ליאת קופלנד: מתמקדים בפיתוח תאורה קפסולרית

"אנחנו פועלים משנת 2000 בתחום התאורה, תוך התמחות בפיתוח וייצור גופי תאורת לדים. אנו הבאנו לארץ את בשורת הלד בתוך פרופילי אלומיניום, כולל תאורה נסתרת ותאורת גן וחצר. 90% מהמוצרים שאנו משווקים הם פיתוח שלנו, ואנו משווקים אותם ללקוחות פרטיים וגם בסיטונות לחנויות, למעצבים פרטיים ואדריכלים, למפעלים ולחברות הייטק. עד שהגיעה הקורונה העסקנו כ־50 עובדים והעבודה רצה יפה מאוד".

"ברגע שנכנסנו לסגר הראשון במרץ, שחררנו את כל העובדים לחל"ת וישבנו בבית. עם הזמן קיבלנו אישור לפתוח, כי אנו נחשבים לעסק חיוני בענף המתכת, אבל יכולנו להעסיק רק צוות מצומצם של ארבעה־חמישה עובדים. כינסנו ישיבה, והגענו למסקנה שהמשבר הזה לא ייגמר בקרוב ושצריך להיערך בהתאם. אז כבר הבנו שהאנשים נשארים בבתים שלהם הרבה זמן, וזה הזמן שהם מסתכלים עליו ומוצאים בו את הדברים שהם רוצים לשפר, כולל התאורה. ואכן, לאחר הסגר הראשון חלה עלייה במספר הלקוחות הפרטיים, וזה מפצה במידה מסוימת על היעדר פרויקטים גדולים מהמגזר העסקי ועל הפסקת היצוא שלנו לחו"ל, ובמיוחד לקליפורניה בארה"ב".

"עד היום החזרנו 15 עובדים מהחל"ת, כשאנו בעיקר מפתחים מוצרים חדשים ללקוחות הפרטיים. למשל, אנשים פחות יוצאים ויותר יושבים במרפסות ובחצרות שלהם, אז פיתחנו גופי תאורה לחצר וגופי תאורה מיוחדים לפרגולות. כלומר, בכל זאת יצא משהו טוב מהקורונה. אני מאמינה שכשהמשבר יסתיים, כל העיסוק בתאורת פנים וחוץ רק יעמיק. יותר ויותר מקומות עבודה יעברו לפעילות בקפסולות בחללים משותפים, ואנו מתמקדים בפיתוח תאורה קפסולרית, שתאפשר לקבוצת אנשים לפעול באותו חלל מבלי שהיא תפריע לעובדים בקפסולות האחרות. אפשר להגיד שאנחנו כבר עכשיו עובדים בשביל היום שאחרי".
הכותבת היא הבעלים והמנכ"לית של "בלקו לד תאורה בע"מ" - היובל 4, א.ת. חולון, טל' 1800-40-30-40

ליאת קופלנד (צילום: פרטי)
ליאת קופלנד (צילום: פרטי)

אורי בן שמואל: סיור וירטואלי בתצוגה ובמחסנים

"שותפי הראל מרדכי ואני פתחנו את העסק ב־2014 בנחלת יצחק בתל אביב, ועם הזמן עברנו למקום מרווח יותר בדרך קיבוץ גלויות. כאן אנו מייבאים, מייצרים ומשווקים את כל צורכי התאורה, תוך התמחות בתאורת לד על כל גווניה. עם השנים נכנסנו חזק לתחום השיווק והמכירות באינטרנט, מה שבדיעבד עזר לנו כשהתחילו הסגרים. הלקוחות שלנו הם עסקים, רשויות וגופים כמו משרד הביטחון, וגם פרטיים. עבדנו בפול גז עד הסגר הראשון, אבל אז נאלצנו לסגור ולהוציא את העובדים לחל"ת".

"מהר מאוד הבנו שצריך לשנות דיסקט - הגדלנו משמעותית את הפעילות והמכירות ברשת, כשחשמלאים שמכירים את המוצרים שלנו מבצעים את ההתקנות. במקביל, הוספנו שירות של ייעוץ ללקוחות בוואטסאפ או עד הבית. זה די מגשר על העובדה שהלקוחות לא יכולים להגיע ולראות את המוצרים בתצוגה. זה לא פשוט להראות ללקוח את האפקט של התאורה על מסך המחשב, אז אנחנו מנגישים לו את זה דרך האינטרנט. למשל, ניתן לערוך סיור וירטואלי בתצוגה ובמחסנים, עם מידע נרחב ותמונות של המוצרים גם בחלל הבית".

