בעקבות סדרת מקרי התעללויות בקטינים, שנחשפה בחודשים האחרונים וזעזעה את המדינה, ח"כ קטי שטרית (הליכוד) הניחה אתמול על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה, שנוסחה בשיתוף עם הסתדרות המורים, ולפיה - רק עובד או עובדת הוראה בעלי רישיון ממשרד החינוך יהיו רשאים לשאת את התואר גננת. על פי הצעת החוק, ניתן יהיה להטיל סנקציה פלילית על מי שמפר את החוק.

ההתעללות בגן הילדים בחולון - תיעוד ממצלמות האבטחה (צילום: מצלמת אבטחה)

"המטרה היא למנוע את את הטעיית הציבור. אסור לאפשר להורים לחשוב כי שירות השמרטפות המוצע להם הינו בגן מפוקח, או כי מדובר בבעל מקצוע מוסמך כאשר לא כך הדבר. ללא הענקת הגנה על הכינוי גננת, הציבור עלול לפרש את התואר גננת כעדות לכישוריו ולאופיו של האדם", כך לפי לשון הצעת החוק. 

חברת הכנסת קטי שטרית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
חברת הכנסת קטי שטרית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ח"כ שטרית, שמכהנת כיו"ר שדולת מעמד המורה וקידום ההוראה, הוסיפה: "לרגל יום המורה המצוין בכנסת, הצעתי את החוק, שצפוי להגן על כבודן של הגננות. בתקופה שבה התואר גננת נקשר לכל נושא השמרטפות, יש להסדיר ולעגן בחוק את האנשים הראויים להתהדר בתואר זה".
בדברי ההסבר לחוק, אמרה שטרית כי הגנה מפני התחזות קיימת לגבי מקצועות אחרים, כמו עריכת דין ועבודה סוציאלית. "ראוי כי באופן דומה, תוחל הגנה על הציבור גם מפני מטפלות שאינן גננות ומתחזות להן".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה בתגובה: "אנחנו שמחים ומברכים על הצעת החוק. שנים אנחנו אומרים שנעשה עוול לסקטור שלם על לא עוול בכפו. מטרת הצעת החוק היא למנוע את הטעיית הציבור, לא כל מטפלת היא גננת. כמו שלא כל מי שלובש חלוק לבן הוא רופא. רוב מקרי ההתעללות קורים במעונות הפרטיים. שם אין פיקוח וכל אדם בעל אמצעים יכול לפתוח גן פרטי גם אין לו הכשרה מתאימה. אנחנו נעשה הכל כדי להגן על שמן הטוב של הגננות".