הישראלים כבשו את דובאי - זו הייתה התחושה במהלך סוף השבוע כאשר אלפי ישראלים הגיעו ברכבת אווירית שרק החלה. בין הישראלים הגיעו מכל השכבות - אנשי עסקים, קבוצות מבוגרים, ילדים ואף זמרים מפורסמים בהם אייל גולן, משה פרץ ושירי מימון.

בבתי מלון, בקניונים ובשווקים השפה העברית נשמעה היטב, וגם נראו כבר סוחרים בשוק הזהב ובשווקים הסמוכים שלמדו כמה מילים בעברית וקידמו את הישראלים בברוכים הבאים.

הדיווחים מהשבוע שעבר בישראל על עלייה בתחלואת הקורונה בדובאי שעלולה להפוך אותה למדינה אדומה וההתראה של המטה ללוחמה בטרור לא הרתיעו את הישראלים הרבים כאן, אבל נראה שגרמו לדאגה בקרב האמירתים מאחר והתיירות מצויה כאן בשפל בשל משבר הקורונה העולמי ונעשים מאמצים לאושש את הענף - והתיירים הישראלים מבוקשים. הדבר ניכר גם במחירים בחלק גדול מבתי המלון שהם לעיתים זולים יותר בכחמישים אחוז ויותר לעומת התקופה של טרום משבר הקורונה.

מוכר בשוק מדינת ג'ומרה בדובאי (צילום: משה כהן)
מוכר בשוק מדינת ג'ומרה בדובאי (צילום: משה כהן)

דובאי שהפכה ליעד מבוקש מנסה לעודד את התיירות בתקופה הנוכחית שהיא ה״חמה״, מאחר והחורף בדובאי מאוד נעים מבחינת מזג האוויר שאינו חם מדי ועבור רבים מהווה מקום מפלט מהחורף הקר.

במהלך סיורים שערכתי בסוף השבוע באזורים שונים ומפגשים, אפשר לומר כי הרצון ליחסים ולתיירות הוא הדדי - הן של המקומיים שמקבלים בסבר פנים יפות והן של הישראלים.

״כבר הייתי בעולם בעבר בשליחויות ואני לא מתרגשת מהדיווחים בארץ. אני מרגישה פה בטוחה״, סיפרה שלווה הסל שהגיעה לדובאי ביחד עם נכדה ודיברתי איתם בעת שהיו בביקור באקווריום שבמגדל הגבוה ביותר בעולם- בורג׳ חאליפה, המתנשא לגובה של 163 קמות. על החשש מהעליה בתחלואה הוסיפה הסל כי ״אני מאוד שומרת ואני רואה שגם כאן שומרים״.

נרי מארי מהכפר ג׳וליס שהגיע עם קבוצה של סוכני נסיעות דרוזים אמר בעת שפגשתי אותו במרינה כי ״אנחנו מרגישים כאן 100 אחוז בטוחים. גם בארץ יש חשש מקורונה. מקבלים אותנו פה מאוד יפה ואני בטוח שדובאי תהפוך ליעד אטרקטיבי לישראלים״.

אחמד מאקלדה מבקעה אל גרבייה שראיתי באחד המלונות אמר כי הוא אינו רואה בעיה, וכי יש פיקוח ומקפידים לשים מסכות. על ההתראות הבטחוניות הוא אמר כי מרגיש כאן ביטחון מלא וביקש להוסיף כי ״דובאי היא מדינה ירוקה״.

ריטה מצורן שהגיעה עם קבוצה מאורגנת אמרה: ״מקפידים מאוד כאן על ההנחיות. מי שלא יהיה עם מסכה וייתפס - יקבל קנס כספי גבוה. זו לא אזהרת מסע, זו התראה, ואני מרגישה כאן טוב״.

בני מרעות שאף הוא חלק מאותה קבוצה אמר: ״הקנס על אם תופסים מישהו אפילו בלי מסכה על האף 3,000 לירות ומי שבלי מסכה בכלל יקבל קנס של 4,000 לירות. מאוד מקפידים כאן במשך היום״.

שוקי שאותו פגשתי בשוק הזהב אמר: ״הדיבורים בישראל שאולי יהפכו את דובאי לאדומה לא מטרידים אותי ואני לא מאמין שזה יקרה. גם בישראל יש קורונה ובכל העולם ופה דווקא אני רואה שמקפידים״. 

