העולם עוד מחכה לחיסון לקורונה, אבל בתקופה הזו רבים מאזרחי ישראל דואגים גם לחיסון לשפעת. משרד הבריאות דאג לאספקה גדולה של חיסונים נגד שפעת לקראת החורף הנוכחי. תא"ל (מיל') ד"ר טריף באדר, הממונה על ההיערכות לשפעת במשרד הבריאות, התייחס לנושא בראיון ל-103FM: "הגדלנו את כמות החיסונים נגד שפעת שמגיעים לארץ כמעט פי 2, כדי לוודא שכל מי שרוצה להתחסן יכול". מהי עלותם של החיסונים נגד שפעת בהיקף כה גדול? והאם ייתכן שחיסון נגד שפעת מסייע גם להגנה מפני נגיף קורונה?

איך נערכנו השנה לשפעת, וכמה אנשים התחסנו עד כה?
"תנו לי לעשות קצת סדר: השנה הזו היא באמת מיוחדת - נגיף הקורונה נמצא ברקע, ועדיין אין חיסון לקורונה אז אנחנו לא באמת  יכולים לקחת סיכונים כשאנחנו עדיין חווים את הגל השני, ויש שאומרים שאפילו נכנסים כבר לגל השלישי. הנתונים של החצי הדרומי של כדור הארץ מרמזים שאולי תהיה לנו שנה שונה בכל מה שקשור לנגיף השפעת, אבל זה לא אומר שאנחנו ניקח את הסיכון ולא נטפל בנושא. מה שעשינו הוא להגביר את כמות החיסונים שהבאנו לארץ. על מנת לוודא שכמה שיותר אזרחים יתחסנו נגד נגיף שפעת. נקודת המוצא היא שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, בטח לא בשנה הזו, לקחת סיכונים. ההשקעה בשפעת משתלמת - אנחנו לא מדברים על רכש מסוים, לא מדובר במכונות הנשמה, אלא בהכפלת כמות החיסונים".

כמה כסף השקענו בשפעת?
"אני לא יודע את המספרים המדויקים של העלויות".

אתה לא יודע? אז מי אחראי על זה?
"אני אחראי על זה. אנחנו רכשנו פי שניים חיסונים ממה שאנחנו רוכשים בכל שנה. זה חיסון בטוח שאנחנו משתמשים בו שנים. כל שנה בונים את החיסון על פי התרחישים המדויקים."

כמה אנשים התחסנו?
"אנחנו עברנו את ה־2 מיליון, ויש כרגע מספיק חיסונים. היות שבשנה רגילה מתחסנים שני מיליון אנשים, אני רוצה להאמין שיתחסנו השנה קרוב לארבעה מיליון איש נגד שפעת".

האם זה יעזור לנו להילחם בנגיף קורונה אם נתחסן נגד נגיף שפעת?
"זה לא עוזר לקורונה, כי אם זה היה עוזר לקורונה לא היו מתעסקים בלפתח חיסון נגד קורונה. צריך לזכור שאם אתה מתחסן נגד שפעת יש סיכוי טוב שלא תחלה ומערכת החיסון שלך תהיה חזקה ויציבה, וזה ישפיע על היכולת שלך להתמודד עם נגיפים אחרים. פחות אנשים שחולים בשפעת זה פחות צריכה של שירותי בריאות בבתי חולים. פחות אנשים חולים בשפעת זה פחות עומס על מערכת הבריאות, וככה יש יותר יכולת להתמודד עם נגיף הקורונה. מעבר לזה, הם השקיעו עוד כספים בטיוב מחלקות ובהוספת כוח אדם".

מה עוד עשה משרד הבריאות בשביל להתכונן לחורף?
"משרד הבריאות התעסק עם החורף עוד לפני שהגעתי.  הייתי קצין רפואה ראשי עד ספטמבר, נחתי שבועיים, וישר נכנסתי לתפקיד. חלק מההכנות לחורף זה לא רק ההתגוננות משפעת אלא גם מהקורונה. אנחנו מחברים את כל הדברים האלה ביחד, והתמונה הכללית היא המוכנות שלנו לחורף".