הסערה בימין: חבר הכנסת גדעון סער נושא הערב (שלישי) הצהרה בה הוא מודיע על פרישתו מהמערכת הפוליטית. "משבר פוליטי מתמשך, החמור בתולדותינו. השיח הציבורי נהיה רעיל יותר ויותר", אמר בראשית דבריו, "ישראל חווה משבר כלכלי וחברתי חמור בעקבות ההתמודדות הכושלת עם המשבר".

"ישראל תצטרך להתמודד עם תוצאות שני המשברים הקשים האלה עוד שנים רבות", הוסיף, "אזרחי ישראל נחשפו לעליבות המערכת הפוליטית ולחולשת המערכות הציבוריות. הממשלה הנוכחית ביזתה את האמון הציבורי והפרלמנטרי שניתן לה עם הקמתה. הסאה הוגדשה".

"רבים מאוד מאזרחי ישראל מביטים אל העתיד בחרדה וללא תקווה ושואלים 'איזה עתיד צפוי לי ולילדי'. זה לא תמיד היה כך ולא חייב להיות כך. יש ישראל טובה יותר והיא מחכה לנו, אך המערכת הפוליטית בהנהגתה ובהרכבה הנוכחיים לא יוכלו לבצע את השינוי הנדרש", הוסיף, "לפני שנה ניסיתי לבצע שינוי תנועתי והתמודדתי מול נתניהו אך לא הצלחתי וכיבדתי את הכרעת חברי".

הוא הסביר: "אולם, כל מה שקרה בשנה האחרונה רק חיזק את הכרתי כי שינוי בהנהגת המדינה הוא הכרחי. ללא שינוי כזה המשברים בישראל רק יחריפו וסופו מי ישורונו. הליכוד היה ביתי כל חיי כאדם בוגר, חברי הליכוד שאותם אני אוהב וקשור שלחו אותי פעם אחר פעם לייצגם. התייסרתי תקופה ארוכה עם ההחלטה שהיה עליי לקבל, אך הליכוד שינה את פניו מהותית - עבור האינטרסים של העומד בראשה. את הנאמנות לדרך ולרעיון החליפו חנופה ופולחן אישיות למנהיג. תרבות פסולה של שיסוי יריבים פוליטיים. אין עוד דיון מהותי".

"איני יכול עוד לתמוך בממשלה בראשות בנתניהו ואיני יכול עוד להיות חבר בליכוד בראשותו. אני אומר זאת בצער", הוסיף, "ישראל זקוקה לאחדות וליציבות אך נתניהו לא יכול להעניק לא את זאת ולא את זאת. מורנו ורבנו מנחם בגין הזהיר ששלטון ממושך הוא סכנה לאומה ולמוסר בניה והוא רע מעיקרו. צו השעה הוא החלפת נתניהו".

בנימין נתניהו (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

"כמו בעבר, אני מציב את טובת המדינה לנגד עיני למען ילדי ונכדי. גם לדור הורינו מגיעה תקווה. אבא שלי עלה לבדו בגיל צעיר מארגנטינה וטיפל באופן אישי בבן גוריון ושירת כרופא בשדה הקרב בסיני. אמי הגיעה מבוכרה והאמינה בחזון שיבת ציון. אשר על כן החלטתי להקים ולהנהיג תנועה פוליטית חדשה מטעמה אתמודד בבחירות מול נתניהו על ראשות הממשלה ותפעל לטווח ארוך למען עתיד טוב יותר", הכריז.

"צו השעה קורא לתנועה שתביא אנשים טובים יותר שמבינים את מצוקות האזרחים. נפעל שענייני ינוהלו באופן רציני ואחראי ומקצועי משיקולי טובת המדינה בלבד. אני לוקח בחשבון את האפשרות שהבחירות בסוף לא יוקדמו ויתכן שתימצא פשרה שתאריך באופן מלאכותי את חיי הממשלה. אולי במעשה שאני עושה יש בכך תמריץ".

"חזרתי לחיים הציבוריים במטרה להוביל את המדינה בעתיד. לאחר למעלה משני עשורים אני חש בשל לתפקיד ולאחריות הנובעת ממנו. יש לי השקפת עולם מגובשת ואני בטוח ביכולתי להנהיג את העם ולהצעיד את העם לעבר העתיד. נבחרתי לכנסת מטעם הליכוד ויהיה זה הגון שאתפטר מחברותי בכנסת הזאת, כבר מחר".

בסיום דבריו אמר סער: "כל אלה לא החלטות קלות אך משמעותה של מנהיגות היא להוביל. עשיתי זאת בעבר ואני עושה זאת שוב. אני אוהב את מדינת ישראל ואת עם ישראל. זה מה שטובת המדינה מחייבת. אני קורא לכל הישראלים שמאמינים להצטרף אליי. יחד נחזיר את השינוי נאחד את העם ונחזיר את התקווה. מחרתיים נדליק נר ראשון של חנוכה - חג הגבורה. נדליק אור גדול של אמונה".

את סער, שיגיש מחר את התפטרותו מהתפקיד, צפוי להחליף ניסים ואטורי מקצרין, יועצו הפוליטי של חבר הכנסת דוד ביטן.

זמן קצר לאחר ההכרזה - עלה אתר בו סער מנסה לגייס תומכים למפלגה החדשה, שזכתה לסיסמה "תקווה חדשה".

