השבוע, לאחר עיכוב של 11 חודשים, אושר בקבינט המדיני־ביטחוני קיזוז משכורות המחבלים מכספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית. הרשות, נזכיר, מעניקה משכורות עתק במונחים פלסטיניים למחבלים ולבני משפחתם, פי חמישה מהשכר הממוצע בקרב הפלסטינים, ובכך למעשה מעודדת מחבלים לבצע עוד פיגועים. וכשהמניע כלכלי - אם הכסף ייעצר, תפחת גם המוטיבציה: פחות פיגועים, פחות נפגעים ופחות משפחות שכולות.

חוק הקיזוז בישראל אושר בשנת 2018 בהשראת החוק האמריקאי "טיילור פורסט" ובעקבות הרצח המחריד של אורי אנסבכר הי"ד. הוא קובע כי על מערכת הביטחון לבדוק בכל סיום שנה כמה משלמת הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם, ובשנה שלאחריה לקזז את הסכום, כאשר בכל חודש יורד החלק היחסי.

מירב חג'אג' (צילום: צילום פרטי)
מירב חג'אג' (צילום: צילום פרטי)


כבר כשהוגש להצבעה בוועדת החוץ והביטחון, ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו להכניס סעיף שלפיו הקבינט יכול להחזיר לפלסטינים את כספי הקיזוז מתי שיוחלט מבחינה ביטחונית או אחרת - מה שלמעשה היה מרוקן את החוק מכל תוכן. פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי טרור, בשיתוף ארגונים נוספים, התנגד בתוקף להכנסת הסעיף, ולאחר לחץ מסיבי הצלחנו להעביר את החוק ללא סייגים.

אולם השנה, 2020, לא הובא סכום הקיזוז לאישור בפני הקבינט המדיני־ביטחוני. בהתחלה נטען שמשרד הביטחון לא העביר את הנתונים, מה שהתברר כלא נכון. בהמשך הגיעו התחמקויות נוספות, וכך חלפו חודשים נוספים. לבסוף, לאחר התאגדות של כמה ארגונים, הגשנו בג"ץ משותף נגד המדינה, כשבדיון שנערך ביקשה הממשלה, וקיבלה, דחייה של יישום החוק.

הרצל חג'אג (צילום: צילום פרטי)
הרצל חג'אג (צילום: צילום פרטי)


לפני כשבוע, לאחר תקופה ארוכה של חרם מצד הפלסטינים, הודיעה הרשות כי היא מסכימה לקבל מישראל את הכספים המגיעים לה. הקבינט המדיני־ביטחוני התכנס ואישר קיזוז בסך 600 מיליון שקל, סכום הנמוך ב־70 מיליון מהנתונים שמסר משרד הביטחון. אבל את הסטירה הכואבת שהמשפחות השכולות קיבלו ביום רביעי האחרון לא יכולנו לנחש. מדינת ישראל העבירה את מלוא הסכום לרשות הפלסטינית, מבלי לקזז אגורה ממשכורות המחבלים. הקיזוז, הוסבר לנו, יחל רק בחודש הבא.

אין לתאר את עוגמת הנפש והאכזבה שנגרמו לנו. ישראל משתפת פעולה עם טרוריסטים וממשיכה לממן את רוצחי ילדינו - אין דרך אחרת לתאר את מה שקרה. במילים אחרות: ישראל מוכנה לקבל טרור כלפי יהודים וישראלים, ועושה ככל יכולתה כדי לעזור לרשות לשלם לרוצחים מתועבים.
שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה צריכים לשרטט קו אדום עבה, שבו ישראל גם לא תקבל שום תמיכה - ישירה או עקיפה - מצד הרשות הפלסטינית בפגיעה וברצח של ישראלים. רק כך נוכל להתחיל לייצר הרתעה אמיתית. חיי אזרחי ישראל צריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה, אך לצערנו שוב ושוב אנו נוכחים לדעת שזה לא כך. בכאב רב אנחנו כותבים שמבחינת ממשלת ישראל, דם יהודים מהווה הפקר.

מירב והרצל חג'אג' הם הוריה של סגן שיר חג'אג' ז"ל ופעילים בפורום "בוחרים בחיים"
[email protected]