הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) הציגה היום (שלישי) את הממצאים העיקריים הנוגעים לישראל ממחקר טימס 2019. מחקר טימס, הוא מחקר בינלאומי הנערך על ידי הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך במחזוריות של אחת לארבע שנים. על פי הנתונים החדשים, ישראל שיפרה במעט את תוצאותיה מהמחקר של שנת 2015 והיא מדורגת במקום התשיעי במדד המתמטיקה ובמקום ה-16 במדד המדעים.

במחקר הנוכחי השתתפו 39 מדינות, מתוכן 22 מדינות בחרו להשתתף במבחן בצורה מקוונת, כולל ישראל. תוצאות המבחן לוקחות בחשבון את אופי המבחן, מקוון או מודפס, וכן את ציוני העבר של כל מדינה משתתפת.

בחינת הבגרות במתמטיקה (צילום: אבשלום ששוני)
בחינת הבגרות במתמטיקה (צילום: אבשלום ששוני)

המחקר נועד להעריך את הידע והמיומנויות של תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים, ואת ההקשר החינוכי של הוראת מקצועות אלו במדינות השונות. ישראל משתתפת במחקר החל משנת 1999. המחקר בישראל נערך בחודשים אפריל-מאי 2019 בקרב מדגם מייצג של 3,371 תלמידי כיתות ח' מ-157 בתי-ספר דוברי עברית ודוברי ערבית, בפיקוח הממלכתי והממלכתי-דתי.

מנתוני המבחן לשנת 2019 עלה כי מדינת ישראל מדורגת מעל הממוצע של המדינות המשתתפות. במדד המתמטיקה, ישראל שיפרה בשמונה נקודות את תוצאותיה משנת 2015 והיא מדורגת במקום התשיעי מתוך 39 מדינות משתתפות.

בתחום המדעים נרשמה גם כן עלייה קלה של שש נקודות מהציון בשנת 2015. התוצאה החדשה הציבה את ישראל במקום ה-16 מתוך 39 במדד. 

לאחר פרסום התוצאות, הגיב אלי הורוביץ, מנכ''ל קרן טראמפ לחינוך אשר מקדמת את לימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר בישראל, כי ההישגים במחקר הם "תעודת כבוד לתלמידים ולמורים שלהם, זו תוצאה של מאמץ גדול, של השקעה ואמונה, שהתאפשרה בזכות מעטפת רחבה ומתואמת של תמיכה שמגיעה מהבית, מבית הספר, מהרשויות המקומיות, הרשתות, המחוזות, חברות ההייטק וארגוני החינוך, בהובלת משרד החינוך".

"חשוב היום לחגוג, אבל אסור לשקוט על השמרים, כי בעידן שלנו ידע מתמטי הוא הכרחי אך לא מספיק", הוסיף הורוביץ אשר הדגיש את חשיבות המדעים והמתמטיקה בכל תחומי החיים, החל מבית הספר ועד הצבא, האקדמיה ועולם העבודה.

יו"ר ימינה ושר החינוך לשעבר, נפתלי בנט, שהוביל ויזם את תכנית 'לתת חמש' שנועדה להגדיל את הישגי תלמידי ישראל במתמטיקה, הגיב: "זו בשורה אדירה והישג אדיר לתלמידי ישראל במתמטיקה. תלמידי ישראל זינקו מהמקום ה-16 למקום ה-9 בעולם (!) בהישגים במתמטיקה. הפערים קטנו ואלה במבחנים בינלאומיים, לא פנימיים, אלא הבינלאומיים. שיעור המצטיינים עומד על 15 אחוז, פי 3 מהממוצע בשאר העולם. גם הפערים החברתיים הצטמצמו ונרשמה ירידה חדה של כ-10% בשיעורי התלמידים דוברי הערבית המתקשים במתמטיקה או במדעים.

"אני גאה לראות שהעבודה הקשה שהשקענו בנושאים הללו במהלך כהונתי כשר החינוך נושאת פרי וילדי ישראל מובילים במדדים הללו.
זה בזכות המאמצים האדירים של המורים, המנהלים, מערכת החינוך וההבנה שהעתיד שלנו תלוי בעוצמה המדעית והמתמטית של ילדי ישראל. אני גאה ביום הזה ומאחל לנו להמשיך לזנק קדימה. זהו העתיד שלנו".