גדעון סער מגייס תומכים למפלגתו (צילום: ללא)
גדעון סער מגייס תומכים למפלגתו (צילום: ללא)

בתוך כך, גאולה אבן-סער, אשתו של ח"כ סער, הודיעה לתאגיד השידור 'כאן 11' על חופשה מתוכניתה היומית 'ערב ערב' היום, מחר וביום חמישי. היא צפויה לשוב להגשת התוכנית ביום ראשון בשבוע הבא.

גאולה אבן (צילום: ללא קרדיט)
גאולה אבן (צילום: ללא קרדיט)

כאמור, עוד בחודש יולי טענו מקורות פוליטיים כי בכוונת סער לפרוש מהליכוד ולהקים מפלגה עצמאית. עוד נטען כי הוא נמצא במגעים עם חברי "דרך ארץ", שר התקשורת יועז הנדל וחבר הכנסת צבי האוזר, כאשר נשקלת האפשרות לרוץ במסגרת מפלגתם הקיימת. הדבר יעניק, בין היתר, לסער וחבריו תקציב של מימון מפלגות ופלטפורמה פוליטית קיימת ופעילה. פנינו לח"כ סער על מנת לאשר את ההנחות הנ"ל ותשובתו הייתה: "לא היו דברים מעולם. יש גורמים אינטרסנטיים שמפיצים שמועות".

כמו כן, מהדיווחים השונים עולה כי מנגד, בליכוד מנסים לשכנע את האוזר, הנדל, שקד וסמוטריץ' כי צריך להקים ממשלת ימין במסגרת הכנסת הקיימת. בחדשות 13 דווח כי גם ח"כ יפעת שאשא-ביטון צפויה להצטרף למפלגה החדשה.

ממקורבי ח"כ שאשא ביטון נמסר: "יש מפלגה שלא אמרו שהיא מצטרפת אליה? כשתחליט מה היא עושה היא תעמוד מול הציבור בשקיפות ותספר". ח״כ שאשא ביטון הגיבה בעצמה על הפרסומים: ״כפי שאמרתי כבר מספר פעמים, כאשר אקבל החלטה אני אעמוד בשקיפות מול הציבור ואגיד מה החלטתי״

על פי גורמים במערכת הפוליטית, סער מקיים מגעים אינטנסיביים עם חברי סיעת הליכוד כדי שיצטרפו אליו, ובין היתר הוזכר שמה של ח"כ מיכל שיר.

יועז הנדל וצביקה האוזר (צילום: פלאש 90)
יועז הנדל וצביקה האוזר (צילום: פלאש 90)

מוקדם יותר היום, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס לנושא בראיון לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM: "גדעון סער קיבל החלטה לעזוב את הליכוד ולרוץ במפלגה נפרדת, על בסיס 'דרך ארץ' של הנדל והאוזר. ייתכן ש-3-4 ח"כים מהליכוד יצטרפו אליו".

"במערכת הבחירות הקרובה יהיה פיצול חסר תקדים בימין, במרכז ובשמאל. ברגע שגדעון סער תוקף פעמיים את נתניהו בתוך שבוע, ברור שהוא לא הולך להתמודד בבחירות הפנימיות בליכוד עם כל אי האהבה שלו את נתניהו. זה סימן שהוא קיבל החלטה, ומי שמכיר את היחסים שלו עם האוזר, מסקנתי היא שסער ירוץ בראש רשימה נפרדת על תשתית מפלגת דרך ארץ של האוזר והנדל. יכול להיות שעוד ח"כים מהליכוד יצטרפו אליו, אבל ברור שסער אחרי ההחלטה. הוא בחור חכם ומחושב ולא היה יוצא לתקוף פומבית את נתניהו", אמר ליברמן.   

"נתניהו גם עכשיו וגם אחרי הבחירות בונה גם על ממשלת מיעוט. אם שוב הוא יגיע כמו בסבבים הקודמים ל-59-60 מנדטים ויהיו חסרים קולות, הוא נעול עם מנסור עבאס שייתן לו רשת ביטחון. הוא רוצה למנוע את מה שקרה ולכן הוא בונה תשתית והבנה עם הרשימה האסלאמית, ואם היה מסתדר לו היה הולך גם על ממשלת מיעוט בתמיכת עבאס", הוסיף.

השר וחה"כ מהליכוד, יובל שטייניץ, אמר לכאן ב': "לא חשבתי שדבר כזה עשוי להתרחש. הוא לא דיבר איתי, וזה נפל עליי כרעם ביום בהיר. לצערי, המתיחות בין נתניהו לסער לא התחילה בהתמודדות על ראשות הליכוד, אלא כמה שנים קודם לכן".

כזכור, סער התמודד מול ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפריימריז לראשות הליכוד בדצמבר 2019, וזכה ל-27.5% בלבד מהקולות. בהקמת ממשלה האחרונה הוא לא נבחר לתפקיד שר.

הבוקר מתח סער ביקורת על ההחלטה המסתמנת של הממשלה להטיל עוצר לילי, בציוץ בטוויטר: "עוצר לילי: שוב גזירה חסרת-תוחלת, העיקר לא לדון בפתרון המתבקש. בדיקות כלל-ארציות במקום לולאת הסגרים".