"יש לנו תוכנית מסודרת מאוד בכל הקשור לרווחת העובדים. במהלך השנה פתאום ראינו שחלק מהדברים לא יכולים לצאת לפועל בגלל אילוצים של הקורונה. החלטנו לנצל את התקציב המיועד לכך, מה שדרש חשיבה מחוץ לקופסה", אומרת מיכל קוגל, סמנכ״לית משאבי אנוש של נספרסו ישראל, שבה עובדים כ־350 איש.

אין־ספור חברות במשק היו רגילות לקיים פעילויות שונות לעובדיהן במהלך השנה במטרה לגבש, ליצור חיבור לארגון וכמובן לתת לעובד את התחושה הטובה שיש מי שחושב עליו. הפעילויות כללו בין היתר מסיבות לעובדים, מופעים וטיולי גיבוש בחו"ל. מפני שבעידן הקורונה רוב הפעילויות האלה לא יכולות להתקיים, החברות נדרשו לחשוב על דרכים יצירתיות כדי להמשיך במסורת. בימים אלה הן גם מתכננות להפתיע את העובדים באירועים שונים לקראת סוף 2020.

"דווקא עכשיו, בתקופה כזו של אי־ודאות, כשעובדים מתרגלים לעבוד אחרת, זה המקום של הארגונים להראות את החוסן ולא לשכוח שהעובד נמצא במרכז", אומרת קוגל, "פיתחנו תוכנית אלטרנטיבית שמתאימה לימי הקורונה. למשל, ביום השואה עשינו פעילות בזום של 'זיכרון בסלון', הזמנו את העובדים להשתתף ולספר את הסיפור של משפחתם. אני סיפרתי זיכרון שיש לי מסבי. זה יצר איזשהו חיבור ושיתוף בין אנשים.

כמו כן, אנחנו חברה שדוגלת מאוד בנושא הבריאות. לפני כמה שבועות הפקנו שבוע בריאות אונליין. היו ייעוץ אישי וסדנה עם תזונאית וגם שלחנו ערכת ספורט לבתי העובדים. ואילו מבחינת פעילויות הצוות והגיבוש, אם קודם היינו יוצאים החוצה ועושים פעילויות כמו סיורים בשווקים וארוחות צוות, עכשיו העברנו הכל לפלטפורמה מקוונת. עשינו חדר בריחה, סדנת קוקטיילים, סדנת בישול, סדנת צילום.

זה היה או לייצר משהו חדש שמותאם לתקופה או לא לעשות, והחלטנו שאנחנו עושים. פלטפורמת האונליין אפשרה גם יותר מפגשים של העובדים עם מנכ"ל החברה. באחד המפגשים היה גם מופע של גורי אלפי".

קוגל מספרת שבעבר הם נהגו למשל להקרין סרטים לעובדים. "היום אי אפשר ללכת לקולנוע, אז שלחנו לעובדים לינק כדי שיוכלו לראות יחד עם המשפחה סרט. לקראת הסרט הם קיבלו שובר לנשנוש", היא אומרת, "בחנוכה תמיד היינו שולחים את ילדי העובדים לכל מיני מופעים. השנה הם יכולים לבחור לינק לפסטיגל או סרט ילדים".

מיכל קוגל, סמנכ''לית נספרסו ישראל (צילום: יוסי צבקר)
מיכל קוגל, סמנכ''לית נספרסו ישראל (צילום: יוסי צבקר)

מה מתוכנן לסוף השנה?
"תמיד היה לנו אירוע גדול מאוד עם אומן, די ג'יי וטקס מצטיינים. השנה חשבנו לעשות אותו הדבר בזום, אבל הבנו שאנשים כבר עייפים מזה. החלטנו לשלוח להם הביתה הפתעה ייחודית. אני לא רוצה לגלות מהי, כדי לא להרוס להם".

קוגל מציינת כי בסופו של דבר העובדים לא יצאו מופסדים בגלל הקורונה. "להפך, הם מקבלים הרבה יותר. באותו תקציב אני יכולה לעשות הרבה יותר דברים. לא נשאר עודף מהתקציב, כי זה תוכנן כך שנשתמש בו עד תום. כיום אני מצליחה כל הזמן להפתיע וזה יוצר תחושת 'וואו'", היא אומרת, "העובדים גם מרגישים שהמשפחה שלהם מעורבת יותר. כשעושים למשל סדנה בזום, משתפים גם את המשפחה. דווקא בתקופה כזאת העובדים מעריכים יותר מתמיד, לא לוקחים את הדברים כמובנים מאליהם".

