קבינט הקורונה אישר אמש (שלישי) את פעילות הקניונים ברחבי הארץ החל מהבוקר (רביעי), זאת בקניונים שיעמדו בהנחיות, ואינם נמצאים בערים אדומות. משרד הכלכלה והתעשייה, אשר הוביל את הפיילוט, יחד עם משרדי האוצר, הבריאות והמל"ל, פרסם את המתווה לפיו יפעלו הקניונים:

כניסה לקניון:

  • מחזיק/ה או מפעיל/ה של קניון ת/יקבע ות/יפעיל מנגנון ויסות דיגיטלי לוויסות כניסת האנשים למקום, בהתאם לתפוסה המרבית המותרת.
  • "מנגנון ויסות דיגיטלי" – אמצעי דיגיטלי לספירת הנכנסים למקום והיוצאים ממנו
  • המחזיק או המפעיל של הקניון יפריד, ככל האפשר, בין הכניסות לקניון ליציאות מהקניון; תפוסה מירבית מותרת:
    1. יחס אדם לכל 15 מ"ר משטח הקניון - שטח המקום יחושב לפי האזור הפתוח לקהל מתוך שטח המקום ולמעט שטחי חניון, מחסנים, שטחי תפעול וכיוצא בזה. ובקניון, למעט שטח מקום ציבורי או עסקי המצוי בו, שהפעלתו בדרך של פתיחה לציבור אסורה
    2. בחנויות עד 150 מ"ר - יחס של אדם לכל 7 מ"ר או על 10 אנשים, לפי הנמוך מביניהם, ובכל מקרה לא פחות מארבעה אנשים;
    3. בחנות או במקום ששטחו מעל 150 מטרים רבועים – מספר אנשים שלא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מ"ר.

ניהול בתוך הקניון:

  • העסקת סדרנים: 
    o בקניון ששטחו עד 10 אלף מ"ר – 2 סדרנים
    o בקניון ששטחו בין 10 אלף מ"ר ל-25 אלף מ"ר – 3 סדרנים
    o בקניון ששטחו מעל 25 אלף מ"ר – 5 סדרנים
  • הסדרנים יידעו  את השוהים במקום, ויסבו את תשומת ליבם, בנוגע לחובת השמירה על הוראות תקנות אלה, לרבות הוראות לעניין איסור  התקהלויות, חובת עטיית מסיכה ובדבר התפוסה המרבית בקניון ובשטח החנויות
  • המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל למניעת התקהלות בשטח הקניון, כולל בסמוך לכניסה לחנויות ובכניסה לקניון, ובכלל זה ינקוט אמצעים לשמירת מרחק בין אדם לאדם בתורים כגון סימון מקומות עמידה והצבת אמצעים פיזיים לשמירת רווח בין אנשים;
  • המחזיק או המפעיל של הקניון לא יאפשר ישיבה לצורך אכילה של מבקרים בשטח הקניון, לא יציב שולחנות וכיסאות לאכילה בשטח הקניון, וימנע גישה לשולחנות אכילה המקובעים לרצפה, אם קיימים; המחזיק או המפעיל של הקניון יתלה שלטים במקומות בולטים לעין לעניין איסור אכילה בקניון;
  • המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל, ככל האפשר, ל-3 החלפות אוויר לפחות בשעה; אופן ביצוע תחלופת האוויר יהיה בהתאם להוראות המנהל;
  • המחזיק או המפעיל של הקניון יפעל בהתאם להוראות המנהל ובכלל זה לעניין ניקוי וחיטוי.

פתיחת דיזינגוף סנטר (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת דיזינגוף סנטר (צילום: אבשלום ששוני)

כאמור, המעבר לפעילות מורחבת של הקניונים, יאפשר בראש ובראשונה את חזרתם לעבודה של עשרות אלפי עובדות ועובדים, אשר נעדרו מעבודתם מזה חודשים רבים. לצד זאת, תאפשר הפתיחה מענה לציבור הרחב אשר יוכל להשלים רכישות להן נזקק בחודשים האחרונים, לרווח את ההתקהלויות שהתמקדו עד כה בחנויות הרחוב והאזורים הפתוחים, להשיב את המשק לפעילות ולהביא אותו לצמיחה מחודשת.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ ציין כי "פתיחת כלל הקניונים, הנה צעד משמעותי וחשוב שמוביל משרד הכלכלה והתעשייה להחזרת המשק לפעילות מלאה כאשר פתיחתם, לצד השווקים הפתוחים, מחזירה כ-200 אלף עובדות ועובדים בחזרה למעגל העבודה  ותביא לצמיחה מחודשת של המשק. יש לזכור עם זאת, כי הצלחת המהלך מחייבת את בעלי הקניונים, בעלי העסקים והצרכנים, לשמור על הנחיות התו הסגול".

קניון איילון נפתח (צילום: אבשלום ששוני)
קניון איילון נפתח (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר היום, נדחתה ישיבת הממשלה במהלכה אמורים היו השרים לדון ולשאר סגר לילי ברחבי הארץ, זאת בעקבות הקשיים המשפטיים שהתעוררו באישור הפעולה. כעת, נבדקות חלופות שיאפשרו מניעת התקהלויות בחנוכה ולקראת סוף השנה האזרחית. משרד הבריאות ממשיך לעבוד על ניסוח הצעת ההחלטה בנושא.

נתניהו אחרי קבינט הקורונה: "לא אהסס להטיל מגבלות"

בעקבות התנגדות גורמי בכירים במשרד הבריאות, נציגי היועמ"ש הבהירו בשעות הבוקר לקבינט המאבק בקורונה כי ללא תמיכה גורפת של משרד הבריאות, לא יהיה ניתן ליישם את העוצר הלילי, מכיוון שלא יהיה ניתן להגן עליו משפטית בבג"ץ.

על פי הדיווחים, הבעייתיות נובעת מ"חוק הקורונה הגדול", המחייב לשקול אופציות נוספות טרם ההחלטה על סגר, כאלו שלא פוגעות במשק בצורה כה גדולה ורק בהינתן תועלת ברורה במהלך. 

עוד דווח כי גורמי הבריאות טוענים כי עוצר לילי בעייתי בגלל שהקניונים והשווקים ימשיכו לפעול בשעות היום וההגבלה על ההתקהלות לא רק שתקטן, אלא תגדל מכיוון שלא תהיה את האפשרות לפרוס את העומס ברוב שעות היממה.