גם השנה מפרסם תאגיד מחזור האריזות, תמיר, את רשימת הערים הממחזרות בישראל. מאז הקמת התאגיד, 115 רשויות הצטרפו למהפכת המחזור ופרסו פחים כתומים בשטחן בכדי לאפשר לתושביהן להפריד ולמחזר אריזות. השנה, במסגרת "יום המחזור של ישראל 2020" שנערך בפעם השנייה ביוזמת תאגיד תמיר, אירח כבוד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את ראשי הרשויות והמועצות הזוכות שקיבלו מידי השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל ומנכ"ל תאגיד תמיר את אותות המצטיינים במחזור. מעל לכ-5 מיליון תושבים בישראל מדן ועד אילת חשופים לפח הכתום של תמיר ומפרידים אריזות למחזור. 

מדד הרשויות הממחזרות מדרג את הרשויות שתושביהן מפרידים הכי הרבה ובאיכות הכי טובה אריזות לפח הכתום. המדד נבנה על פי נוסחה שמשכללת נתוני איכות וכמות הפסולת למדד אחד. כל משאית שאוספת פחים כתומים נשקלת בכניסה לתחנת המיון של תמיר. לאחר כניסת המשאית ולפני תהליך המיון, נדגמת הפסולת סטטיסטית על פי התקן ומרכיבי הפסולת השונים בתוך ה"זרם" הכתום שמגיע מכל רשות ורשות נבדקת. 

לאחר שלב הדגימה עוברת הפסולת למיון לשבעה חומרים שונים: שקיות פלסטיק, מתכת, קרטוני משקה, קרטון, פלסטיק מסוג פט (בקבוקי משקה), פלסטיק קשיח (חומרי ניקוי וטואלטיקה לדוגמא) ומיקס פלסטיק. כל חומר נכבש לקובייה דחוסה ומועבר למפעל מחזור. 

משקל של אריזות הוא נמוך מאוד (קטן פי 30 מפסולת מעורבת) אך נפח האריזות גדול מאוד ביחס ליתר הפסולת. ניתן לדמות את כמות האריזות שנאספו עד כה ונשלחו למיחזור במקום להטמנה, לנפח של 925 מטוסי בוינג 747 המכונה ג'מבו כשהם מלאים ודחוסים בפסולת אריזות. 

מימין לשמאל: ד"ר גלית שאול ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני איידלר מנכ\'\'ל תמיר ,השרה גילה גמליאל, אלי שבירו ראש עיריית אריאל, רן קוניק ראש עיריית גבעתיים, אמיר כוכבי ראש עיריית הוד השרון, אילן אור ראש מועצה יסוד המעלה, דוד יהלומי מנכ\'\'ל המשרד להגנת הסביבה, עומר לביא מנכ\'\'ל צמח תערובות, שחר שיין מנכל פריגת, ניר זמיר ראש מועצה אזורית בני שמעון. צילום: חיים צח, לע''מ
מימין לשמאל: ד"ר גלית שאול ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני איידלר מנכ\'\'ל תמיר ,השרה גילה גמליאל, אלי שבירו ראש עיריית אריאל, רן קוניק ראש עיריית גבעתיים, אמיר כוכבי ראש עיריית הוד השרון, אילן אור ראש מועצה יסוד המעלה, דוד יהלומי מנכ\'\'ל המשרד להגנת הסביבה, עומר לביא מנכ\'\'ל צמח תערובות, שחר שיין מנכל פריגת, ניר זמיר ראש מועצה אזורית בני שמעון. צילום: חיים צח, לע''מ

המנצחות הגדולות: קטגוריית הערים הגדולות (מעל 20 אלף משקי בית)
בקטגוריה זו גבעתיים ממוקמת במקום הראשון עם איסוף ממוצע של כ-1.7 קילו אריזות נטו לחודש למשפחה (משקל אריזה ממוצעת כ-20 גרם). בקטגוריה זו תל אביב והרצליה שגם תושביהן משתפים פעולה ומפרידים אריזות למחזור באמצעות הפח הכתום, נמצאות במקומות השני והשלישי. 

אלופת המועצות האיזוריות: עמק חפר
בקטגוריית מועצות אזוריות ובכלל, מככבת מועצה אזורית עמק חפר עם נתון מרשים של משקל אריזות העומד על כ-5.8 קילו ממוצע למשק בית. נתון מראה על מעורבות גבוהה של התושבים בעמק המחויבים לנושא המחזור. מיד אחריה מועצה אזורית עמק יזרעאל וחבל אילות מגיעות לביצועים גבוהים בהפרדה איכותית של פסולת אריזות. 