"אנחנו שמים דגש גדול מאוד על רווחת העובדים כדי לייצר משהו חברתי נעים מאוד בארגון", אומרת יעל קוך, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת ארמיס סקיוריטי, שעשתה בינואר האחרון את האקזיט הגדול בישראל בתחום הסייבר, בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. לחברה יש 360 עובדים ברחבי העולם, מתוכם 170 בישראל.

"עד הקורונה נהגנו לעשות המון דברים בתוך מתחם החברה. בכל שבוע היה לנו Happy hour, וגם בני הזוג וילדי העובדים היו מוזמנים. זה משהו שאת לא יכולה לעשות בתקופת קורונה", היא אומרת, "כל מה שהצלחנו להעביר לזום, העברנו לזום. למשל, פעם ביום בשעה 16:00 יש חדר וירטואלי לשתיית קפה שבו עולים עובדים ומפטפטים 20 דקות על היום־יום. לפני כמה שבועות ניצלנו בוקר שמשי ועשינו לעובדים פיקניק בפארק הירקון בקפסולות, תוך שמירה על ההנחיות. היו שמונה קבוצות של 20 אנשים, כל קבוצה קיבלה מסיכות בצבע אחר".
פיקניק לעובדי חברת ארמיס (צילום: באדיבות חברת ארמיס)
פיקניק לעובדי חברת ארמיס (צילום: באדיבות חברת ארמיס)


אילו רעיונות נוספים יישמתם?
"אנו עורכים ערבי צוות וירטואליים ופיזיים. ערב וירטואלי יכול להיות למשל משחק מחשב, איזושהי תחרות, כאשר בזמן הזה אנחנו משמחים את העובדים עם משלוח מתוק. כמו כן, יש לנו מתחם רחב ידיים במשרדים, שיכול להכיל 250 איש. אנחנו משתמשים בו בשביל ערבי צוות של 15 עובדים, למשל ערב קריוקי, ועושים זאת בסבבים. למפגשים האלה יש חשיבות גדולה. את מרגישה זאת אפילו בפרודוקטיביות של העובדים, זה מוסיף להם מוטיבציה. מובן שאנחנו לא מכריחים אף אחד להגיע".

מה אתם מתכננים לסוף השנה?
"אנחנו עושים אירוע גלובלי בזום לכל עובדי החברה עם ליאור סושרד. אנחנו כל הזמן חושבים איך אפשר לשמח את העובדים בתקופה שאנחנו נמצאים בה כיום".

"עד הקורונה היו לנו הרבה כנסים, מסיבת תחילת קיץ, עשינו גם אירועים כמו מועדון הסרט הטוב, ואחת לשנה היה לנו אירוע עם הופעת אומן וסקירה עסקית. אהבנו מאוד להתכנס יחד וזה חסר לנו מאוד", מספרת אורלי בן־דב, מנהלת משאבי אנוש בחברת ההייטק Synamedia, המפתחת טכנולוגיות מתקדמות לעולם הווידיאו והטלוויזיה. מתוך 2,500 עובדים ברחבי העולם, 600 נמצאים במרכז הפיתוח בירושלים.

איך הקורונה שינתה את המציאות?
"קודם כל ניסינו לחשוב איך לרומם את מצב הרוח של העובדים. אחת היוזמות הייתה למשל לשלוח להם הביתה משחק חידות שמתאים לכל הגילים. כמו כן, כשיצאנו לחופשת פסח, העובדים הסריטו קליפ שבו כל אחד נותן רעיונות לקולגות מה לעשות בבית בחופש. לפני כמה שבועות עשינו חדר בריחה וירטואלי לכל העובדים. אחת לחודש יש לנו סדרת הרצאות וירטואליות. כבר הרצו אצלנו קרן מרציאנו, מיכל דליות ואריק זאבי. העובדים תמיד זקוקים להפוגות, ובימים אלה אף יותר".

יציבות תעסוקתית

"לפני עידן הקורונה עשינו מגוון פעילויות כאשר המכנה המשותף שלהן היה מפגשים פיזיים בין העובדים: מסיבות, גיבושים, הופעות, המון אירועי משפחות עם הילדים וגם עם הנכדים", מספרת אפרת סיון, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת ביוטכנולוגיה כללית (BTG), המפתחת ומייצרת תרופות על בסיס הנדסה גנטית ומעסיקה 300 עובדים.

