ממשלת אתיופיה הודיעה הערב (שישי) כי השתלטה על חבל התיגראי בצפון המדינה. בהודעה רשמית מסרו בכירים בממשלה כי הצבא שבה או הרג את מרבית מפקדי הכוח הצפוני הבדלני. מנהיג בני התיגאי, דברציון גברמיכאל, מחה בפני הממשלה כי כוחות הצבא פוגעים באזרחים חפים מפשע ובוזזים את האזור.

על רקע הודעת ממשלת אתיופיה על השגת שליטה באזור הצפוני, מסתמן כי תמה המלחמה שפרצה באזור ב-4 בנובמבר. המלחמה, שאיימה להמיט על אתיופיה מלחמת אזרחים כוללת, גבתה על פי ההערכות את חייהם של אלפי בני אדם והביאה למנוסתם מן האזור של למעלה מ-45 אלף נוספים.

המלחמה באתיופיה. צילום: רויטרס

מנהיגי ארגון ה-TPLF, ארגון הגרילה הצבאי של חבל התיגראי, שנלחם בממשלת אתיופיה, נמלטו על פי ההערכות להרים הסמוכים. על פי טענות בני התיגראי, צבא אריתראה השכנה שלח רבים מחייליו לאזור, על מנת לסייע לצבא אתיופיה במיגור ההתקוממות, אולם גם באדיס אבבה וגם באסמרה דחו את הטענות הללו.

הלחימה באזור החלה לפני כחודש, לאחר שבני התיגראי טענו שכוחות הצבא במקום פגעו בחפים מפשע. כוחות הצבא מנגד, טענו לפרובוקציות חוזרות ונשנות מצד התושבים המקומיים. בחודש ספטמבר קיימו בחבל התיגראי מערכת בחירות מקומיות, חרף הוראתה המפורשת של הממשלה המרכזית באתיופיה להימנע מכך, בשל מגבלות הקורונה.

אתיופיה היא מדינת פדרציה, בעלת אוכלוסיה של כ-115 מיליון בני אדם, והתפלגות דומה בין הנוצרים והמוסלמים במדינה. אנשי התיגראי, החיים בצפון המדינה, מהווים כ-5% בלבד מהאוכלוסייה במדינה, אך נחשבים לאחת הקבוצות החשובות והמשמעותיות במדינה. מאז שנת 1991 ועד שנת 2012 עמדו בני התיגראי בראשות המדינה, עד עלייתם של בני האורומו, ומינויו של ראש הממשלה אבי אחמד בשנת 2018.

כאמור, עשרות אלפי בני אדם ברחו מאזורי הקרבות בחודש האחרון, בעיקר לסודאן השכנה. כיום חיים שם רבים מהם במחנות פליטים ארעיים, ויש חשש כבד להתפרצות מחלות שונות, לרבות מגפת הקורונה, וכן חשש מהיעדר מזון ומים נקיים.