סוף השבוע שלנו צבעוני מתמיד עם כניסתו של חג האורים, הפחמימות והשמן - חנוכה. נראה שגם העלייה בתחלואה לא תצליח להעיב על החג האהוב, וברחבי הטבע כבר מתוכננים אירועים רבים. כדי למלא את שמונת ימי החג (הפעם זאת משימה קצת יותר מאתגרת), מזג האוויר בא לקראתנו ויאפשר לנו לצאת לטייל בטבע המתעורר לחיים, לראות פריחה עונתית, לראות את הזרימה השוצפת בנחלים ולבקר באטרקציות המגוונות. הנה כמה המלצות לפעילויות ייחודיות לחנוכה - והכל על פי הנחיות התו הסגול:

עששיות בראש הנקרה
באתר התיירות ראש הנקרה יערכו במהלך החג פעילות מסורתית של סיורי עששיות וחנוכיות בין הנקרות. הסיור, שמתקיים במקביל לפעילות הרגילה באתר, יכלול נסיעה לילית ברכבל המואר אל הנקרות הימיות, סיור מודרך בתוך הנקרות החשוכות לאור עששיות, הסבר קצר על אופן היווצרות הנקרות, ביקור בגשר המפורסם שעליו עברה הרכבת המנדטורית וצפייה במיצג האורקולי. בסיום הסיור תתקיים הדלקת נרות חנוכה בין הנקרות עם שירי החג.

מתי: 13־17 בדצמבר, בשעה 17:15. משך הפעילות שעה ורבע.
מחיר: 54 שקלים למבוגר, 48 שקלים לילד (3־18).
ברישום מראש באתר rosh-hanikra.com

חנוכה בראש הנקרה - סיורי עששיות (צילום: סטודיו A)
חנוכה בראש הנקרה - סיורי עששיות (צילום: סטודיו A)


Winter Lights
הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים בשיתוף עם המשרד לענייני ירושלים, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים גאים להציג את האירוע החם של החורף: במהלך חודש דצמבר, החל מנר שלישי של חנוכה, יהפוך הגן הבוטני בגבעת רם בירושלים לשוק אירופי מלא אורות, ניחוחות, טעמים וחוויות. בשטחו של הגן הבוטני נפרש מסלול מיוחד לרגל הפסטיבל באורך של כ־700 מטר, שבו ייהנו המבקרים מתאורה ייחודית שתוצג על העצים, השיחים והאגם, שחקנים ואומנים מחופשים יסתובבו בין המבקרים, יוקמו דוכני מזון ברוח התקופה ויוצעו ערמונים קלויים, תפוחי אדמה צלויים, שוקו ותה חם, סופגניות ועוד.

מתי: 12־31 בדצמבר, ימים א’־ה’ ומוצ"ש בין השעות 17:00־21:00.
מחיר כניסה: 25־40 שקלים, ילדים עד גיל 5 בחינם.
הכניסה בתשלום בקופות הגן בכפוף לרישום מוקדם באתר: botanic.co.il

אורות בגן הבוטני בירושלים (צילום: סוניה פרנזל)
אורות בגן הבוטני בירושלים (צילום: סוניה פרנזל)


חנוכה בחבל מודיעין
סיורים מודרכים, משחקי ניווט, סלסילות פיקניק עם תוצרת מקומית, גלריות אומנות וחשיפות היסטוריות הם רק חלק מההפתעות שמחכות למטיילים בחבל מודיעין - המקום שבו חיו ופעלו המכבים.
עמותת תיירות חבל מודיעין ו"מעגלים" יציעו במהלך החג מגוון חוויות שמשלבות סיורים בטבע, נופים ואפשרות רכישה מהיצרנים המקומיים על פי הקונספט "אוספים ואוכלים": סלסילות פיקניק עם אוכל ביתי, סופגניות וספינג'ים, גבינות בוטיק ושמני זית.
בקברות המכבים יתקיימו סיורים מודרכים מומחזים בשילוב שחקני תיאטרון אספלט; רשות העתיקות תערוך סיורים בתל חדיד - תל ארכיאולוגי עתיק שבו נמצאו שרידי המצודה החשמונאית. בתל יתקיימו גם סיורי עששיות. בנוסף, בנאות קדומים תתקיים פעילות בהשראת תושבי מודיעין הקדומה וגם סיור עששיות לעת ערב; במטע זיתים בחוות הזיתים אלאדין יהיה סיור חקלאי; ובמקלט הקופים יתקיים סיור בעקבות קופים מכל העולם.

