מתקרבים לפיזור הכנסת: הצעות החוק לפיזור הכנסת יידונו בוועדת הכנסת, כך הוחלט היום (שני) בוועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן ברוב של עשרה בעד, אחד נמנע (עוזי דיין) וללא מתנגדים. חברי הכנסת מסיעות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה לא השתתפו בהצבעה. יו"ר הוועדה ח"כ גינזבורג: "נקדם כמה שיותר מהר, כולל הגבלת תקציבי בחירות. ייתכן שעוד היום אחרי המליאה כבר נכנס את הדיון הבא לקידום הצעות החוק".

בתוך כך, נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד. נתניהו התייחס להגעת החיסונים לקורונה ואמר: "אנו רואים את האור בקצה המנהרה", אך הזהיר כי " דווקא בשעה שרואים את הסוף, אנשים עלולים לחלות ולמות כשאפשר למנוע את זה. הדרך היחידה למנוע את זה היא למנוע ככל הניתן התקהלויות ומגעים מיותרים. התחלואה בעלייה ואנחנו לא רוצים לחכות לעוד עלייה שיהיה קשה לעצור".

בהמשך דבריו התייחס ראש הממשלה לדיוני הוועדה לבחירת שופטים שהתכנסה אתמול ואמר: "בדקו 136 מועמדים ב-3.5 שעות, זמן ממוצע
 של שתי דקות למועמד. אני לא מדבר על מועמד מסוים, יתכן שיש הרבה מועמדים ראויים - אני מדבר על התהליך, על השיטה. זה מצטרף לשורה ארוכה של ליקויים שנחשפו במערכת אכיפת החוק. אני חושב שרוב הציבור מבין היום שצריך לעשות רפורמות רציניות במערכת הזאת, כך זה לא יכול להימשך. אמיר אוחנה כשר משפטים ניסה לתקן את זה, בניגוד לקודמיו הוא פעל בתקיפות רבה, אבל אנחנו צריכים רוב. היום אין לנו את הרוב הדרוש לכך, אבל אני מקווה שיהיה לנו בקרוב".

יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה (צילום: דוברות יש עתיד-תל"ם)

מוקדם יותר נאם בני גנץ בפתח סיעת כחול לבן: "אנו במלחמה בקורונה בשמירה על הביטחון בכל אחת מזירות הפעולה וכן שמירה גם מפני פוליטקיה לא ראויה שמעדיפה השרדות אישית מאשר תקציב לקשישים נכים משרדים ורשויות מקומיות. אם אכן נתניהו לא יתעשת ויגרור אותנו לבחירות אדאג שזה יהיה כמה שיותר זול כמה שיותר מהר וכמה שיותר נקי".

גם יאיר לפיד נאם בפתח הסיעה שלו ופנה לגנץ: "בוא נלמד מהימין ונשים את המחלוקות בצד". בנוסף, פנה לכל מחנה המרכז ואמר כי "יש עתיד היא הצ'אנס היחיד לנצח את נתניהו. אני אומר מפה לכל מי שרוצה שינוי ותקווה - תבחרו: אתם רוצים להתאחד או רוצים להתאבד? תסתכלו רגע על הימין. יש מה ללמוד ממנו. ברגע שמריחים בחירות הימין אומר דבר אחד: אני רוצה לנצח. שם הכל בצד. לא מתבכיין, לא מתלונן, הולך לנצח. זה מה שצריך לעשות עכשיו המחנה שלנו: להפסיק לבלבל לעצמו את המוח, להתאחד מאחורי יש עתיד, ללכת לנצח. אני שמעתי את כל הטענות על תקרת הזכוכית. מדובר בקשקוש של לוזרים. נמאס מהתבוסתנות. אם יש תקרת זכוכית, נשבור אותה".


"נשמעו שתי בקשות להעביר את הצעות החוק לפיזור הכנסת לוועדת החוקה ולוועדת הכנסת. מבדיקה שערכתי לאורך השנים עד הכנסת ה-14 באמת וועדת החוקה דנה בהצעות פיזור. מהכנסת ה-18 או מהרגע שהממשלה הייתה בראשות נתניהו כל ההצעות נדונו בוועדת הכנסת. בכנסת ה-21 ו ה-22 הנושא נדון בוועדה מיוחדת כי ועדת הכנסת טרם הוקמה, לכן נראה לי שלא כדאי ליצור מחלוקת בעניין", אמר גינזבורג בפתח דבריו.

