אבי בן ה־73 שותה כמות גדולה של אלכוהול בכל יום. יש ימים שהוא מצליח לסיים בקבוק וודקה או ערק, ולפעמים הוא שותה כמה בקבוקי בירות. בעבר לקחנו אותו לגמילה, אבל זה לא עזר. לאחרונה דרשנו ממנו לערוך בדיקות דם, והתברר שיש לו סוכרת וכבד שומני. איך נוכל לעזור לו להפסיק לשתות אלכוהול בכמות גדולה כל כך?
"קודם כל, כשמישהו רגיל לשתות כמות כזו של אלכוהול במשך כל כך הרבה זמן, הוא כנראה אלכוהוליסט ומכור. אני מאמין שאתם מבינים את זה כבר אחרי שלקחתם אותו לגמילה וראיתם שזה לא עזר.  מה גם שבגיל 73 קשה לשנות לו את החיים, והוא לא ירצה להפסיק. את יכולה להביא סוס למעיין, אבל לא יכולה להכריח אותו לשתות את המים. זו מלחמה בטחנת רוח. מה שאתם יכולים לעשות עכשיו זה להקיף אותו כמה שיותר, לדאוג שיוריד במינוני השתייה ויעלה במינוני האכילה". 

מה דעתך על החיסונים החדשים נגד נגיף קורונה? היית מזריק אותם לעצמך כבר בהתחלה?
"יש שני סוגים של חיסונים. האחד הוא קונבנציונלי: לוקחים את הווירוס או החיידק שמגיע בצורה מוחלשת ולפעמים אפילו מומתת ומזריקים אותו כחיסון. המטופל לא יודע אם הוא מקבל וירוס מומת או מוחלש, ומבחינת מערכות הגוף שלו, נכנס חלבון זר והוא מפתח נגדו נוגדנים. החיסון החדש מתבסס דווקא על הנדסה גנטית: לוקחים חלבון דומה ואפילו זהה לחלבון שנמצא במעטפת נגיף קורונה, והגוף מייצר נגדו נוגדנים. העניין הוא שייתכן שבגוף כבר יש חלבון דומה, ואז עלולה להיווצר מחלה אוטו־אימונית. האפשרות שזה יקרה היא נמוכה מאוד. הסיכוי של אנשים מבוגרים להיות חולים באורח קשה מנגיף קורונה הוא גבוה הרבה יותר מהסיכוי שתתפתח מחלה אוטו־אימונית. אם אני מסתכל על סיכון מול תועלת, אני באופן אישי הייתי מתחסן. החיסונים הקיימים עובדים לפי מתודולוגיה שאנחנו מכירים, ולפיה מפתחים חלק מהטיפולים הביולוגיים לחולי סרטן. אגב, אם הייתי יודע שבתוך חודש יהיה גם חיסון כחול לבן, הייתי מעדיף לקחת דווקא אותו. החוכמה היא להיות פתוח וללמוד תוך כדי תנועה".

אני בן 74, ולפני כ־20 שנה הפכתי לתתרן. לפני כמה חודשים רופא אף־אוזן־גרון פרטי ניסה לטפל בבעיה, אבל נחל כישלון חרוץ. מה דעתך?
"תתרן הוא אדם שאינו מצליח להריח ריחות, ופעמים רבות הריחות מתחברים גם לטעמים. בני האדם מסוגלים להרגיש רק חמישה טעמים, אבל מסוגלים להריח עשרות אלפי ריחות, ויש לנו אפילו זיכרון לריח. השילוב בין חוש הריח לחוש הטעם הוא זה שנותן לנו את היכולת לאבחן מה האוכל ולפצח אותו, ולהבחין מה טעים לנו יותר ומה לא. אני מניח שאצלך יש ירידה גם בעניין הטעם. אחרי 20 שנה אני ממש לא אופטימי, שכן עניין הריח יושב על מרכזים במוח, וכשהם לא מגורים ולא מפעילים אותם כל כך הרבה זמן, הם מתנוונים. אני מבין את הרצון שלך לפתור את העניין, אבל רוצה שתשאל את עצמך מה אתה מתכנן לעשות הלאה ואם כדאי להמשיך ולהשקיע".

סבתי בת ה־77 מתלוננת על רעש בראש, בייחוד בשעות הלילה. בהתחלה היא התלוננה על רעש רק בצד אחד, אבל בחודשים האחרונים זה מגיע משני הצדדים ומאוד מפריע לה לתפקד. יש לה מצב רוח לא טוב, וקשה לה מאוד. בבדיקה התברר כי יש לה ירידה קטנה ולא משמעותית בשמיעה. ממה היא סובלת ואיך אפשר לעזור לה להתמודד?
"ככל הנראה מדובר בטיניטוס - תחושה של רעש, צלצול או קול באוזן או בראש ללא גירוי חיצוני. אין הרבה מה לעשות עם זה. אם יש לה מצב רוח לא טוב, הייתי מציע לפנות לרופא המטפל - יכול להיות ששימוש בפרוזק או בציפרלקס יצליח לעזור לה. דבר נוסף שתוכלו לעשות הוא לנסות לשמור איתה על קשר, להתקשר יותר, שתרגיש שהיא לא לבד. אפשר להציע לה לישון עם רדיו דולק בווליום נמוך - כשיש רעש בחוץ שומעים פחות את הרעש שבפנים".