תחנת מידע בכניסה למתחם קברות המכבים תפעל היום, 11.12, בשעות 8:00־13:00, ובימי ראשון־שלישי, 13־15 בדצמבר, בשעות 9:00־15:00. המטיילים שיגיעו למקום יקבלו מפה והסבר על אפשרויות הטיול באזור.
מתי: 10־18 בדצמבר.
לפרטים ולהרשמה לפעילויות: thm.org.il

חנוכה בחבל מודיעין (צילום: שרון חן)
חנוכה בחבל מודיעין (צילום: שרון חן)


מבוך בעמק – שדה יעקב
מבוך חווייתי ענק בשדות המוריקים של שדה יעקב שבעמק יזרעאל. המבוך משתרע על 8,000 מ"ר עם 2,000 מטרים של שבילים מפותלים. בחנוכה יתקיימו במבוך פעילויות יום ולילה. ביום יוקמו שמונה תחנות הפעלה במבוך עצמו, ובכל תחנה מופיע שיר הקשור לחנוכה. בלילה יתקיים סיור בחסות החשיכה, וכל משתתף יקבל פנס וינסה לעמוד באתגר היציאה מהמבוך.
מתי: במהלך חופשת החג.
מחירים: 30־35 שקלים.
לפרטים נוספים ולרישום מראש: 050־5404473.

מבוך בעמק- שדה יעקב (צילום: א.סלומון)
מבוך בעמק- שדה יעקב (צילום: א.סלומון)


פארק אריאל שרון
הפנינג חנוכה ומגוון פעילויות במרחבים הפתוחים בפארק אריאל שרון במהלך חנוכה. בין הפעילויות: סיורים מודרכים, סיורי עששיות, סדנה להכנת נרות חרס וחלוקת סופגניות. לראשונה, יתקיימו בחג סיורים ב"חוות שלם" שבמתחם הצפוני של הפארק, שנמצא בימים אלו בשלבי הקמה. המבקרים בפארק יוכלו ליהנות מצלילים מוזיקליים ייחודיים באזור הדק שבאגם במתחם ההר, שינגן ההרכב המוזיקלי אקומיוזיק. האומנים גיל בוהדאנה, נגן כלי נשיפה והקשה, ואסף שטיינברג, נגן כלי הקשה וגיטרה, יעשו שימוש בכלי נגינה ייחודיים העשויים מחומרים ממוחזרים.
הכניסה למתחם ההר היא ללא תשלום.

מחיר לסיור: 35 שקלים.
למידע על מועדי הסיורים ולהרשמה: parksharon.co.il

הפנינג חנוכה בפארק אריאל שרון (צילום: שלומי זנאתי)
הפנינג חנוכה בפארק אריאל שרון (צילום: שלומי זנאתי)


בחורף קופצים למג'רסה
אין ישראלי שלא ביקר במג'רסה לפחות פעם אחת וטבל במים הקרירים בתקופת הקיץ החם. אבל מתברר שגם בחורף יש למג'רסה מה להציע למטיילים. נחל המג'רסה הוא אוצר טבע המשמר רצף בתי גידול ושלל בעלי חיים, אז בהחלט מומלץ לראות אותו בשיאו - לאחר גשמי החורף.
במהלך חנוכה תוכלו להגיע אל השמורה ולצאת לסיור בשביל המונגש, שמציע הצצה אל הנחל הגועש. על השביל מחכות למטיילים תיבות מסתוריות. מה מסתתר בתוך התיבות? תצטרכו להגיע ולגלות.

