה אבל גם בדרך של סגר בערים אדומות 'בוהקות' וגם בהגבלות בערים אדומות וכתומות. אנו נאבקים ונטפל בזליגת התחלואה מאזורי יהודה ושומרון והרשות הפלסטינית שם התחלואה גבוהה. התנועות אל ולרשות הן משמעותיות בעליית התחלואה. אנחנו משערים שסדר האנשים שחלו במדינת ישראל, ידועים ולא ידועים, הוא בין 700 אלף למיליון חולים".

"אני מודע לכאורה לחוסר התאמה באמירות לגבי הסגר בחנוכה", הודה לוי ואמר כי "באופן עקרוני, אם נסתכל על העובדות - יש עליה בתחלואה, היא גבוהה יותר מאשר בעיצומו של הסגר השני בתקופת החגים, יש עליה במקדם ההדבקה, כל אלו יחד ללא ספק מעידים על עליה בתחלואה ועל הצורך לדון במגבלות נוספות כדי לשלוט ולהוריד את התחלואה. מה הן ההגבלות? על חלקן כבר דיברתי בדבריי. השאלה היא אם אנחנו מאיטים את המהירות במדרגות הירידה מהסגר כפי שהתנינו בתוכנית 6 השלבים. אנחנו בהחלט שוקלים אם להתקדם בה או שמא במקרה הטוב לכאורה לא להתקדם, או במקרה הרע לסגת לאחור".

הפרופ' גם התייחס לנושא הקניונים ואמר כי "ראינו את ההתקהלות הקשה מאוד כשהיינו ב-15 הקניונים שנפתחו ויש אומרים שזה בגלל שישי ובלאק פריידי או שבגלל שלא הכנסנו מספיק אנשים לחנויות הגדולות נוצרה התקהלות. הפנמנו את הלקחים, הגבלנו את מספר הנכנסים לקניון מ-1 ל-15 מטר, לעומת מה שהיה קודם, 1 ל-7 מטר. יש התנהגות מעט טובה יותר במהלך ימי החול השבוע, אנחנו עומדים לסכם את הפיילוט לקראת מחר ואנחנו נחליט על פי הממצאים ביחד עם שר הבריאות מה להמליץ לקבינט בנוגע לקניונים".

"באשר לאם נכון לפתוח את יתר מערכת החינוך ביום א', עם כיתות ז'-ט' - אנחנו לא מתכוונים לעצור את זה אלא אם נראה נתונים חשודים בסוף השבוע", אמר לוי והוסיף: "לא רוצה לדבר על גל שלישי, אך עליית מקדם ההדבקה ומספר החולים מעידים בהחלט על עלייה בסיכויי התחלואה ובסיכויי ההידבקות. אם נראה עליה גם באשפוז בבתי החולים ומספר החולים קשה ומספר הנפטרים, נשקול את עניין הסגר".

הבוקר עדכן משרד הבריאות, כי לראשונה מזה כחודש וחצי, אובחנו אתמול למעלה מ-1,500 מאומתים בנגיף הקורונה. מהנתונים עלה עוד כי נרשמה עלייה קלה באחוז הבדיקות החיוביות (2.2%), וכי מניין הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,883. 

לפי משרד הבריאות, מספר החולים הפעילים עלה ל-11,751, בהם 267 במצב קשה ו-99 מונשמים, זאת לאחר שאובחנו אתמול 1,523 חולים חדשים.