אריאל היא אלופת המדד לערים הקטנות (עד 20 אלף משקי בית)
בקטגוריה זו אריאל מובילה עם הפרדה של כ-2 קילו למשפחה לחודש. יהוד-מונסון וגם העיר הדרומית בישראל אילת דולקות בעקבותיה. 

יסוד המעלה היא אלופת המועצות המקומיות
מועצה מקומית יסוד המעלה רושמת הישג נאה עם כ-2.4 קילו בממוצע למשפחה לחודש. לאחריה בצמרת הרשימה, המועצות המקומיות כפר ורדים והיישוב הצפוני בישראל, מטולה. 

פריצת השנה בקטגוריית הערים: ציון לשבח להוד השרון 
בקטגוריה זו מוענק אות לעיר שהציגה את הזינוק הכי גבוה במדד הרשמי מבין כל  הערים הממחזרות לשנת 2020. עם שיפור של 50% מאשתקד, הוד השרון זוכה לשבחים על פועלה להעלאת המודעות בנושא המחזור והטיפול בפסולת האריזות בקרב תושביה. 

פריצת השנה בקטגוריית המועצות: ציון לשבח למ.א. בני שמעון 

בקטגוריה זו מוענק אות למועצה שהציגה את הזינוק הכי גבוה במדד הרשמי מבין כל המועצות הממחזרות לשנת 2020. עם שיפור של 41% מאשתקד הגיע למקום הראשון מועצה אזורית בני שמעון. 

המפעלים הממחזרים: מפעל פריגת בגבעת חיים ומפעל צמח תערובות
כ-1600 יצרנים ויבואנים חתומים עם תמיר ולוקחים אחריות על האריזות שהם מייצרים ומכניסים לשוק. השנה, החליטו בתאגיד תמיר להעניק אות מיוחד גם למפעלים והחברות שהשיגו תוצאות גבוהות בנתוני המחזור ובפעילותיהן לטובת קידום נושא מחזור האריזות. בין הקריטריונים לזכייה נבדקה הפרדת אריזות  פלסטיק והעברתן למחזור מזה מס' שנים, מפעל פריגת בגבעת חיים הוא הזוכה בקטגוריה זו.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין: "זוכים יקרים, ברכות לכם על גילוי האחריות והמנהיגות שכרוך בהעמדת סוגיות סביבתיות במקום גבוה בסדר העדיפויות, אפילו בתקופה מורכבת זו. השכלתם להביט למרחוק, ואתם פועלים לא רק למען איכות החיים של תושבי הרשויות שלכם, אלא גם למען העתיד של ילדינו," בתום דבריו הודה הנשיא לתאגיד מיחזור האריזות בישראל "תמיר" על היוזמה המבורכת של יום המחזור הארצי, ואיחל לכל אזרחי ישראל: "יום מחזור שמח!".

מדבריי השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "כשנכנסתי לתפקידי כשרה להגנת הסביבה, קבעתי יעד הטמנה של 20% עד שנת 2030. השאיפה היא שבעתיד הלא רחוק, נצטרף לשורה ארוכה של מדינות מתקדמות שאינן מטמינות פסולת כלל. לאחרונה החלטתי, 20 שנה לאחר שנחקק לראשונה חוק הפיקדון, להחיל את החוק על בקבוקי משקה גדולים. אנו רואים את הבקבוקים הגדולים מזהמים את שמורות הטבע, הנחלים והמרחבים הפתוחים – אבל החל ב-1 בדצמבר 2021 המצב ישתנה. מדובר בהחלטה היסטורית, שהיא טובה לסביבה, לציבור ולכלכלה. בכוחותינו לייצור תרבות מיחזור חדשה בישראל, תרבות של אחריות סביבתית, הפחתה במקור ופתרונות מתקדמים - למען ארצנו, הבריאות שלנו, ואיכות החיים של כולנו".

מנכ"ל תאגיד תמיר, רני איידלר מסר: "אני מודה לכבוד נשיא המדינה מר ראובן ריבלין שאירח אותנו בביתו לטקס הענקת אותות ועל תרומתו הרבה בקידום החשיבות של נושא המחזור ואיכות הסביבה במדינת ישראל ולשרה על נוכחותה והענקת הפרס למצטיינים. כמו כן אני מודה לרשויות ולחברות הזוכות ומעריך מאוד את שיתוף הפעולה שלהן, לרשויות המקומיות יש השפעה גדולה על שיתוף הפעולה של התושבים וגם על האמון שלהם בדרך. והכי חשובים התושבים שמגלים אחריות ומעורבות ומפרידים אריזות למחזור, ובכך מונעים את הטמנתן באדמה ואת הפגיעה בסביבה".