מתי: כל יום שבת בדצמבר, בשעות 9:00־14:00.
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, אך יש לקנות כרטיסים מראש.
לפרטים: 3639*, parks.org.il

נחל המג'רסה (צילום: הדר יהב)
נחל המג'רסה (צילום: הדר יהב)


העבר בעיר בני החורין
בגן לאומי בית גוברין יערכו משחק קבוצתי מעולמות התוכן של חדרי הבריחה. במסגרת המשחק תוכלו לגלות את העיר באמצעות פתרון חידות. המשימות ישגרו אתכם לפינות גלויות ונסתרות בין העתיקות, בתוך האמפיתיאטרון ותחת מושביו וליד הכנסייה ובדרך אליה. תוך כדי משחק תיחשפו לסיפורה המיוחד של העיר אלוותרופוליס, הלא היא בית גוברין הרומאית. כדי לפתור את החידות תצטרכו לחפש, לחשב, לספור ולחדד את החושים.

היכן: גן לאומי בית גוברין מתחם עיר בני החורין (העיר הצפונית).
מתי: כל יום בשעות 8:30־14:00.
מחיר: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, בהרשמה מראש.

הגן הלאומי בית גוברין (צילום: מנו גרינשפן)
הגן הלאומי בית גוברין (צילום: מנו גרינשפן)


סיורי חנוכה באתרי קק"ל
לרגל חגיגות ה־120 לקרן קיימת לישראל יתקיימו במהלך חנוכה שלל סיורים ביערות ובמפעלי קק"ל. בין הסיורים: ביום שני (14 בדצמבר בשעות 9:00 ו־12:00) ייצא טיול מעגלי בתל חדיד. הסיור יעסוק בתרבות חומרית בתל ובדילמה שבין פיתוח ושימור הסביבה.
במקביל, ייצא סיור בנחל השופט. בסיור יעסקו בנושא החי והצומח והפארק הביוספרי שקק"ל שותפה לו. ביום רביעי (16 בדצמבר, בשעות 9:00 ו־12:00) יתקיים סיור בפארק קנדה, שבו ידונו בעצי ארץ ישראל. במקביל ייצא סיור בסטף, שכולל ביקור בנקבת עין ביכורה. הסיור יעסוק בנושא חקלאות שלחין מול חקלאות בעל ובפיתוח אתרי נופש על ידי קק"ל.
מותנה בהרשמה מראש ב”קו ליער” בטלפון: 1־800־350־550, או באתר האינטרנט salkkl.org.il

סיורי חנוכה באתרי קק''ל (צילום: ארכיון קק''ל)
סיורי חנוכה באתרי קק''ל (צילום: ארכיון קק''ל)


תערוכת "הזקן והעם" חוזרת
בחנוכה הקרוב יחנכו בצריף בן־גוריון בשדה בוקר תערוכה המעניקה הצצה לרגעים אינטימיים בחייו של ראש הממשלה הראשון. זוהי תערוכה שתציג מכתבים שקיבל ושלח דוד בן־גוריון, שמהם ניתן ללמוד על רצונו העז שכל אזרחי ישראל יישאו שמות עבריים; כנס הנוער בשייח' מוניס - שבו לא זכה בן־גוריון להקשבה מצד בני הנוער, מה שהניע אותו לנסות לנהל דו־שיח עם בני הנוער בישראל; והכינוס בוואדי סאליב - במהלכו ניהל בן־גוריון דיון עם אזרח שהתפרץ לדבריו במהלך נאום.

