מאות שמות משפחה בקרב יהודי מרוקו הם בעלי מקור ספרדי. עם זאת, רבים משוכנעים שאין להם שום קשר לאירופה ולכן מוותרים מראש. הכתבה נועדה להסביר את הקשר הספרדי המוכח של יהדות מרוקו לדרכון הפורטוגלי.
 
אם אתם יהודים מרוקאים, ובעלי קשר לשמות משפחה כדוגמת ביטון, אוחנה, דהן, או ברדוגו, הכתבה הזו נכתבה בשבילכם. למרות שעד היום מקובל היה לחשוב שרק חלק קטן מיהודי מרוקו זכאים לדרכון פורטוגלי, האמת שונה לגמרי.
 
יהדות מרוקו היא הקהילה הספרדית הגדולה ביותר. מה שלא הרבה יודעים הוא שבשונה מקהילות אחרות ששומרות על מסורות ספרדיות כבר מאות שנים, יהדות מרוקו היא יהדות ספרד המקורית. וזאת משום שכשליש ממגורשי ספרד היגרו ישירות אל מרוקו לאחר הגירוש.

 לפניה ישירה אל משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

רובם המכריע של יהודי מרוקו עומדים בפרמטרים לזכאות
חשוב להבהיר, כי רובם המכריע של יהודי מרוקו עומדים בפרמטרים לזכאות. הפרמטרים נקבעו על ידי הקהילה היהודית שיושבת בפורטו, שבנוסף אחראית על הנפקת מכתב ההמלצה. הקהילה מכירה ביהודי מרוקו כצאצאים ישירים של יהודי ספרד, ולכן הספק כמעט ולא קיים לגביהם.

שמות משפחה ספרדיים ופורטוגליים רבים נמצאים בקרב יוצאי העדה כבר מאות שנים. אמנם כיום באופן שגוי, אנחנו רגילים לראות אותם כמרוקאים ולא ספרדיים. זה משום שהשמות השתנו לאורך השנים וקיבלו גוון מקומי. 

בן-שושן? מגיע גם לך דרכון
כדי להציג את כמות היהודים המרוקאים שעשויים להיות זכאים לדרכון פורטוגלי, הנה מספר דוגמאות לשמות משפחה ספרדים נפוצים שמזכים בדרכון- חלפון, אזולאי, אסייג, לחיאני, מרציאנו, אוחיון ובן-שושן.

רוצים עוד מספר דוגמאות? גם אלו ששמות משפחתם הם אילוז, נחמיאס, סביליה, פינטו, אברבנאל ומויאל זכאים לדרכון, ורצוי שימהרו לקבוע זכאותם בהקדם.

לשמות משפחה ספרדיים נוספים המזכים בדרכון פורטוגלי הקליקו כאן.

הקשר הספרדי בין יהודי מרוקו
ממה נובעת בעצם הזכאות של יהודי מרוקו לדרכון פורטוגלי, ואיך יודעים זאת? מעט היסטוריה: בשנת 1492 עזבו את ספרד כ- 180 אלף יהודים במסגרת הגירוש הגדול והטרגי. 

מסתבר ששליש מאותם מגורשים עברו מידית למרוקו השכנה. זה היה בגלל שהשליטים המרוקאים כרתו ברית עם מלכי ספרד והסכימו לקבל המוני יהודים ספרדים. התנאי עמד על כך שספרד החזקה לא תכבוש את מרוקו. 

עם זאת, חמש שנים לאחר מכן, בשנת 1497, גם המלך הפורטוגלי החליט לגרש כ- 100 אלף יהודים מפורטוגל. מה הייתה הסיבה? ברית נישואים שכרת עם המלך הספרדי בכדי להשיא את בנו לנסיכה הספרדייה. במסגרת ההסכם נדרש המלך הפורטוגלי לסלק את כל היהודים מהממלכה שלו.  

