"כמה תופעות מרתקות קרו בחמש השנים האחרונות בתחום החינוך והן ייחודיות לישראל", אומר איל רם סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך שאחראי על תחום הכשרת המורים, קליטתם והתפתחותם לאורך הקריירה. "הסבת האקדמאים למקצועות ההוראה היא אחת התופעות שהולכת וגדלה בארץ וזה מבורך. כיום, אנחנו נמצאים במצב בו חמישים אחוזים מהמורים החדשים הם אקדמאיים שהחליטו לעשות הסבה וזו מגמה מרתקת בהחלט. מגיעים למערכת אנשים נפלאים וראויים שלשמחתנו הרבה גם נשארים בה באחוזים גבוהים". אז אם גם אתם חשבתם לעשות הסבה מקצועית לתחום ההוראה, דעו שאתם לא לבד.

רם מספר שהתהליך הנפלא שעובר מסלול הכשרת המורים בשנים האחרונות, הלך והתעצם בתקופת הקורונה. "אנחנו מקימים מערך רחב היקף של תוכניות ייחודיות המיועדות לגיוס מורים מקבוצות שונות באוכלוסייה במכללות ובאוניברסיטאות" הוא מוסיף, "בין אם אלה דוברי אנגלית  הסבה להוראה אנגלית, בין אם זו תכנית מיוחדת לרבי סרן  פורשים ובין אם אלו תוכניות להייטקיסטים".

איך מגיעים אליכם?
"בגדול מגיעים למוסדות האקדמיים מתחילת הקורונה פנינו לשירות התעסוקה והצלחנו להגיע בפנייה ייעודית לאקדמאים במקצועות נדרשים שיש בהם צורך בפרט כעת בתקופת הקורונה. הם מקבלים מלגה מלא ללימודים ועזרה במנגנון ההשמה. בתוך שנה מההכשרה, המורה נמצא כבר במערכת. משהו בקורונה מטלטל את המערכות ואני רואה פה הזדמנות אדירה לשינוי". 

"מורים הם ההזדמנות הגדולה של המדינה"

כניסת האקדמאים הבאים מתחומי דעת אחרים למערכת ההוראה היא ללא ספק תופעה  אשר מגוונת את פרופיל המורים במערכת החינוך. אבל רק לרצות להיות מורה זה לא מספיק. רם מספר על תכניות פיתוח מקצועי  מיוחדות עבור מורים במערכת החינוך שכבר רצות ומיושמות בשטח בהצלחה. 

"כחניך בקורס טייס אני זוכר שכמות השעות שהיינו מתכוננים לכל טיסה וכמות השעות של התחקיר אחרי הטיסה היו כאין וכאפס לעומת זמן הטיסה עצמה. כך גם בהוראה כמו במקצועות נוספים, אני רואה צורך לחקור את הפרקטיקה. מורים נמצאים הרבה פעמים לבד בזירה, לכן בנינו מערך שלם המכונה: "חקר הפרקטיקה", שמסייע למורים לחקור את העשייה שלהם בכיתה כדי לשפר את עקומת הלמידה באופן דרמטי"

מה זאת אומרת לחקור עשייה בכיתה?
"הפילוסוף ג'ון דיואי דיבר על המקום של למידה מניסיון. לפי השקפתו, מטרת החינוך היא לשכלל את יכולותיו של האדם ללמוד מניסיון העבר. המטרה היא לייצר קהילה בה יחד עם קבוצת עמיתים אתה כמורה יודע לזהות היכן אתה טועה, כיצד תשפר את טעויותיך והאם מה שהצעת לשפר באמת עבד. את המנגנון הזה אנחנו מנסים לקיים לאורך כל תהליכי הלמידה שאנחנו מייצרים, גם בעולם הכשרת המורים כשבאקדמיה הכפלנו את שעות ההכשרה המעשית שמגובה בקהילה מקצועית שתסייע, וגם בקהילות מיוחדות שמוקמות בהן מורים יכולים לצפות במורים אחרים, להביא ראיות ועדויות משיעורים שנועדו לעזור למורה ללמוד מהניסיון ולחדד את יכולותיו".  זה המקום לציין שתחום קהילות מקצועיות  ההוראה מציבות את ישראל בצמרת  רשימת המדינות ב OECD, המשקיעות בפיתוח מקצועי  תוך כדי חקר פרקטיקה.

בנוסף לקהילות החקר, ישנם מרכזי סימולציה בהם מורים יכולים להתאמן על סיטואציות מחיי היום יום באינטראקציה מול התלמידים. "המורה מתאמן בסימולציה מול שחקן מנוסה שכבר אומן על מצבים שכאלה, לצורך העניין עימות בין הורה למורה וכיוצ"ב. הסימולציה מעניקה עוד זווית למידה משנת חיים עבור המורה" אומר רם. לצד כל אלה ישנם קורסים דיגיטליים והכשרות שהחלו עוד לפני הסגר הראשון. 57 אלף מורים היו רשומים בקורסים דיגיטליים טרום הקורונה ובקיץ האחרון נוספו עוד ועוד תכניות למידה והעשרה שמשכו אליהם מורים רבים, "בחוויה שלי כמי שמצפה מהמורים ללמוד ולעשות שינוי משמעותי בדרכי ההוראה שלהם זו חגיגה גדולה מה שקורה בימינו לצד האתגר הגדול , ההזדמנות היא אדירה.  

רם מציין כי ישנם אינסוף מיזמים בתכניות ההעשרה למורים אך מבקש לציין במיוחד את זירת תומכי ההוראה שהיא תחום הולך ומתפתח בשנתיים האחרונות. "זיהינו שיש אנשים שמגיעים לבית הספר לתמוך במורים, כגון גמלאים, סטודנטים ממסע המגיעים לישראל לשנה שנתיים ועוזרים בלמידת אנגלית, מהנדסים מאינטל שמדרבנים את תלמידי המתמטיקה, החלום שלי הוא שכל אדם במדינת ישראל מתישהו יהיה תומך הוראה. יש לנו חמישים אלף המשרד רוצה להגיע ל 100 אלף שכל מורה ירצה תומך הוראה יוכל  להשיג. שבכל ארוחת שישי ברחבי הארץ יישב תומך הוראה, הניסיון מלמד שעשרה אחוז מתומכי ההוראה הופכים בסופו של דבר להיות מורים בעצמם, וזה מבורך".

"מורים, הם ההזדמנות הגדולה ביותר שיש למדינה. כמעט כל תחלואי העולם יכולים להגיע לידי פתרון על ידי מורים טובים" הוא מוסיף, "בתקופת הקורונה המורים הפכו לצד רופאים ושוטרים, לחזית המאבק והתמודדות. מעמד המורה אמנם חווה לא מעט חבטות בתקופה הזאת, אך בסופו של דבר מדובר בעבודה חיונית, עבודה שליחותית מתפתחת ועבודה מאורגנת. יותר מ 50 אלף סטודנטים להוראה נמצאים בימים אלה בעיצומן של הכשרות, עשרת אלפים מורים נקלטים מידי שנה במערכת ו50 אלף תומכי הוראה משתלבים מידי שנה בהתנדבות על מנת לסייע למורים היכן שניתן. יש הרבה פעילויות שאנחנו עושים כדי לראות כיצד המורים הם נושאי הדגל של החברה הישראלית בכל התחומים".