כמו כן, בעזרת סרטונים תיעודיים, אנימציות משעשעות, תחפושות, שלטים ולוחות מחיקים יוכלו המבקרים להביע את דעתם בכל אחד מהנושאים, או לנסות את מזלם כנואמים על דוכן מיוחד שמוצב במקום. דור האינסטגרם יוכל להמליץ למנהיג כיצד לדבר עם בני נוער, הורים יספרו לילדיהם את השתלשלות שם המשפחה וביחד אף יוכלו להביע את דעתם ולחשוב איך היו רוצים לראות את המציאות והחברה. התערוכה מאפשרת חוויה משותפת ייחודית בין הורים לילדים, עם המון צבע ועניין והזדמנות להכיר תקופה אחרת בשפה עכשווית.

מתי: 10־18 בדצמבר, ימים א’־ה’ 8:30־17:00, ו’ 8:30־14:00, שבת 10:00־16:00.
מחיר כניסה: 15־20 שקלים, בהרשמה מראש.
לפרטים נוספים: ben-gurion.co.il

תערוכת ''הזקן והעם'' בצריף בן־גוריון (צילום: צביקה שמעיה)
תערוכת ''הזקן והעם'' בצריף בן־גוריון (צילום: צביקה שמעיה)


צעדת בן־גוריון
ועוד קצת מראש הממשלה הראשון: צעדת בן־גוריון המסורתית משנה את פניה, ובמקומה במהלך חנוכה תתקיים חגיגת סיורי חורף ופעילות ספורטיבית בעקבות דוד בן־גוריון. המטיילים שיגיעו להר הנגב יוכלו לקחת חלק ביותר מ־100 פעילויות ספורטיביות מודרכות באוויר הפתוח באזור שדה בוקר: הליכה, טיפוס, ריצה ורכיבה על אופניים. הפעילויות מודרכות על ידי המכון למורשת בן־גוריון, בית ספר שדה שדה בוקר, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, מרכז הצפרות של רמת הנגב, מורי דרך ומאמני ספורט מובחרים.

בין הסיורים: מסע לשקיעה - מסלול מגניב להורים ולילדים שבנוי משילוב של הליכה וריצה לסירוגין, מצריף בן־גוריון וסיום במדרשת בן־גוריון; הולכים בעקבות ציפורים - מסלול הליכה משפחתי לגן הלאומי עין עבדת - הליכה עד המעיין וחזרה תוך צפייה בציפורים ובעלי חיים אשר חיים בשמורה; המסלול הארכיאולוגי בנחל צין תחתון; וסיור שיוצא מפארק ציורי הסלע לעיר עבדת דרך ההתיישבות הבדואית - מסלול של כחמש שעות הליכה, המיועד לאוהבי לכת.

מתי: חנוכה, 17, 18 ו־19 בדצמבר.
מחיר השתתפות: 25־50 שקלים לסיור.
חובה להירשם מראש באתר: zaadatbg.org.il

צעדת בן גוריון המסורתית בהר הנגב (צילום: פטריק מזוז)
צעדת בן גוריון המסורתית בהר הנגב (צילום: פטריק מזוז)


על המפית
אם אתם כבר באזור הדרום, כדאי שתדעו שבמרחבים הקסומים של הר הנגב, מצפה רמון, ירוחם ורמת הנגב קם מיזם חדש - "על המפית", שחושף את הטעמים הנסתרים של המדבר, ובמהלך חנוכה יוצעו ארבעה מסלולים שונים בעקבות הקולינריה המקומית: מסע טעימות משפחתי, מסע טעימות כשר ומסורתי, מסע טעימות טבעוני ומסע טעימות יוקרתי לאניני טעם. בכל מסע תעברו בין שש תחנות שונות, ובכל אחת תאתגרו את בלוטות הטעם. כל סיור מתבצע באופן עצמאי, בעזרת אפליקציה נוחה לשימוש.

מתי: שישי־שלישי, 12־15 בדצמבר.
עלות כרטיס לסיור: 90־100 שקל למשתתף,
באתר al-hamapit.co.il

מיזם ''על המפית'' - מסלולים בעקבות הקולינריה המקומית בנגב (צילום: מקסים סרדיוקוב)
מיזם ''על המפית'' - מסלולים בעקבות הקולינריה המקומית בנגב (צילום: מקסים סרדיוקוב)