"מרגע שהחלה הקורונה מצאנו את עצמנו במצב שאי אפשר להמשיך את המפגשים, מה שגרם לנו לחשוב איך אנחנו ממשיכם בכל זאת את נושא ההדרכות והפיתוח המקצועי שדגלנו בו ומצד שני שומרים גם על רווחת העובדים וגם על האירועים. אבל הדבר הכי חשוב שנתנו לעובדים שלנו היא היציבות התעסוקתית שמאוד לא ברורה בתקופה זו. לא הוצאנו לחל"ת, לא פיטרנו עובדים, לא פגענו בתנאי העסקה. מבחינתנו זה היה חשוב יותר מאירוע כזה או אחר, ובתוך הסיטואציה הזו ניסינו לחשוב איך אנחנו כן נותנים גם אירועי רווחה".

סטדנאפ מכוון לעובדי BTG (צילום: צילום מסך)
סטדנאפ מכוון לעובדי BTG (צילום: צילום מסך)

עד כמה זה דורש חשיבה מחוץ לקופסה?
"מאוד. אנחנו חברה שעושה אירועים כל הזמן, ובכל פעם את נותנת תחושה שאת מעלה את הסטנדרט. זה קשה מאוד בימי קורונה. בימים אלה חברות רבות משתפות ברעיונות זו את זו. אנחנו גם עושים מפגשים וירטואליים של שולחנות עגולים עם עובדים כדי להבין את הצרכים השונים, הן מבחינת העבודה והן מבחינת הרווחה שלהם".

אילו פעילויות עשיתם לעובדים מאז הקורונה?
"הייתה סדנת מיינדפולנס וגם סדנת ארגונומיה בנוגע לישיבה נכונה וכל תנאי העבודה שהשתנו. היה גם סטנד־אפ וירטואלי של הדר לוי, כדי קצת להרים את המורל. בחנוכה יקבלו העובדים ערכה להכנת דונאטס וגם יזכו לעוד מופע של אומן אורח בזום. ב־31 בדצמבר, סוף השנה, מתוכננת סדנת קוקטיילים ומופע מוזיקלי בזום. העובדים יקבלו כמה אפשרויות ויבחרו איזה אומן יופיע. אנחנו מנצלים את התקציב שנועד לפעילויות השונות עד תומו, רק עושים דברים אחרים מאשר בעידן טרום קורונה".

רוצים לשמוע על פעילויות ורעיונות נוספים של חברות וארגונים שונים? חברת סייברארק (CyberArk) ערכה לעובדים סיורי אומנות וירטואליים ברחובות לונדון וברלין כדי לתת טעם של חו"ל גם בימים שבהם אי אפשר לטוס. בחברת הסייבר הישראלית צ'קמרקס (Checkmarx) קיימו סדנת ניקוי רעלים וירטואלית. לרגל אירוע הרמת הכוסית המסורתי לשנה החדשה, ערכה חברת אנבידיה מופע מיוחד (ללא קהל) שהפעילו אנשי צוות וקאסט של תיאטרון הבימה ושודר אונליין לאלפי עובדי החברה.

קבוצת ה־IT והאינטגרציה מלם תים ערכה לעובדיה הרצאה וירטואלית בנושא הום סטיילינג עם מושיק גלמין וגם מפגש מלא השראה עם ירדן ג'רבי. בחברת לייטריקס יצרו שיתוף פעולה מיוחד עם קבוצת מסעדות "מחניודה" הירושלמית, ופעם בשבוע מתקיימים, בסבבים של 15 עובדים, ערבי ברביקיו ופויקה. בפרוקטר אנד גמבל ישראל ערכו לעובדים ולמשפחותיהם סדנת בישול בהובלת המסעדנית רותי ברודו.

בחברת סנטינל וואן הושקה תוכנית כושר שבועית עם שלושה אימונים במשרד או בזום. כל עובד התבקש גם להוריד אפליקציה שמודדת מספר צעדים יומי ויש תחרות בין כל העובדים. בחברת הביטוח AIG, ביום המאבק למניעת אלימות נגד נשים, העובדים שמעו הרצאה מקוונת של לילך שם טוב, שילדיה נרצחו בידי הגרוש שלה.

