ח"כ גדעון סער טרף אמש את קלפי המערכת הפוליטית, כך עולה מסקר מנדטים ראשון שנערך עבור 103fm ופורסם הבוקר (רביעי). בשעות שאחרי הודעתו על פרישה מהליכוד והקמת מפלגה חדשה, שמטרתה להחליף את נתניהו בראשות הממשלה.

סקר מנדטים 103FM (צילום: 103FM)
סקר מנדטים 103FM (צילום: 103FM)

על פי הסקר, שערך עבור 103fm מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, מפלגה חדשה בראשות גדעון סער הייתה זוכה בלא פחות מ־17 מנדטים אילו הבחירות היו מתקיימות כעת, ומתברגת כמפלגה השלישית בגודלה במערכת הפוליטית. המנדטים נשאבים, כמעט, מכלל המערכת הפוליטית למעט המפלגות החרדיות ומרצ. כך, לליכוד יש בסקר הנוכחי 25 מנדטים, ימינה נחלשת אף היא ל־19, יש עתיד־תלם יורדת ל־14, והרשימה המשותפת בנתון שפל של 11 מנדטים. ישראל ביתנו מגיעה בסקר זה ל־7 מנדטים בלבד, וכחול לבן עם 6. ש"ס ויהדות התורה שומרות, כאמור, על כוחן - ש"ס עם 9 מנדטים ויהדות התורה עם 7. ומרצ סוגרת את הרשימה עם 5 מנדטים יציבים גם בסקר הזה.

60 מנדטים לגוש בראשות סער (צילום: יונתן זינדל,מרים אלסטר, פלאש 90)
60 מנדטים לגוש בראשות סער (צילום: יונתן זינדל,מרים אלסטר, פלאש 90)

הנתון המסקרן ביותר שנבחן בסקר הוא כיצד משפיעה מפלגה כזו על המפה הפוליטית ועל סיכוייו של מי מהמועמדים להרכיב ממשלה אחרי הבחירות. התוצאות, גם כאן, מפתיעות: גוש בראשות נתניהו, הכולל את הליכוד והמפלגות החרדיות, מגיע ל־41 מנדטים בלבד, או ל־60 עם ימינה. גוש אלטרנטיבי לנתניהו, בראשות גדעון סער, ובהשתתפות יש עתיד, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, כחול לבן ומרצ, מגיע אף הוא ל־60 מושבים בכנסת הבאה.

לכאורה, אם כן, מסתמן שוויון בין שני גושים חדשים לגמרי - אך כמה שאלות נותרו פתוחות: באיזה מספר מנדטים יתייצב גדעון סער כשאפקט הראשוניות יתפוגג וכשהרכב חברי רשימתו ייחשף בפני הציבור, וכיצד ינהגו מפלגות כמו ימינה וישראל ביתנו, שבכוחן לשנות באופן דרמטי את הרכב הגושים, ושראשיהן הצהירו לא אחת כי אין בכוונתן להצטרף אוטומטית לכל גוש. ועוד שאלה אחת מרכזית נמצאת על השולחן: האם, בכלל, יתקיימו בחירות - או שלאור ההתפתחויות האחרונות ימצאו נתניהו וגנץ את הדרך להשיב את הקואליציה שלהם למסלול עבודה שיבטיח את המשך כהונתם בהנהגה?

גדעון סער בכנס המנהיגים של מעריב. קרדיט: אלוני מור

את התשובות לשאלות אלה ורבות נוספות נקבל, כמו תמיד, רק סמוך מאוד למפגש הרביעי המסתמן שלנו, אזרחי ישראל, עם הקלפיות.
סקר 103fm הובא בתוכנית 'שבע תשע' ב־103fm. הוא נערך אמש באמצעות פאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. השתתף בו מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, יהודים וערבים כאחד - מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.4 אחוזים.