מחכים לישראלים בשוק התבלינים (צילום: משה כהן)
מחכים לישראלים בשוק התבלינים (צילום: משה כהן)

גם המקומיים שחוששים מהדיווחים שהתיירות הישראלית על האפשרות של הפיכת דובאי למדינה אדומה טענו שההנחיות מתקיימות במלואן תוך הקפדה וששיעורי התחלואה לא עולים. עבדאללה שפגשתי בעיר אמר: ״אנחנו מקפידים מאוד ומסבירי פנים״. רמי עלאבאבי מירדן, המנהל את מלון רובה אמר: ״אנחנו פתוחים ורוצים מאוד לראות כאן תיירים ישראלים. זה טוב לכולם שעושים עסקים ויש שלום״.

בדובאי מקדם ההדבקה בימים האחרונים עמד על כאחוז אחד וזו סיבה לאופטימיות ולמעשה הוא לא עלה בימים האחרונים. בעיר נעשות כל יום כמויות בדיקות גבוהות. בעת שביקרתי בקניון בדובאי, בקומת הכניסה הוקם מתחם לבדיקות קורונה לכלל התושבים.

ישראלים הטסים לדובאי נדרשים לבצע בדיקת קורונה לקראת הטיסה ועם הגעתם לנמל התעופה בתום שלוש וחצי שעות טיסה, עליהם לבצע בדיקה נוספת בנמל התעופה. התשובה מגיעה תוך 24 שעות ובמהלכה עליהם לשהות במלון. ניתן לבצע גם בדיקה מהירה במחיר של 150 ש"ח ואז התשובה מגיעה בטווח של 6-8 שעות.

בבתי המלון רואים הקפדה על עטיית מסכות וגם ברחוב ובאמירויות כבר מדברים שבעתיד הלא רחוק יגיע לכאן החיסון הסיני, ובינתיים הם עושים הכל כדי לאושש את התיירות.

סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, אמר בשיחה עם ״מעריב״ שלהערכתו עשרות אלפים ישראלים יגיעו לדובאי במהלך התקופה הקרובה. ״התחושה היא שהישראלים כבר כבשו את דובאי״. לדבריו מיום שלישי כאשר החלו הטיסות המסחריות בין נמל התעופה בן גוריון לדובאי, בוצעו כעשרים טיסות, כאשר ישראייר ביצעה כשתיים-שלוש טיסות בממוצע ביום. להערכתו בדובאי שהו בסוף השבוע כ-5,000 ישראלים, כאשר חלקם הגיעו גם עם חברת התעופה פליי דובאי או היו כאן כבר קודם. 

סתיו אמר לגבי האשרות כי עד 54 שעות לפני הטיסה יש לדווח באמצעות החברה על הנוסעים שאמורים לקבל את האישור, ואם אין בעיה חריגה הם אמורים לקבל את אישור הכניסה.

לישראייר שהייתה הראשונה שהחלה לטוס לדובאי מצטרפות כעת ארקיע ואל על שתתחיל לטוס בקרוב ולהערכת סתיו יתבצעו בין נתב"ג לדובאי כ-60 טיסות בשבוע, כאשר במהלך חנוכה יגיעו משפחות ישראליות רבות. ״דובאי היא אחת מהיעדים הירוקים הבודדים, היא יעד מוכר של תיירות חורף ויעד נשגב עבור ישראלים רבים בעקבות ההסכמים״, הוא ציין והוסיף: ״בחרמון ירד היום שלג וכאן שמש״.

הוא ציין שבדובאי מקפידים על בדיקות הקורונה לקראת הטיסה וכאשר מגיעים, ויש הקפדה על ההנחיות של המסכות. ״עשרות אלפי בדיקות נעשות כאן ואנשים מרגישים בטוח. האמירתים עושים מאמצים רבים כדי שהתיירים הישראלים ירגישו בטוחים מבחינת הקורונה והביטחון האישי. דובאי מאוד בטוחה״, הוא הוסיף בביטחון.

סתיו הדגיש כי העיתוי של פתיחת דובאי לתיירות הישראלית הוא גם מאוד חשוב לענף התעופה בארץ בעקבות הפיכתם של היעדים הירוקים של הקיץ באירופה עבור ישראלים לאדומים. הוא ציין עוד שהחבילות שנמכרות הן זולות יחסית ומחירן מתחיל מכ-450 דולר לטיסה.

"אנשים רוצים לצאת, נמאס להם מהסגר״ אמר, ואכן סיורים מקיפים בדובאי המחישו לי בסוף השבוע שהיא הפכה ליעד החדש עבור ישראלים רבים. השבוע למשל התקיים כאן כנס כלכלי גדול של אנשי עסקים מישראל ודובאי ושיתוף הפעולה הולך ומתהדק.