חברות רבות גם שלחו לעובדיהן מתנות וכל מיני צ'ופרים ברוח התקופה. בפירמת רואי החשבון פאהן קנה שלחו לכל אחד מ־300 העובדים ערכת עבודה מהבית, הכוללת אוזניות, מעמד לטלפון, מטען נייד ועציץ. חברת הסושיאל גיימינג SciPlay (סייפליי) העניקה לכל עובד 200 דולר ליצירת סביבת עבודה נוחה מהבית, נוסף לשליחת הציוד הטכנולוגי הנדרש לביתם.

עובדים בבידוד קיבלו מארזי "עידוד לבידוד", הכוללים צעצועים ומשחקים או ארוחות בוקר ובראנץ', לפי הסטטוס המשפחתי. גם ב־DSPG, חברת הייטק ישראלית לפיתוח שבבים, עודדו את המבודדים והחולים בשליחת חבילה אישית לפי העדפתם כגון מארזי גלידה, פרחים ועוד. בחברת מרס ישראל, חלק מתאגיד הממתקים הבינלאומי MARS, המתיקו את התקופה במשלוח חלות ועוגות לשבת וגם אפשרו לעובדים להתחבר אונליין לשיעורי ספורט שונים בהולמס פלייס.

בימי שגרה נהגו עובדי קבוצת טיב טעם לצאת לנופש ולגיבוש מפנק. השנה זכו 1,380 העובדים במתנות יוקרתיות לבחירתם כגון מוצרי חשמל, סירים, ציוד קמפינג, מצעים, שמיכות ועוד. ואילו בחברת שניר, בית לשיווק נדל"ן, החליטו לזכות את מי שמגיע ליעדים בחבילת נופש בדובאי.
בראנץ' למבודדים חברת Sciplay (צילום: ללא)
בראנץ' למבודדים חברת Sciplay (צילום: ללא)

קייטנת חמיצר

"המציאות החדשה והמתחדשת, שבה אין ודאות אמיתית בנוגע לגורמים רבים, מחייבת כל ארגון שרוצה לצלוח את המשבר להיות רגיש וגמיש לשינויים ורסטיליים, ובה בעת משמשת כסלע איתן עבור העובדים ובני משפחותיהם", מסכמת יהודית ימפולסקי, סמנכ"ל משאבי האנוש של אמדוקס.

אמדוקס, מובילה עולמית בתחום הפתרונות הדיגיטליים לתעשיית התקשורת והמדיה, המעסיקה כ־25 אלף עובדים ברחבי העולם, מתוכם כ־5,000 בישראל, עברה למודל של עבודה היברידית מאז מרץ 2020. "עם המעבר למודל עבודה היברידי, הפעילות של אמדוקס למען שמירת המורל והגיבוש נעשית במישורים רבים, שבסיסם בפיתוח טכנולוגיות וכלים פנימיים המאפשרים תקשורת בין החברה לעובדים ובין העובדים לבין עצמם", אומרת ימפולסקי, "הרמנו למשל את האתרVirtually Together.

זהו מעגל תומך ייחודי שנועד לתמוך בקהילת אמדוקס בהתמודדות המורכבת שהביאה איתה הקורונה. האתר מאגד סט רחב של פתרונות לעבודה מרחוק וגם פתרונות להורים: קיט דיגיטלי עם אפשרויות למידת תכנות מרחוק, יצירה, מדיטציות מיוחדות לילדים, בישול ואפייה ושאר פעילויות".

עם היוזמות השונות של אמדוקס בישראל לשמירה על ה־Wellbeing נמנו גם אירועים מקוונים לעובדים ולבני משפחותיהם. למשל, במסגרת חגיגות יום העצמאות היה ערב סטנד־אפ עם אבי נוסבאום, בראש השנה הייתה תוכנית אירוח חגיגית עם גורי אלפי. כמו כן, במשך חודשיים, יותר מ־2,000 ילדי העובדים השתתפו במשחק החידות 'בעקבות חמיצר ואוצרות ילדי אמדוקס', שבסופו זכו במגוון פרסים.

"אנו מקפידים על אירועים ופעילויות לשעות הפנאי לעובדים ולבני משפחותיהם, מתוך הכרה שזה חלק חשוב בהווי שלנו כחברה", אומרת ימפולסקי, "הצלחת החברה תלויה בעובדי החברה, וכדי שהם יוכלו לחשוב מחוץ לקופסה עבור הצלחת החברה, עלינו, כחברה, לספק להם ביטחון ורווחה".

מופע של הבימה לעובדי אנבידיה (צילום: באדיבות אנבידיה)
מופע של הבימה לעובדי אנבידיה (צילום: באדיבות אנבידיה)