"רבים מהאנשים שיצאו מהסגר באו להחליף את התאורה בבית ובחצר. זה מפני שהם הבינו שהתאורה שהקבלן נתן בזמנו כבר לא מספיקה, ושצריך להשקיע במשהו יותר חדש ויפה. היות שהמוסדות והמסעדות עדיין סגורים, וכמעט לא נפתחים מקומות חדשים, אנו עובדים בעיקר עם הלקוחות הפרטיים. אחד השינויים שהביאה הקורונה הוא שאנו עוברים בימים אלה למקום גדול יותר באזור התעשייה חולון. מתרכזים כעת במשלוחים ללקוחות פרטיים, שאותם ניתן להגיע ולאסוף או לקבל הביתה עם שליח. המקום החדש מותאם למצב הקיים ולמה שהלקוח הישראלי אוהב – מבחר גדול ומלאי זמין".
הכותב הוא מבעלי ומנהלי "לד תאורה" - היתד 1, א.ת. חולון, טל' 052-7271650

דן קריסטל, יועץ עסקי  (צילום: פרטי)
דן קריסטל, יועץ עסקי (צילום: פרטי)

דן קריסטל: חשיבה יצירתית ככלי ניהולי

אירוע הקורונה אילץ את בעלי העסקים לחשב מסלול מחדש. ואומנם כמו שמראים שני הסיפורים האישיים של לילך ושל אורי – להם זה עבד. אז מה צריך שיהיה שם כדי שזה יעבוד? כמה מיומנויות ניהול קריטיות. ראשית, גמישות מחשבתית. לא להיתקע על שירות מסוים או דרך עבודה מסוימת. ההבנה כי המציאות משתנה וצריך להתאים עצמך אליה היא נכונה תמיד בעולם העסקי, אולם במציאות של חוסר ודאות, כמו באירוע הקורונה - היא קריטית. חשובה גם היכולת לחשיבה יצירתית ככלי ניהולי, והעובדה שאותם בעלי העסקים "המציאו מחדש" מוצרים ושירותים אשר רלוונטיים לשוק וללקוחות שלהם מוכיחה שהדבר אפשרי. בנוסף, היכולת לרתום את הצוות שלך ולגייס אותו לטובת המטרה המשותפת היא תמיד קריטית, ועוד יותר במציאות שאנו נתונים בתוכה. יכולות ומיומנויות אלה ניתנות ללמידה, לרכישה ול"שיוף", וכדי לשרוד עסקית בימים אלה - הן רלוונטיות ומשמעותיות יותר מתמיד לעסקים קטנים וגדולים כאחד.
הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

עדנה עדני (צילום: פרטי)
עדנה עדני (צילום: פרטי)

עדנה עדני: להתייעל בתנאי ההתקשרות והתשלום

משבר הקורונה מחייב בעלי עסקים להיערכות במספר תחומים, ובראשם ניהול יומיומי זהיר ומתוכנן של תזרים המזומנים והתנהלות בתוך מסגרות האשראי שאושרו בבנק. גשו לנציג הבנק שלכם והציגו את הצרכים ואת מצבכם הפיננסי, לצורך מתן פתרונות שתואמים את צורכי העסק, כגון דחיית תשלומים, פריסה של האשראי להחזרים נמוכים ונוחים יותר וכו'. קיימת חשיבות לפגישה הרבה לפני שהעסק כבר שרוי במצוקה פיננסית מהותית.

תקופה זו גם מחייבת התייעלות עסקית/תפעולית, תוך "חישוב מסלול מחדש" לשיפור תנאי התשלום, להתקשרות עם ספקים זולים יותר ולוויתור על מוצרים שאינם רווחים. קיימת גם חשיבות להתאמת ההוצאות השוטפות להכנסות הצפויות. לכן מומלץ לבחון עבודה מהבית, צמצום שטחי עבודה ואף הכנסת שוכר משנה שייצר הכנסה נוספת לשטחים שהתפנו. כל משבר הינו גם הזדמנות לחשיבה יצירתית לקידום העסק. לפיכך, שדרגו את אתר העסק והתאימו אותו לתפעול משלוחים לרכישה מקוונת. במקביל, חישבו על מוצרים, שירותים או שיתופי פעולה משלימים, שניתן למנף אותם להכנסה נוספת ברוח התקופה.
הכותבת היא מנהלת סניף יצחק שדה בבנק הפועלים

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.