בשנה זו נרשמה ירידה חדה בהיקף תרומות איברים. בבתי החולים מדווחים כי קיים מחסור גדול בקרניות עיניים, חלקי עור, מסתמי לב, כלי דם, עצמות וגידים. כך למשל, חלה ירידה של קרוב ל-70% במספר התורמים של עצמות וגידים, ירידה של כ-65% בתרומות עור, ירידה של כ-55% בתרומת מסתמי לב וכלי דם, וכן ירידה של כ-55% בתרומת קרניות עיניים.

הירידות החדות נובעות, בין היתר, מההחלטה שלא לקחת תרומות מאנשים שנפטרו מקורונה. כמו כן, משפחות רבות לא מגיעות לבתי החולים, ולכן יותר קשה לשוחח עמן על המשמעות של התרומה, וכן בשל העובדה שיש רצון לצמצם אינטראקציה בין בני המשפחות לצוותי בית החולים.

בעקבות המצב, בבית החולים ברזילי באשקלון יצאו בתוכנית חדשה לגיוס תרומות של קרניות עיניים, בהובלת פרופ' אור קייזרמן, מנהל תחום הקרניות בברזילי, וד"ר מוחמד ביאדסה, מתמחה במערך העיניים. במסגרת התוכנית, סטודנטים נבחרים מהאקדמיה לסיעוד של ברזילי יוכשרו כנאמני תרומות קרניות ויפעלו לעידוד התרומה – בשילוב מערך העיניים של המרכז הרפואי.

פרופ' קייזרמן מספר: "מתחילת משבר הקורונה ראינו ירידה מאוד משמעותית במספר התורמים. גם נפטרים שבעבר יכלו לתרום, כעת לא יכולים בגלל הקורונה. כל תהליך הגיוס של הקרניות נסגר. החלטנו להקים צוות ייעודי לנושא. ראינו שכשמסבירים נכון לבני המשפחות, אז הם יותר נענים לתרום". הוא מוסיף: "הקמנו צוות שנמצא בכוננות באזור בית החולים, וכשמישהו נפטר - אז אחד מחברי הצוות מדבר עם המשפחה ומסביר מדוע כדאי וחשוב לתרום".