"אנו לא מביעים התנגדות שהחוק יעבור לוועדת הכנסת משום שיתכן שנוח לנו שיראו מי מביא לפיזור הכנסת. מי מקדם את פיזור הכנסת ובמקרה הזה זה אתה שתפזר את הכנסת במו ידיך. אתה שתעביר את תהליך פיזור הכנסת, מה שיחזק את הטענות שלנו שכחול לבן מובילה לפיזור הכנסת", אמר יו"ר האופוזיציה, מיקי זוהר

"כחול לבן עם מספר מנדטים חד ספרתי בסקרים, אתה רצה לפזר את הממשלה וללכת לבחירות? אני מתקשה להבין. זה נראה כמ "תמות נפשי עם פלשיתים". להחריב את הבית עם כל היושבים. זו התנהלות הרסנית שאני מקווה שעוד נצליח לבלום אותה", הוסיף זוהר, וגינזבורג השיב: "ואת זה אומר מי שהגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת 40 יום לאחר כינונה".

זוהר לגינזבורג: "עוד לא מאוחר. עדיין ניתן לשנות את הגישה שלכם. אתה עדיין יכולים לשבת אתנו ולהגיע לסיכום למנוע את מערכת הבריאות המיוותרת שמגיעה בעיצומו של משבר קורונה. בחירות בעת הזו זה סכנה בריאותית לאזרחי ישראל ואתם בכחול לבן מוכנים לגרור אותנו למערכת בחירות ולסכן את בריאות אזרחי ישראל כדי שתוכלו לפגוע בליכוד ובנתניהו". 

גינזבורג: "נראה לי שהתבלבלת. אנו שלמנו מחיר יקר וכבד על אפשרות להקים ממשלה ופעלנו כדי לממש את ההסכם ולהעביר תקציב באוגוסט ואתם דוחים את זה פעם אחר פעם. אתם רוצים לדחות את הבחירות לחודש יולי. אני לא חושב שלך יש זכוות דיבור על חורבן הבית לאחר שהובלת לפיזור כנסת אחרי ארבעים יום. אפילו מנדט לא הועבר לנשיא. פשוט פזרתם את עצמכם לדעת. לשמוע מכם הטפות עכשיו זה דבר מפתיע".

מיקי זוהר ואיתן גינזבורג בדיון (צילום: דוברות הכנסת)
מיקי זוהר ואיתן גינזבורג בדיון (צילום: דוברות הכנסת)


בהמשך, תקפה חברת הכנסת אוסנת מארק גם היא את כחול לבן: "אנחנו מבינים שכחול לבן נכנסה לתוך הקואליציה הזו בשביל לקיים רק סעיף אחד מתוך ההסכם וזה סעיף הרוטציה. האם במהלך כל התקופה הזו מאז שנחתם ההסכם הקואליציוני לא ברחתם מהצבעות? ברחתם. האם לא שלחת סמסים שהליכוד יסתדר לב? שלחתם. נכנסתם לשותפותל בחוסר ניקיון כפיים. אתם הם אלה שסוחבים עכשיו את מדינת ישראל לתוך התהום כשנתוני התחלואה עולים כשהמצב הכלכלי עדיין לא טוב". 

ח"כ מתן כהנא טען כי הסכנה הכי גדולה למדינה היא שהממשלה הזאת תמשיך להתקיים וכינה אותה "ממשלת מריבה". "ראש הממשלה מסתיר מהחלופי שהוא טס לסעודיה אז החלופי מקים ועדת חקירה...חד גדיא. הליכוד משתמש ניצול ציני בתקציב כדי לפרק את הממשלה. הממשלה מצעידה אותנו בצעדי ענק לסגר שלישי שיהי אסון כלכלי עם מיליון מובטלים ואלפי מתים".

ח"כ הילה שי וזאן: "מי שחתום על הבחירות האלה זה מי שלא מביא תקציב ומי שלא מאפשר לנו לעבוד ולהעביר מאות חוקים שתקועים בועדת שרים לחקיקה. אם אנו לא מצליחים לקיים ממשלה מתפקדת נלך לבחירות. אנו נהיה חתומים על להחזיר את המנדט לציבור שיחליט מי הביא לבחירות ומי לא".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):
"הייתה לכחול לבן אפשרות לממשלה חלופית ובחרו ללכת עם הליכוד".

חברי הכנסת איתן גינזבורג והילה שי-וזאן בתגובה: "לא הייתה. תציג לי עכשיו אפשרות כזאת. עם מי? אורלי לוי? האוזר והנדל?"

אוסנת מארק בדיון בוועדת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
אוסנת מארק בדיון בוועדת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)


ח"כ אסף זמיר: "הלכנו ועשינו צעד לא פופולרי בלשון המעטה, כי לא הייתה ברירה אחרת. קיבלנו קבוצה שלא מסוגלת לחלוק אפילו ארטיק. אנחנו שבויים בידי קבוצה שמעדיפה שהמדינה והכלכלה יתרסקו, כל זה כדי שחלילה לא יהיה מצב שהם לעשר שניות לבד בשלטון. הלוואי שיהיה תקציב. כל מי שמשלה את עצמו שהדבר הזה פתאום יסתדר ויהיה מדהים, חי בסרט".

