קבינט הקורונה החליט אתמול (שני) בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש המל"ל מאיר בן שבת - שישראל תיכנס לסגר לילי החל ממחר (רביעי) - ערב לפני נר ראשון של חג החנוכה. ההחלטה תובא היום לאישור הממשלה, שתחליט גם באשר למתווה של הסגר, תוקפו והשעות בהן יחול. בנוסף הוחלט כי הקניונים יישארו פתוחים.

הקבינט החליט על שורת הצעדים הבאים במסגרת התוכנית:

החל מיום ד׳, 9.12.2020, יוטל סגר לילי. בזמן הסגר הלילי תאסר פעילות מסחר ויוטלו הגבלות על תנועה בין אזורים. כלל המגבלות יובאו לממשלה לאישור.

  • חיוב בדיקות לשבים מחו״ל וממדינות אדומות בפרט כתנאי לקיום בידוד ביתי (ללא בדיקה ידרש בידוד במלונית).
  • קניונים ושווקים יפתחו בהתאם לכללים שנקבעו בפיילוט, למעט ב״אזורים אדומים״.
  • תתאפשר פעילות מוגבלת מוקפדת של מוזיאונים ותרבות בהתאם לסיכומים בין משרדי הבריאות והתרבות.
  • המשך הפעלת תכנית ״איים ירוקים״. קידום חקיקה בנושא.
  • מערכת החינוך תמשיך לפעול באזורים הירוקים והצהובים אלא אם יוטל סגר בהמשך.
  • ריווח התפוסה בתחבורה הציבורית.
  • נקיטת צעדים להגברת האכיפה והחמרת הקנסות. ההגבלות לא יפגעו בזכות ההפגנה.

שר הפנים אריה דרעי סירב להשתתף אתמול בהצבעת הקבינט, ואמר כי הוא לא יתמוך בהחלטה משום שצריך להביא את כלל התקנות כעת ולא לדון על זה מחר. "הצבעה כעת בלי דיון והחלטה על שעות הסגר ושאר הפרטים - משמעותה להיות חותמת גומי", אמר דרעי.

בתוך כך, לאחר ניסוי פתיחת המוזיאונים שהוגדר כהצלחה, ובעקבות מאבקו של שר התרבות והספורט חילי טרופר, קבינט הקורונה אישר אתמול באופן עקרוני את פתיחתם של מוזיאונים נוספים, זאת על פי מתווה שייקבע בימים הקרובים בין משרד התרבות למשרד הבריאות.

ראש המל"ל מאיר בן שבת קרא בפתח הדיון להחליט על הגבלות ו"לא להמתין שהנתונים יהיו קשים יותר". לדבריו, "נכון יהיה להגדיר שלושה שלבים. הראשון - לנקוט סגר לילי החל מערב חנוכה ועד ל-2 בינואר 2021, השני - בהנחה שלא נשיג את היעדים של R קטן מ-1 ו-N קטן מאלף, עלינו ללכת על ריסון מהודק החל מה-20 בדצמבר כפי שהוצג לנו אתמול על ידי משרד הבריאות, והשלישי - אם לא נשיג את היעדים נצעד לסגר מלא ב-2 בינואר בשנה הבאה". הוא ציין כי "כשיש 2000 נדבקים ביום יש 4,000 מבודדים ביום. זה 84 אלף ימי עבודה שמפסיד המשק".

בן שבת ציין כי "ניסינו סגר מהודק בשבוע הראשון של הסגר והוא לא היה אפקטיבי". פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש אמר בתגובה לדבריו כי "בשבוע אחד אי אפשר לבדוק אפקטיביות".

ממלאת מקום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה בדיון: "המספרים כעת לא קטסטרופליים ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים".

לאחר מכן אמר שר האוצר ישראל כ"ץ כי "אין הורדת תחלואה בלי שאנשים בבתים. זה היה בסגר הראשון, ובסגר השני. במגזר הערבי יש חריגה  בכל המדדים. אם הולכים לסגר לילי זה אמור לסייע להוריד את התחלואה". ממלא מקום מנכ"ל האוצר, ערן יעקב, התייחס לדבריו וציין כי "העלות של סגר נוסף במסחר הוא 5.6 מיליארד שקלים ומאה אלף מובטלים נוספים. עסקים לא ישרדו, הלקוחות בורחים לחנויות חיוניות לקניות. זו מכת מוות להרבה עסקים".

נתניהו אחרי קבינט הקורונה: "לא אהסס להטיל מגבלות"