כתוצאה מכך אלפי יהודים פורטוגלים הגיעו מידית למרוקו. שם מצאו קהילות ספרדיות שדיברו בשפה דומה וחלקו מנהגים קרובים לשלהם. כך השתלבו הקהילות הספרדיות והפורטוגליות זו בזו, ובנוסף סיפרדו את היהדות המרוקאית כולה. כיום לכל צאצא יהודי מרוקאי יש קשר ספרדי/פורטוגלי. 

אני מרוקאי ושם המשפחה שלי לא ספרדי - האם אני זכאי?
חשוב לומר ששם משפחה נותן אינדיקציה ראשונית לגבי זכאות, אך הוא לא תנאי מכריע. למעשה, התנאי הראשוני והחשוב ביותר הוא ארץ מוצא. אם ותוכלו להוכיח שאבותיכם עלו ממרוקו זה סימן שאתם זכאים.

איך ניתן להוכיח ארץ מוצא? כל שעליכם לעשות הוא לספק לנו - עורכי הדין מסמך בשם "תמצית רישום". מסמך תמצית רישום הוא מסמך פשוט שכל אזרח במדינת ישראל רשאי להוציא מרשות האוכלוסין וההגירה. במסמך כתובה ארץ המוצא של אבותיכם. במידה ואבותיכם עלו ממרוקו אתם זכאים.

קחו בחשבון ששם משפחה ספרדי יכול להקל בכל הנוגע למשך קבלת מכתב ההמלצה. זאת אומרת, בעלי שם משפחה ספרדי בדרך-כלל מקבלים את אישור הקהילה מהר יותר. אולם, אנו מדברים פה על טווח מזערי של ימים או שבועות בודדים לכל היותר.

בעצם, הקהילה היהודית בפורטוגל מאבחנת זכאות על פי ארץ מוצא קודם כל. לאחר מכן באים פרמטרים שונים כגון: שם משפחה, זיקה למסורת ספרדית, שפה ועוד.

מה לגבי שמות משפחה מרוקאים אסליים?
אם שם המשפחה שלכם הוא למשל עמר, אברג'יל, דרעי או אמסלם אתם גם זכאים לאזרחות. כנאמר, בעיניים של הקהילה היהודית, במקרה ואתם מרוקאים אתם חייבים להיות קשורים בקשר קרוב או רחוק למגורשי ספרד. כך שלמעשה כל שם משפחה מרוקאי מקנה אזרחות. 

הוכחות נוספות לזכאות בין יהודי מרוקו
כפי שצוין, יהודי מרוקו מחזיקים במסורות ספרדיות כבר מאות שנים. לדוגמא, עד היום אנחנו יכולים להבחין בשמלות הכלה אצל נשות מרוקו שמעוטרות בסלסולי זהב. השמלות הן בעצם מתקופת הרנסנס הספרדי ומעוצבות על פי סטנדרטים ספרדיים קלאסיים. לאחר גירוש ספרד הביאו אותן המגורשים. במרוקו כונו "השמלות הגדולות".

עוד הוכחה לקשר הספרדי בקרב הקהילה היא שפת החֲכִּיתִיָה. חכיתיה היא ניב ספרדי בו דיברו חלק מיהודי מרוקו, במיוחד בערי הצפון. ערים כדוגמת תטואן, טנג'יר, לרצ'ה, מקנס ועוד.

לסיכום
מדובר בהזדמנות מצוינת עבור כל מי שהוא צאצא ליוצאי מרוקו. על פי הצפי הנוכחי החוק אמור להשתנות בקרוב ולהקשות על המועמדים בעתיד. לכן, כל מי שמגיש את הבקשה קודם לשינוי הצפוי לא יושפע ממנו.

יש לציין כי הרשויות הפורטוגליות מעניקות לגיטימציה לקהילה היהודית לאשר את המועמדים ולספק את מכתב ההמלצה. יהדות מרוקו עבור הקהילה הוא שם נרדף ליהדות ספרד.

הכתבה נכתבה בסיוע מר יהונתן גבריאלוב

עורך הדין מיכאל דקר (צילום: שירי דקר)
עורך הדין מיכאל דקר (צילום: שירי דקר)

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בהוצאת דרכון פורטוגלי, בהגירה לאירופה ולארה"ב ובתחומי המשפט האזרחי והמסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.