הבוקר אמר ח"כ גינזבורג בריאיון לגל"צ כי מפלגתו מעוניינת בבחירות מהר ככל האפשר. "אנחנו רוצים לקיים מערכת בחירות הכי מהר שאפשר, מוקדם ככל הניתן", אמר. "נצטרך להכריע איזו ועדה תדון בחוק לפיזור הכנסת, יש מאבק בינינו לבין הליכוד. אנחנו מעוניינים שהוא יעלה בוועדת הכנסת. לאחר שנכריע נדון בחוק ובתאריכים". 

"הבחירות האלה נכפות עלינו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, לכן עדיף שהן יהיו קצרות ולא יימשכו עד חודש מאי", הדגיש בשנית. "אי אפשר להשאיר את המדינה ללא תקציב, צריך לעשות את מערכת הבחירות הזאת כמה שיותר מהירה, חסכונית ושקופה". 

על הסעיפים לקיצוץ מפלגות ופיקוח על תעמולה ברשת, שיתווספו ככל הנראה לחוק לפיזור הכנסת, אמר גינזבורג: "נרצה לקצץ את הוצאות הבחירות ונדאג שהתעמולה תהיה מפוקחת ברשתות החברתיות, זה אינטרס ציבורי. לא יכול להיות שיהיה פייק ניוז במערכת בחירות". 

"חצי מתיקי הממשלה נמצאים בשליטתנו נמשיך להיות במשרדים ולהיות עם היד על ההגה, נעשה כל מה שאפשר כדי שהבחירות יהיו מהירות וקצרות ונפעל בכל הצירים הפרלמנטריים כדי שהחוק יידון בצורה רצינית ומהירה ויגיע לידי סיום", אמר גינזבורג. "הבחירות נכפו עלינו ע"י ראש הממשלה, לא רצינו את הבחירות האלה, אבל בני גנץ אמר באופן מפורש, שאם לא יעבור תקציב אז הולכים לבחירות. זה שאין תקציב פוגע בכולם - נכים קשישים, עצמאים, מובטלים, צריך לתת לאנשים פתרונות, אנחנו באנו לשרת את אזרחי ישראל ולא את נתניהו ולכן אם לא יהיה תקציב אז אנחנו נלך לבחירות".

כזכור, ביום רביעי שעבר אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את ההצעות לפיזורה שהניחו סיעות מרצ ויש עתיד, ברוב של 61 תומכים לעומת 54 מתנגדים. חברי סיעת רע"ם נעדרו מההצבעה.

בתוך כך, מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, הודיע היום בוועדת הכפסים של הכנסת כי משרדו משלים בימים אלו בדיקה מקיפה אודות מערכות המחשוב של ועדת הבחירות המרכזית, פעילותה המיחשובית בשלוש מערכות הבחירות האחרונות והיערכותה של ועדת הבחירות להתמודדות עם מתקפות סייבר חיצוניות שביכולתן לפגום בהליך הבחירות בישראל. 

הודעת המבקר מגיעה על רקע איומי הסייבר ההולכים וגוברים עמם מתמודדת מדינת ישראל בשנים האחרונות, ובדגש על אירועי העת האחרונה, ביניהם ההתקפה על חברת הביטוח שירביט. "ביתר שאת על רקע אירועי העת האחרונה, אני רוצה לעדכן אתכם היום כי אנו עובדים מזה זמן מה על ביקורת בעניין מערכות המחשוב של ועדת הבחירות המרכזית, פעילותה המיחשובית בשלוש מערכות הבחירות שנערכו בשנים 2019 – 2020 ובכלל זה מוכנותה של ועדת הבחירות המרכזית להתמודדות עם מתקפות סייבר חיצוניות, זאת מתוך רצון לאפשר את קיומו של ההליך הדמוקרטי באופן תקין וללא התערבות גורמים שונים".

"מרבית הביקורת הושלמה, אך ישנם עוד כמה תחומים שאנו מקיימים בהם העמקות למול הוועדה. מטרת הביקורת הינה להפיק לקחים למערכות בחירות עתידיות, לרבות זו שיכול ותתקיים בחודשים הקרובים, ובכך לטייב את עבודתה של ועדת הבחירות ולסייע לפעילותה, שהיא בליבת ההליך הדמוקרטי בישראל ובעלת חשיבות עליונה עבור כל אחת ואחד מאיתנו", אמר המבקר בוועדה.