בעקבות פסק הדין של בג"ץ בעניין העתירה שהגישה תנועת אומ"ץ, ולאחר שכבר נפגש באוקטובר עם מספר ניצבים במשטר כפי שפרסמנו ב"מעריב", יעמיד בימים הקרובים השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, את המועמדים מטעמו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. כזכור, אוחנה ביקש להעביר לוועדה הממליצה, בראשות השופט גולדברג, שמות של שלושה מועמדים, אולם השופט בדימוס סירב לקבל יותר משם אחד לבחינת הוועדה.

השר אמיר אוחנה בכנס המנהיגים של מעריב. קרדיט: אלוני מור

יש לציין כי אוחנה מאמין יותר בניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים הנוכחי, אולם גם שמותיהם של מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, וגן זה של ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים לשעבר שהוזכר כמועמד לתפקיד גם בתקופת כהונת ארדן, באים בחשבון, שפי שפרסמנו בעבר. נציין כי לניצב שמעון לביא זו כהונה ראשונה כמפקד מחוז, והוא הצעיר מבין המועמדים. 

ניצב שמעון לביא (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב שמעון לביא (צילום: דוברות המשטרה)

עוד נזכיר כי בעבר עלה גם שמו של ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול, כמועמד לתפקיד, אם כי לא מן הנמנע כי השר לביטחון פנים יציע לשבתאי דווקא את תפקיד נציב שירות בתי הסוהר (שב"ס). כמו כן, עדיין לא ניתן לגנוז את שמו של ממלא מקום המפכ"ל הנוכחי, ניצב מוטי כהן, מהרשימה, שכן הוא מחזיק במשרה כבר למעלה משנתיים, מאז סיים את תפקידו המפכ"ל הקודם, רנ"צ רוני אלשיך, וגם לא את זה של סמפכ"ל המשטרה, ניצב אלון אסור. 

ניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סביב כהונתו של ניצב כהן ישנן שני מחנות - האחד המפרגן לכהונתו ומתייחס ליכולתו להנהיג את המשטרה דווקא בימים הקשים הללו, הן בהפגנות של הקהילה האתיופית, הן במהלך מערכות בחירות ובעיקר בתקופת הקורונה שעדיין מוגדרת כאירוע חריג ובינלאומי. 

יש להזכיר כי ניצב כהן, שלא קיבל את המנדט שכולל דרגה, שכר ותפקיד, ונושא באחריות על ניהול המשטרה, הביע לא אחת עמדות המנוגדות לאלה של השר אוחנה וההנהגה, וייתכן שאותן עמדות יהיו בעוכריו בהצגת שמות המועמדים. בהקשר זה נציין כי לפני כחודשיים, במהלך אוקטובר, פגש השר אוחנה ניצבים במשטרה במסגרת היערכותו לבחירת מפכ"ל, והוא נמנע מלפגוש את ניצב כהן באופן אישי ונקודתי בנוגע למפכ"לות. בסביבתו של השר טענו אז כי הוא מקיים איתו פגישות שוטפות במסגרת תפקידו כמ"מ המפכ"ל, ולכן לא היה צורך בפגישה ספציפית.

ניצב אלון אסור (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב אלון אסור (צילום: דוברות המשטרה)

מנגד, המחנה השני במשטרה ומחוצה לה קובע כי ניצב כהן כשל במילוי תפקידו, בעיקר בשל תדמיתה של המשטרה בקרב הציבור והתנהלותם של ניצבים מסוימים, שלא על פי המדיניות שהתווה, אלא כי אם לשביעות רצונם של הפוליטיקאים. 

העובדה שהיו מספר רב של מקרים בהם תועדו שוטרים מפעילים כח במסגרת אכיפת תקנות הקורונה וניהול ההפגנות, גם אם בחלק מהמקרים הייתה לכך הצדקה, מהווה נקודה אקוטית בתדמית שדבקה במשטרה בעיני הציבור. נזכיר גם כי גם אם השר יעמיד, כאמור, את שמות המועמדים, עדיין הדרך למינוי המפכ"ל עוד ארוכה, שכן מבין המועמדים ששמותיהם יוצגו בימים הקרובים לוועדה הממליצה יוגש שם של מועמד אחד בלבד, וכהונתו תלויה בהחלטת הוועדה. 

ניצב דורון ידיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ניצב דורון ידיד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ראוי להזכיר גם את מקרה מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, ניצב משה צ'יקו אדרי, שכאשר שמו עלה כמועמד לתפקיד - באותה נשימה צפו הכפשות נגדו ומועמדותו ירדה מהפרק, מה שהקשה על השר לביטחון פנים לשעבר, ארדן, למנותו. עוד נזכיר כי במידה ותתקבל החלטה לצאת לבחירות בחירת המפכ"ל ככל הנראה תידחה, מה שיביא לכך שניצב כהן ימשיך בתפקיד ויסיים כמעט קדנציה מלאה, היינו שלוש שנים, וזאת מבלי שזכה בדרגת רנ"צ, בשכר ובמינוי הקבע.